همه چیز درباره تبخال لب: برای درمان تبخال لب چکار کنیم؟

• خانه
  • مجله سلامت
همه چیز درباره تبخال لب: برای درمان تبخال لب چکار کنیم؟

تبخال، زخم شایعی می باشد كه به وسیله ویروس هایی از خانواده هرپس ها به وجود می آید و احتمال دارد افراد مختلف، چندین بار این عارضه را در زندگی خود تجربه كنند. اگر چه تبخال، اغلب در گوشه و كنار لب ها و در محل جدایی بافت پوست صورت و لب ها به وجود می آید؛ اما می تواند در دیگر نقاط  بدن نیز ظاهر شود. حال در ادامه با ما در کلینیک آنیل همراه ما باشید تا به بررسی تبخال لب و روش های پیشگیری از بروز آن بپردازیم.

تبخال لب چیست؟

تبخال لب چیست

تبخال لب، برجستگی‌ هایی قرمز رنگ یا تاول‌ هایی ارغوانی ‌رنگ است كه بر روی لب‌ ها یا اطراف دهان بروز می‌كنند که اغلب همراه با سوزش و خارش می باشد.

علت تبخال لب چیست؟

در جواب این سوال که علت تبخال لب چیست باید بگوییم که این عارضه در پی ورود ویروس هرپس سیمپلکس در بدن، بر روی پوست به وجود می آید. ویروس هرپس سیمپلکس بیشتر به نقاطی از بدن راه پیدا می‌ کند که مرطوب و مخاطی باشند. نقاطی مثل  لب که مرطوب هستند مکان مناسبی برای رشد این ویروس می‌ باشند. تبخال‌ ها بر روی پوست مانند تاول‌ های کوچک به هم چسبیده هستند که پس از حدود 2 الی ۳ هفته، درمان می‌ شوند و هیچ اثری بر روی پوست از آنها باقی نمی‌ ماند. در واقع اصلی‌ ترین علت تبخال لب ویروس HSV است که این ویروس می‌ تواند از روش‌ های مختلفی به بدن نفوذ پیدا کند.

مهمترین عامل انتقال این ویروس بوسیدن است. از طریق بوسیدن و یا تماس پوستی، این ویروس به بدن فرد دیگری منتقل می‌ شود و شاید تا مدت طولانی خود را نشان ندهد. البته خوردن غذا در ظرف مشترک با فردی که مبتلا به تبخال لب است نیز، یکی دیگر از علت تبخال لب می‌ باشد. این ویروس از طریق وسایلی مانند ریش تراش و یا حوله که به صورت مشترک استفاده شوند نیز قابل انتقال است. البته برخی عوامل دیگر نیز می‌ توانند ویروس تبخال را فعال کنند. این عوامل عبارتند از:

• تغییرات هورمونی در دوران قاعدگی یا بارداری
  • آفتاب سوختگی
  • آلرژی پوستی
  • استرس و اضطراب
  • تب و بیماری‌ هایی مانند آنفولانزا یا سرماخوردگی

علت تبخال لب

کمبود چه ویتامینی باعث تبخال میشود؟

در پاسخ به این سوال که چه ویتامینی باعث ایجاد تبخال لب می‌ شود؟ باید عنوان گردد که کمبود برخی ویتامین‌ ها و مواد معدنی ضروری برای بدن با ایجاد تبخال رابطه مستقیم دارند. کمبود ویتامین B در بدن، سبب تضعیف سیستم ایمنی می‌ گردد و در نتیجه فرصت مناسب را برای پدیدار شدن تبخال لب به وجود می‌ آورد. ویتامین D نیز نقش اساسی در تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش بیماری‌ های ویروسی دارد. بنابراین کمبود این ویتامین هم دیگر دلیل تبخال لب است.

عارضه تبخال لب چه علائمی دارد؟

علائم و نشانه‌ هاى بروز تبخال لب، به این صورت است که در مرحله اول، یک تاول کوچک و دردناک پر از مایع بر روى یک نقطه سرخ و دردناک پوست بروز می‌کند که معمولا روى لب‌ ها و نواحى داخلى دهان است. سپس درد شدید و احساس مورمور شدن به سراغ بیمار می‌ آید که معمولا یکى دو روز، قبل یا بعد از بروز تاول‌ها است که این علامت بسیار مهمی در شکل گیری تبخال لب می باشد.

قابل ذکر است؛ احساس مورمور شدن و درد خفیف، از علائم اولیه تبخال است که می‌ تواند به عنوان یک زنگ خطر محسوب شود و اگر شخصى در این مرحله متوجه عفونت تبخال شود، با استفاده از اقدامات پیشگیرانه می‌ تواند از ایجاد تبخال لب جلوگیری کند. پس از تشکیل تاول‌ ها، سیر بیمارى ادامه می‌ یابد و تاول‌ ها نهایتا می‌ ترکند و از آن ها خونابه خارج می‌ شود و یک زخم قهوه‌ اى‌ رنگ با ظاهرى ناخوشایند تشکیل می‌ شود که معمولا ۷ تا ۱۰ روز طول مى‌ کشد تا برطرف شود.

گفتنی است همان طور که در اینجا اشاره شده دفعات شیوع تب خال لب در افراد گوناگون است

A cold sore can develop multiple times a year or only once or twice in your lifetime. The frequency of an outbreak varies from person to person

جلوگیری از تبخال

راه های جلوگیری از تبخال

تبخال لب یک بیماری مسری است که به راحتی می‌ تواند از طریق بزاق یا تماس مستقیم با فردی که به این بیماری مبتلا است، انتقال پیدا نماید. بنابراین برای جلوگیری از تبخال، بهتر است از بوسیدن یا تماس صمیمی دهانی با کسی که زخم تبخال دارد، خودداری کنید. بهتر است از لوازم شخصی فرد مبتلا به تبخال استفاده نکنید. لوازمی مثل حوله، تیغ، کارد، چنگال و ظروف سبب انتقال این ویروس می‌ گردند. تب بالا یکی دیگر از عوامل ایجاد تبخال است، بنابراین در هنگام بیماری دمای بدن خود را کنترل نمایید. خستگی زیاد سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌ کند و احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می‌ دهد؛ پس سعی کنید همیشه استراحت کافی داشته باشید. استفاده از بالم لب از آفتاب سوختگی لب‌ ها و ایجاد تبخال پیشگیری می‌ کند. بنابراین در فصل تابستان همیشه از بالم لب، بر روی لب‌ های خود استفاده نمایید.

پیشگیری از تبخال لب

چه روش هایی برای پیشگیری از بروز تبخال لب وجود دارد؟

رعایت چند نکته برای درمان شایع ترین نوع تبخال، یعنی تبخال لب مؤثر می باشد که مهم ترین این نکات به شرح زیر است:

1. مسواک خوب و نو برای شستشوی دندان ها انتخاب کنید و بعد از بهبود بیماری، حتما آن را دور بیندازید.
  2. از تماس با ترشحات بزاقی یا بوسیدن فردی که تبخال زده است، خودداری کنید تا تبخال لب فرد آلوده به شما سرایت نکند.
  3. مسواک خود را در جای خشک نگهداری کنید و هنگام استفاده از آن، از تماس لبه خمیر دندان با مسواک خودداری کنید.
  4. ورزش، آرامش اعصاب و دور کردن افکار منفی و همچنین کاهش فشار عصبی و استرس، در درمان و پیشگیری از تبخال، بسیار مؤثرند.
  5. بروز تبخال لب، در اغلب افراد نشانه کمبود برخی از ریزمغذی ها مانند آهن و گروه ویتامین ب است که می توان با تأمین آن ها از بروز آن، پیشگیری کرد.
  6. از تماس پوستی و یا بوسیدن دیگران در زمان بروز تاول ها بپرهیزید؛ زیرا ویروس عامل تبخال لب، از راه ترشح تاول ها به سرعت گسترش می یابد.
  7. وسایل شخصی تان را با دیگران به اشتراک نگذارید؛ زیرا ظروف غذاخوری، حوله ها و سایر وسایل می توانند ویروس را در زمان بروز تاول ها گسترش دهند.
  8. دست هایتان را همواره تمیز نگه دارید. وقتی تبخال زده اید، دست ها را به دقت قبل از تماس با افراد دیگر بشویید و در هنگام تماس با سایر نقاط بدن دقت کنید.
  9. در صورتی که قرار است به مدت طولانی در معرض آفتاب قرار گیرید، بهتر است تا از کرم ضد آفتاب استفاده کنید و به لب ها و صورت خود، کرم ضد آفتاب بزنید تا دچار تبخال لب، نشوید.

درمان تبخال لب

تبخال لب چگونه درمان می شود؟

هیچ دارویی نمی‌ تواند مانع از بروز ویروس تبخال شود؛ اما پزشکان ممکن است برای جلوگیری از تکثیر ویروس، پمادهای ضد ویروسی مانند آسیکلوویر را تجویز کنند. پزشکان معمولا در اولین دوره بروز علائم در تبخال لب، پماد ضد ویروسی تجویز می کنند؛ زیرا داروهای ضد ویروسی کمک می‌کنند تا ویروس عامل آن، سریع تر از بین رود و شدت آن نیز، کاهش پیدا کند.

تبخال لب، غالبا به درمان نیازی ندارد؛ اما برای پیشگیری از انتقال آن به افراد دیگر و یا به سایر نقاط بدن، همچنین برای رهایی از علائمی مثل سوزش و خارش لب ها و دهان، درد در اطراف دهان و تاول هایی که در حال ترکیدن هستند، از کرم های مخصوص تبخال استفاده می شود تا دوره این بیماری زودتر تمام شده و از گسترش عفونت، جلوگیری شود.

درنظر داشته باشید که در صورت عدم درمان تبخال، امکان سرایت عفونت در دهان و ایجاد التهاب و ورم لثه ها وجود دارد. برای درمان تبخال لب دو نوع پماد، به نام های آسیکلوویر و زیتونکس در بازار موجود هستند که در بهبود و درمان انواع تبخال ها کاملا مؤثر می باشند.

درمان تبخال لب با روش‌ های خانگی

راه‌ های زیادی وجود دارد که شما در خانه می‌ توانید برای درمان تبخال لب از آنها استفاده نمایید. البته بهتر است قبل از اقدام به استفاده از هر یک از مواردی که در ادامه ذکر شده است، با پزشک مشورت کنید.

یخ

با استفاده از کمپرس یخ روی زخم تبخال لب خود می‌ توانید، درد آن را از بین برده و طول دوره درمان آن را کوتاه‌ تر نمایید.

ژل آلوئه ورا

ژل گیاه آلوئه ورا همانطور که می‌ تواند برای آفتاب سوختگی مفید باشد، به بهبود زخم تبخال لب هم کمک می‌ کند. تحقیقات نشان داده است که این ژل به مبارزه با ویروس هرپس سیمپلکس می پردازد و در مدت کوتاهی تبخال را درمان می‌ کند.

بادرنجبویه

عصاره بادرنجبویه سبب کاهش زخم های تبخال روی لب شده و در بهبود آن تاثیر بسزایی می‌ گذارد.

درمان خانگی تبخال لب

روغن درخت چای

روغن درخت چای به سبب خاصیت ضد ویروسی قوی، ویروس ایجاد کننده تبخال لب را از بین می‌ برد و به فرایند درمان تبخال لب سرعت می‌ بخشد.

سرکه سیب

به دلیل اینکه سرکه سیب خواص ضد باکتریایی دارد، سبب کاهش عفونت تبخال روی لب شده و در روند بهبود آن کمک بسیاری می‌ نماید.

عسل

عسل طبیعی بهترین داروی خانگی برای بهبود بخشیدن زخم‌ ها از جمله زخم‌ های عفونی مانند تبخال لب است. استفاده از عسل پوست ملتهب را تسکین داده و بهبود می‌ بخشد.

یکی دیگر از روش های خانگی برای درمان تبخال، فندق است که دکتر مایکو در این باره گفته است:

فندق جادوگر یک درمانگر طبیعی است که ممکن است به خشکی و بهبود شما کمک کند، اما استفاده از آن می‌تواند باعث گزش شود. دانشمندان در یک مطالعه نشان دادند که فندق جادوگر دارای خواص ضد ویروسی است که ممکن است از گسترش تبخال لب جلوگیری کند. به یاد داشته باشید که همیشه داروهای خانگی، کرم ها، ژل ها یا پمادها را با استفاده از یک سواب پنبه ای تمیز یا توپ پنبه ای روی زخم های سرد بمالید.

مطالعه بیشتر: بهترین کلینیک بلفاروپلاستی در تهران را بشناسید.

ویدئوی زیر در رابطه با درمان های خانگی تبخال می باشد. پیشنهاد میکنیم آن را ببینید:

جمع بندی

در پایان متذکر می گردد که پس از بهبودی تبخال لب، شما از آلوده شدن مجدد به آن مصون نیستید و در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی، ممکن است بارها و بارها به این عارضه مبتلا شوید. پس از بهبودی، ویروس عامل تبخال به عمق بدن می‌رود و خود را مخفى می‌کند و پس از سال‌ ها و یا حتى در مدتی کمتر، احتمال دارد دوباره این ویروس، فعال شده و لب و دهان شما را آلوده کند.

به طور خلاصه، شرایطى همچون تب، آنفلوآنزا، سرماخوردگى، فشارهاى روحى و روانى ، صدمات به لب و یا جراحى‌ هاى روى نواحى دهان و لب، از جمله مواردی هستند که در آلودگی به تبخال لب، نقش مؤثری دارند و آشنایی با روش های پیشگیری و عوامل سرایت تبخال لب، مهم‌ ترین اصولی هستند که شما باید در مواجهه با این بیمارى بیاموزید تا از آلودگی به آن و همچنین عوارض آن در امان بمانید.

برای درمان فوری تبخال لب، چه دارویی می‌توان مصرف کرد؟

زخم تبخال پس از چند روز از بین می‌رود اما مصرف دارویی‌هایی همچون والاسیکلوویر، پنسیکلوویر، فامسیکلوویر و آسیکلوویر می‌تواند در بهبود سریع آن کمک کند

چگونه تبخال لب را در خانه درمان کنیم؟

در خانه می‌توان با کمک لیمو، سیر، کمپرس سرد و گرم، سرکه سیب، انار، روغن نعنا، کرم ضد آفتاب و استامینوفن اقدام به درمان آن کرد.

3/5 - (11 امتیاز)

2 دیدگاه ‌ها

• ممکنه از ترسیدن هم لبمون تبخال بزنه؟

• سلام وقت بخیر
      بله هر نوع استرسی باعث فعال شدن ویروس تبخال می شود.