چگونه شپش سر را ریشه کن کنیم؟ درمان خانگی شپش سر

درمان شپش سر
دسته‌بندی مو و ابرو
نویسنده کلینیک زیبایی آنیل
زمان مطالعه
تاریخ انتشار 23 دسامبر 2023

شپش سر، فقط می‌ تواند به مدت ۲۴ ساعت در خارج از سر زنده بماند بنابراین نتیجه میگیریم که بیشترین آلودگی‌ ها از تماس مستقیم سر به سر اتفاق می‌ افتد نه بهداشت نامناسب یا محیط زندگی کثیف.

اغلب آلودگی سر از طریق کلاه یا برس سر اشتراکی ایجاد می شود. برای درمان شپش سر داروهای با نسخه و بدون نسخه زیادی موجود است که شما علاوه بر داروهای پزشکی، می‌ توانید از تعدادی داروی خانگی یا طبیعی هم برای درمان شپش سر استفاده کنید. در ادامه همراه کلینیک آنیل باشید تا به بررسی مهم ترین علل ایجاد شپش سر بپردازیم.

شپش سر چیست؟

شپش سر یکی از مشکلات آزاردهنده‌ای است که ممکن است به واسطه دلایل گوناگونی به وجود بیاید. به ‌طور کلی، شپش یک نوع حشره ریز می‌باشد که در موهای سر شما زندگی می‌کند و تغذیه آن از خون پوست کف سر شما می‌باشد. به واسطه تولید ماده‌ی چسبناک، این حشره می‌تواند تخم‌هایش را به موهای شما بچسباند و کاری کند تا به ‌سرعت تعداد شپش‌ها در سر شما بالا برود. به‌ طور کلی شما ممکن است بتوانید شپش را با چشم غیرمسلح نیز روی کف سر ببینید. اما ممکن است که در برخی موارد، انواع ریز و لاروهای این حشره قابل دیدن نباشند. به ‌طور کلی این عارضه می‌تواند مشکلات زیادی را چه از لحاظ بهداشتی و چه از لحاظ ناراحتی برای شما به وجود بیاورد. بیایید با هم‌ در ادامه بیشتر در این ‌رابطه صحبت کنیم.

شپش سر چیست و چگونه درمان می شود

مهم ترین علل ایجاد شپش سر کدام است؟

ابتلا به شپش سر، به دلایل مختلفی اتفاق می افتد که مهم ترین آن عبارت است از:

  1. تماس سر به موها و سر شخصی که آلوده به شپش سر می باشد.
  2. به اشتراک گذاشتن وسایل شخصی همچون شانه یا برس سر، با فردی که مبتلا به شپش سر است.
  3. ممکن است شپش سر، برای مدتی روی مبلمان، ملحفه، حوله یا لباس‌ های روکش شده زندگی کند و از این طریق به افراد دیگر سرایت کرده و موجب آلودگی شود.

شایان ذکر است؛ بزرگترین عامل انتقال شپش سر، تماس نزدیک سر به سر است که عمدتا در کودکان در حین بازی و در مدرسه رخ می دهد. البته نظرات متفاوتی در مورد انتقال شپش سر از طریق اجسام بی‌جان نیز وجود دارد، اما علم پزشکی، انتقال شپش سر از این طریق را تأیید نمی کند.

چه کسانی در معرض ابتلا به شپش سر هستند؟

بیشترین کسانی که در معرض ابتلا به شپش سر هستند، دانش آموزان پیش دبستانی و دبستانی می باشند؛ زیرا آن ها تمایل دارند که از نزدیک با هم بازی کنند. همچنین خطر ابتلا به شپش سر برای اعضای خانواده کودکانی که در سن مدرسه هستند، افزایش می یابد. افرادی که در یک مرکز مهدکودک، پیش دبستانی یا دبستان کار می کنند نیز می توانند در سرایت و آلودگی شپش سر، سهیم باشند.

علائم شپش سر چیست؟

شناخت علائم شپش سر به شما کمک می‌کند تا هنگام مشاهده این علائم، امکان این را داشته باشید تا بهترین درمان را در سریعترین زمان ممکن در نظر بگیرید. درست است که این عارضه ممکن است در ابتدا کمی خطرناک به ‌نظر برسد، اما نگران نباشید. شما می‌توانید تنها با برخی راه‌حل‌هایی ساده، این مشکل را برطرف کنید. علائم شپش سر شامل خارش شدید پوست، گردن و نواحی دور گوش می‌باشد. علاوه ‌بر این موضوع، زیاد شدن شوره‌ی سر یا ایجاد برخی نقاط متورم قرمز رنگ که به واسطه حساسیت به نیش این حشره به وجود می‌آید، جزو علائم شپش سر دسته‌بندی میشوند. حتی در برخی موارد، ممکن است که شما راه رفتن این حشرات را روی موها یا بدن و سر خود نیز حس کنید. در این شرایط نیز شما باید شانسی برای وجود شپش در سر خود در نظر بگیرید.

شپش سر چگونه تشخیص داده می شود؟

شپش سر چگونه تشخیص داده می شود؟

لازمه درمان شپش سر، تشخیص به موقع وجود آن می باشد که مهم ترین راه های تشخیص شپش سر، عبارتند از:

  1. موهای خود را، در ناحیه نزدیک به پوست سر برای یافتن نیش یا تخم شپش، بررسی کنید.
  2. از شانه دندانه ریز استفاده کنید و آن را روی موهای خود بزنید و از پوست سر شروع کنید تا شپش و تخم شپش را بگیرید.
  3. توجه داشته باشید که شپش های بیرون آمده از موی سر، رنگ روشنی خواهند داشت.
  4. شپش بالغ، به سرعت حرکت می کند که احساس کردن این حرکت های ریز، می تواند ناشی از وجود شپش روی پوست سر شما باشد.
  5. شما با بررسی دقیق، به راحتی می توانید بین شپش سر و پوسته های شوره سر یا سایر مواد زائد موجود در موهای خود تفاوت قائل شوید.
  6. شپش سر، قابل سرایت است و اگر یک نفر در خانواده شما مبتلا شود، دیگران نیز ممکن است به آن مبتلا شوند. لذا بهتر است که هر چند روز یکبار، همه افراد خانواده را از نظر علائم شپش، بررسی کنید.

عکس شپش از نزدیک

شپش‌ها، جاندارانی هستند که به شکل خزنده‌ای بدون پر و بدون خون گرم، در اکثر قسمت‌های جهان یافت می‌شوند. برخلاف پرندگان و حیوانات دیگر، شپش‌ها تخم گذار نیستند و به صورت مستقیم از مواد گیاهی یا حشرات خود غذایی خود را تأمین می‌کنند.

به طور کلی، شپش‌ها از تخم‌هایی که توسط مادرشان روی خاک یا چوب یا دیگر سطوح افراد رها می‌شود، متولد می‌شوند. پس از تخم گذاری، تخم‌ها در طی مدت زمانی که شرایط محیطی مناسب باشند، فرآیند تکوین می‌پذیرند و شپش‌های جدید به وجود می‌آیند.

در بعضی از موارد، شپش‌ها از طریق فرآیند تکثیر ناجنسی (بدون نیاز به دو جنسیت) نیز متولد می‌شوند، که در این صورت، شپش‌های جدید کاملاً شبیه به والدینشان خواهند بود.

عکس شپش از نزدیک عکس شپش

آلرژی ناشی از شپش

چگونه شپش سر را ریشه‌ کن کنیم؟

به‌ طور کلی، روش‌های گوناگونی وجود دارند که می‌توانند برای ریشه‌کن کردن شپش سر نیاز شما را برطرف سازند. این ‌که کدام یک از این درمان‌ها برای شما جواب‌گو باشند و در نهایت به شما کمک کنند تا شپش‌ها را به‌ صورت صددرصد از بین ببرید، به فاکتورهای گوناگونی وابسته است. برای مثال تعداد شپش‌ها روی سر شما، مقاومت شپش‌ها، شرایطی که در آن زندگی می‌کنید، وضعیت پوست سر و موهایتان، وضعیت بهداشت شما و… جزو آن دسته از فاکتورها و مواردی هستند که می‌توانند میزان پاسخ‌گویی شما به درمان را تعیین کنند. پس یک جواب کلی و واحد برای ریشه ‌کن کردن شپش سر وجود ندارد زیرا ممکن است که با توجه به فاکتورهای گوناگون، بدن هر فردی به درمان‌های متفاوت پاسخ یکسانی ندهد. این شما هستید که باید با آزمون ‌و خطا، مشخص کنید که کدام روش می‌تواند برای درمان شما گزینه بهتری باشد.

درمان خانگی شپش سر

در کنار روش‌های درمانی و دارویی و یا شستشو با شامپوهای خاص، شما می‌توانید از طریق روش‌های درمانی خانگی نیز شپش سر را درمان کنید. بیایید با هم برخی از این روش‌ها را بررسی کنیم.

سس مایونز 

استفاده از سس مایونز یکی از روش‌های درمان شپش سر است که می‌تواند به شما کمک کند تا راحت‌تر این از عارضه را برطرف کنید. سس مایونز، ماده‌ای است که باعث می‌شود شپش‌ها خفه شوند. شما باید سس مایونز را به‌ طور کامل روی موهای خود بمالید و بعد از نیم‌ساعت استراحت، کف سر خودتان را به ‌طور کامل شستشو دهید.

جوش شیرین

جوش شیرین از دیگر مواردی است که می‌تواند برای درمان شپش سر مورد استفاده قرار بگیرد. شما باید جوش شیرین را با نسبت یک سوم با آب به ‌طور کامل ترکیب کنید و بعد با اسپری آن روی کف سر و شستشو بعد از چند ساعت، به درمان شپش بپردازید‌.

سرکه 

سرکه به عنوان یکی از بهترین و کاربردی‌ترین محصولات طبیعی برای درمان شپش سر شناخته می‌شود. شما میتوانید سرکه را به کف سر خودتان اسپری کنید و بعد از گذشت حدود نیم‌ساعت، کف سر را بشویید. تکرار کردن این کار چند بار در هفته یا حتی چند بار در روز، می‌تواند روند بهبود شپش سر شما را تسریع بخشد.

شستشو مداوم 

یکی از تأثیرگذارترین روش‌های درمان شپش سر، شستشو و پاکیزگی مداوم است. شما می‌توانید با شانه کردن موهایتان و پیدا کردن دانه به دانه شپش‌ها و لاروهای آن‌ها، مشکل موجود را برطرف سازید.

عکس شپش سر

شامپو ضد شپش سر

استفاده از شامپو ضد شپش، یکی از بهترین روش ها برای درمان شپش سر می باشد که چند نمونه از قوی ترین شامپوهای ضد شپش که برای درمان شپش سر از آن ها استفاده می شود، عبارتند از: شامپو ضد شپش پرمترین، لیندان، نایلیس، پاراسیدوز، دای لیس، هگور و نیکسترین.

روغن‌های طبیعی

روغن‌های مختلفی مانند  روغن بادام، روغن زیتون یا روغن جوجوبا را بر روی موها بمالید و سر خود را با یک کلاه  پوشانید. این روغن‌ها می‌توانند روی شپش‌ها و تخم شپش‌ها اثر بگذارند و باعث کاهش تعداد آن‌ها می‌شوند.

درمان قطعی شپش سر

برای درمان قطعی شپش سر لازم است که حتما با پزشک متخصص مشورت کنید و در برخی موارد دارویی برای سر یا شامپوی خاصی تجویز می‌شود. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم پیش از هر اقدامی به پزشک مراجعه کنید و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید.

علاوه بر آن زمانی که مشکوک به وجود شپش در موی خود یا فرزندتان هستید، هم بد نیست که به پزشک مراجعه کنید تا از آن اطمینان حاصل کنید. توجه داشته باشید که خارش سر بر اثر شپش می‌توان منجر به انتشار عفونت باکتریایی شود و ممکن است به غدد لنفاوی آسیب وارد کند و باعث تورم آن شود که در این صورت نیاز به استفاده از آنتی بیوتیک‌ها است.

قویترین داروی ضد شپش خانگی 

قویترین داروی ضد شپش خانگی ترکیباتی هستند که می‌توانند برای درمان این عارضه بسیار مفید باشند. پیشتر نیز برای شما گفتیم که هر کدام از روش‌های درمانی، با توجه به شرایط موجود می‌توانند میزان میزان تأثیرگذاری متفاوتی داشته باشند. در واقع دانستن این که قویترین داروی ضد شپش خانگی چیست، به شرایط خود شما وابسته است. در برخی موارد استفاده از جوش شیرین می‌تواند برای درمان شپش سر مؤثر باشد و در برخی موارد دیگر، شما با استفاده از مایونز، می‌توانید مشکل موجود را به‌ طور کامل درمان کنید. علاوه ‌بر این موارد، اسپند، روغن زیتون، روغن درخت چای و… روش‌های دیگری هستند که می‌توانند برای درمان این عارضه مفید باشند.

درمان صددرصد رشک!

یکی از سریع‌ترین برای از بین بردن شپش، درمان آن با سرکه است. البته این درمان ممکن است برای همه جواب ندهد اما معمولا به عنوان یک درمان سریع شناخته می‌شود. برای این دستورالعمل لازم است که 30 میلی لیتر سرکه سیب با مقداری روغن جوجوبا و اسانس پونه مخلوط کنید و روی موهایتان بگذارید. بعد از گذشت یک ساعت موهای خود را شانه کنید و آن را بشویید.

درمان خانگی شپش سر

درمان تخم شپش چگونه امکان پذیر است؟

راه های بسیار ساده و موثری برای از بین بردن تخم شپش وجود دارد. از جمله این موارد، عبارت است از:

  • شستن موی سر با سرکه. تخم های شپش خاصیت چسبندگی به ساقه مو را دارند. شستن مو با سرکه باعث از بین رفتن این چسبندگی می شود.
  • شانه کردن مو به منظور در آوردن رشک ها. به این نکته توجه کنید که شانه استفاده شده می بایست به طور کامل ضد عفونی شود.

گفتنی است استفاده از سس مایونز برای از بین بردن رشک روشی خانگی و مناسب است.

در صورتی که موهای خود را به مایونز آغشته کنید، به دلیل بافت منسجم و چرب این ماده، به شپش ها اکسیژن نمی رسد و می میرند.

رفع شپش سر به صورت کامل

بعد از درمان بیماری شپش سر، برای رفع شپش به صورت کامل لازم است که راه‌های جلوگیری از بازگشت شپش را یاد بگیرید و آن‌ها را پیاده کنید:

  • ملحفه و لباس‌های استفاده شده را هر 2 روز با آب گرم بشویید.
  • کیسه جاروبرقی قبلی خود را با احتیاط دور بریزید.
  • هر 2 روز موهای کودکانی که ممکن است با فرد مبتلا در ارتباط بوده است را چک کنید.

رفع شپش سر به صورت کامل

جمع بندی

در پایان، توضیح این نکته ضروری است؛ داروهایی که از آن ها برای درمان شپش سر استفاده می شود، همه شپش ها و رشک ها را از بین نمی برند، به همین دلیل مهم است که با شانه ضد شپش، به صورت فیزیکی شپش ها، رشک ها یا تخم شپش ها را از سر خارج کنید.

برای از بین بردن رشک ها، هر ۳ تا ۴ روز یک بار به مدت ۳ هفته پس از مشاهده آخرین شپش زنده، از یک شانه ضد شپش روی موهای مرطوب و نرم استفاده کنید و هربار بخش های کوچکی از مو را بررسی کنید. در صورت امکان، بهترین کار این است که شخص دیگری شانه کردن و خارج کردن رشک ها را انجام دهد. در پایان پیشنهاد می‌کنیم برای کسب دانستنی‌های بیشتر زیبایی به قسمت مقالات کلینیک کاشت مو آنیل مراجعه کنید.

در آخرین پاراگراف این مقاله به یکی از مهمترین خدماتی که به روش های جدید در مرکز زیبایی آنیل ارائه می شود، اشاره می کنیم. جراحی پلک یکی از روش های جدید در انواع گوناگون است که برای تغییر حالت چشم و یا درمان افتادگی پلک استفاده می شود. اگر به دنبال راهی برای اعمال تغییرات و یا درمان پلک هستید می توانید از طریق راه های ارتباطی با مشاورین ما در تماس باشید.

شپش چیست؟

شپش حشره‌ای بدون بال، خونخوار و کوچک است که در بین موهای سر زندگی می‌کند و از خون پوست سر تغذیه می‌کند.

علائم شپش موی سر چیست؟

از جمله علائم شپش موی سر می توان به خارش شدید پوست سر و ایجاد زخم‌هایی در پوست سر اشاره کرد که پس از بروز این موارد، باید اقدام به درمان شپش سر کرد.

contact icon جهت دریافت مشاوره با ما در ارتباط باشید تماس با ما
dots
مطالب مرتبط بیشتر بخوانید
نظرات
2 دیدگاه در "چگونه شپش سر را ریشه کن کنیم؟ درمان خانگی شپش سر"
سینا گفت:

شپش سر چه فصلی بیشتر شایع میشه؟

dejapoon گفت:

سلام وقت بخیر
شیوع شپش معمولا با شروع مدارس بیشتر میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *