مزوتراپی و PRP مو

مو یکی از اصلی ترین مؤلفه‌های ایجاد زیبایی و جوانی در چهره است. در سرتاسر جامعه افراد زیادی هستند که به دلایل مختلف، اعم از ویژگی‌های ژنتیکی، تغذیه نامناسب در طول سالیان، و یا استرس و قرار گرفتن در برابر آلودگی‌های محیطی دچار ریزش مو یا خراب شدن ریشه‌ی مو و از دست دادن آن می‌گردند.

متأسفانه این عوارض اصلا منحصر به فرد نیستند و در جامعه به وفور دیده می‌شوند. بنابراین عجیب نیست که بسیاری از آقایان و یا خانم‌هایی که از وضعیت موی خود رضایت ندارند به دنبال درمان برای بهبود شرایط آن باشند. کاشت مو ، مزوتراپی و PRP مو از جمله این روش‌ها در پروسه‌ی ترمیم مو می‌باشند.

دلیل انجام مزوتراپی و PRP مو

در پزشکی همیشه روش‌های تهاجمی پاسخگوی نیاز بیماران نیستند و ممکن است پزشکان با توجه به شرایط بیمار و نیاز به کاهش ریسک‌های درمان، روش‌های جایگزینی را انتخاب کنند. محققان و دانشمندان علوم پزشکی و زیستی همواره در حال بهبود روش‌های ترمیم عوارض پوست و مو می‌باشند که مزوتراپی و PRP مو از آخرین دستاوردهای آنان در این زمینه است. در مزوتراپی و PRP مو اساس کار بر کاهش عوارض جانبی با استفاده از مواد طبیعی و با پایه‌ی ژنتیکی همسان با بیمار است.

هدف از این کار، جلوگیری از پس زده شدن اجزای پیوندی به بافت پوست سر بیماران است تا نتایج عمل رضایت بخش باشد. همان طور که واضح است در مزوتراپی و PRP مو تلاش بر اجتناب از جراحی و بهره بردن از عملکردهای طبیعی زیستی است. این پروسه در طول چندین جلسه و به تدریج انجام می‌پذیرد.

تفاوت‌های مزوتراپی و PRP مو

البته مزوتراپی و PRP مو تفاوت‌هایی هم با یکدیگر دارند؛ هرچند، در اساس مشابه یکدیگر می‌باشند. مهم‌ترین وجه تشابه آنان، تمرکز هر دو روش بر تقویت فولیکول‌های مو است که با تزریق مواد لازم به پوست سر انجام می‌گیرد. برای مقایسه و معرفی مزوتراپی و PRP مو بایستی هر دوی آنان را به طور جداگانه معرفی و بررسی نمود.

مزوتراپی

در مزوتراپی مو در ناحیه‌ی سوژه تزریق‌های مکرر انجام می‌گیرد. این امر با تزریق مواد مغذی اعم از آلی یا معدنی مانند اسیدهای آمینه، کلاژن‌ها، فاکتورهای مسدودکننده‌ی دی‌هیدروتستسترون DHT و دیگر مواردی از این دست به ناحیه مزودرم انجام خواهد پذیرفت. دی‌هیدروتستسترون نام نوعی از هورمون‌های اندروژن است که با تخریب فولیکول‌های قدیمی موی پوست سر راه را برای ریزش آن‌ها هموار می‌کند.

در این فرآیند ورود جریان خون به فولیکول‌های ناهنجار افزایش می‌یابد تا با تقویت متابولیسم سلولی موجب تحریک کلاژن‌سازی گردد. در نتیجه ویتامین‌ها و مواد معدنی از دست رفته، بازیابی می‌گردند. همچنین ویتامین‌های محلول در چرب و یا اسیدی ممکن است در این روند مورد استفاده قرار گیرند. این مواد ممکن است با محلول‌های ارگانیک و طبیعی و یا با فرآورده‌های فرآوری شده فراهم گردند. با این کار حتی ممکن است فولیکول‌های مرده که به نام خواب رفته نیز شناخته می‌گردند احیا شده و به وضعیت طبیعی خود بازگردند.

این عملیات تنها برای درمان کچلی کاربرد نداشته و برای ترمیم موهای نازک شده و یا شوره‌زدگی مزمن سر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. از مزایای اصلی این روش عدم محدودیت آن به اجرا روی پوست سر، و ارزان بودن آن است. این مواد با کمک گان مخصوص و بدون درد یا خونریزی تزریق می‌گردند. در این روش که در حدود چهارصد دقیقه و طی هشت تا ده جلسه انجام‌ می‌گیرد، شانس موفقیت تا ۹۲٪ ارزیابی گشته است. عوارض جانبی به ندرت مشاهده شده که در بیشتر موارد شامل کبودی بوده است. البته این روش برای افراد مبتلا به دیابت، هموفیلی، التهاب و اختلالات پوستی و همچنین، بانوان باردار منع شده است.

مزوتراپی و prp مو برای آقایان
مزوتراپی و PRP مو برای مردان

PRP مو یا پلاسماتراپی

در مرحله‌ی بعدی برای مقایسه‌ی بین مزوتراپی و PRP مو به مبحث دوم خواهیم پرداخت. همان طور که در بخش معرفی اشاره کردیم، در هر دوی روش‌های مزوتراپی و PRP مو هدف به کمینه رساندن مصرف مواد غیر ارگانیک و تکیه بر توانایی‌ها و عملکردهای زیستی طبیعی است. در PRP مو این امر به مرحله‌ای حتی فراتر می‌رود که همان استفاده از فاکتورها و مواد تولید شده توسط فیزیولوژی بدن خود فرد می‌باشد. نام این متدد از مخفف عبارت Platelet Rich Plasma برگرفته شده است. البته گاهی نیز آن را پلاسماتراپی می‌خوانند.

نحوه‌ انجام پلاسماتراپی

در این متد، ابتدا از بیمار نمونه خونی گرفته شده، وآن را با استفاده از تجهیزاتی مانند انواع سانتریفیوژها تجزیه می‌کنند. این خون باید بالغ بر حدودی در بازه‌ی ۲۵ تا ۵۰ سی‌سی باشد. این نمونه در دو لوله‌ی آزمایشگاهی که کیت PRP نامیده می‌شوند ریخته شده و در دو مرحله و طی مدت ده دقیقه تحت نیروی گریز از مرکز قرار خواهند گرفت. در ادامه، پلاسمای جدا شده که حاوی مقادیر قابل قبولی از پلاکت‌های خونی (در مجموع بالغ بر۲ میلیون پلاکت در پلاسمای تقویت شده) است، به عنوان ماده‌ی پایه‌ی عملیات‌های پسین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این پلاکت‌ها به عنوان فاکتورهای فعال رشد در آینده عمل خواهند کرد. البته مواردی جز پلاکت‌ها پروتئین‌های مؤلفه‌های رشد دیگری مانند عامل رشد اندوتلیال عروقی، عامل رشد مشتق از پلاکت، عامل رشد اپیدرمال و بساری موارد دیگر) نیز در این محلول حضور خواهند داشت.

در مرحله‌ی بعدی پلاکت‌های تغلیظ شده‌ی پلاسمای خود بیمار به وی بازگردانده می‌گردد. برای این کار فاکتورهای رشد پلاکتی PDGF تقویت گشته و به کل محلول کلوئیدی، فعال‌کننده‌ی لازم اضافه می‌گردد. سپس موی سر با میکرونیدلینگ الکترونیکی یا مکانیکی تحریک گردیده تا زمینه برای ورود مواد مورد نظر مهیا گردد.

با تزریق ماده‌ یاد شده، عامل‌های مؤثر رشد آزادشده از پلاکت‌ها خواهند توانست با تلاش برای ترمیم آسیب‌های وارده، صدمات وارد شده‌ی پیشین به فولیکول‌های را نیز تعدیل بخشیده، و از این رهگذر، موجبات بهبود جریان خون در پوست سر و زمینه‌سازی برای رشد سلول‌های جدید را فراهم آورند. همچنین پلاسمای تزریقی می‌تواند فولیکول‌ها را در فاز رشد خود که موسوم به فاز آناژن است حفظ کرده و آنان را تقویت کند. این امر علت افزایش ضخامت مو در دوره‌ی پس از درمان خواهد گردید. تمامی این مراحل ممکن است برای جوان‌سازی دیگر بخش‌های پوستی بدن نیز مورد استفاده قرار گیرند.

چگونگی انجام پی آر پی مو

در پی آر پی مو از خون شخص مراجعه کننده استفاده می شود. PRP مخفف عبارت پلاسمای غنی از پلاکت است. پلاسما ماده ای است که گمان می رود تزریق آن فرآیند رشد و التیام بافت های بدن را بهبود می بخشد. پلاسما یکی از ترکیبات خون است. هم چنین حاوی فاکتورها و پروتئین هایی است که به لخته شدن خون کمک می کنند.

پروتئین های موجود در پلاسما باعث تسریع روند رشد سلول ها می شوند. پژوهشگران برای تولید پی آر پی پلاسما را از خون جدا می کنند سپس آن را غلیظ می کنند. آن‌ها براین باوراند که تزریق پی آر پی به بافت های آسیب دیده، بافت هارا وادار به تولید سلول های جدید می کنند. درنهایت ازاین طریق بافت های آسیب دیده بهتر و سریع تر التیام می یابند.

همان طور که در سایت dermsurgery  اشاره شده : پی آر پی یک روش سرپایی است، به این معنی که هیچ جراحی درگیر نیست و زمان استراحت حداقل است.

PRP is an out-patient procedure, which means there is no surgery involved and downtime is minimal

چگونگی انجام مزوتراپی و پی آر پی مو

نتایج PRP

نتایج این عمل دائمی و همیشگی نخواهد بود. زیرا محلول تزریق شده موها را فقط در فاز رشد نگه داری می کند. بنابراین باید جلسات درمانی تکمیلی برای حفظ نتایج عمل پی آر پی انجام شود. این کار از بازگشت تراکم موها به حالت اولیه خود جلوگیری می کند. شما با انجام جلسات تکمیلی به فاصله هر 3تا6ماه یکبار می توانید نتایج را حفظ کنید.

آیا نتایج عمل PRP مو بلافاصله بعداز پایان آن قابل مشاهده خواهد بود؟

خیر دقت کنید که پی آر پی معجزه ای آنی نمی باشد.نتایج آن مدتی طول خواهد کشید. البته مدت زمان لازم برای کسب نتیجه ملزم تعداد جلسات درمانی کافی در این عمل است. اثرات پی آر پی در افزایش رشد موها از 3 تا4ماه بعداز انجام شروع به نمایان شدن خواهد کرد.

بیشترین ضخامت و تراکم موها بعداز این همین دوره خواهد بود. ترکیبات موجود در پی آر پی مو به مدت زمان نسبتا طولانی برای تاثیرگذاری کامل بر رشد فولیکول های مو نیاز دارند. این فرآیند طی ماه‌های آتی و پس از پایان دوره کامل درمان انجام خواهد شد. درواقع شما برای مشاهده بیشترین نتیجه رشد موها حداقل 8 ماه باید صبرکنید.

قبل از خواندن ادامه مطلب پیشنهاد میکنیم سری هم به مقاله درمان شپش سر بزنید.

مزایای PRP مو

  • درمانی ساده و غیر جراحی
  • نتایج مطمئن و ایمن
  • دوران بهبود و بسیار سریع
  • نتایج زیبا و کاملا طبیعی
  • افزایش ضخامت ساقه مو
  • تحریک مرحله رشد مو و حفظ مو
  • کنترل سیکل رویش مو
  • کاهش ریزش مو
  • افزایش خون رسانی به فولیکول مو

 شرح چگونگی PRP مو برای تقویت موی سر

  • مرحله اول: ابتدا پزشک میزان 35الی 40 سی سی از بیمار خون می گیرد.
  • مرحله دوم:خون دریافتی را داخل چند کیت (لوله) مخصوص PRP می ریزند سپس لوله‌ها را در دستگاهی به نام سانتریفیوژ قرار می دهند.
  • مرحله سوم: خون گرفته شده باید در دو مرحله 10 دقیقه ای چرخانده شود. با این کار اجزای خون از یکدیگر جدا می شوند و در این میان پلاکت های تغلیظ شده نیز از سایر اجزای خون جدا می شود. با این کار PRP که حاوی عوامل رشد سلولهای بنیادی است آماده استفاده برای پوست سر می شود.
  • مرحله چهارم: پلاسمای غنی از پلاکت توسط سوزنی ظریف باعمق 3 تا 4 میلیمتر تزریق می شود. توجه داشته باشید که پزشک باید این کار را در نقاط مختلف ناحیه مورد درمان انجام دهد. همچنین باید مقدارکمی از حجم ماده را در هرتزریق وارد پوست کند.

عوارض PRP و مراقبتهای دوره نقاهت

به طور کلی مزوتراپی و PRP مو تقریبا هیچ عوارض یا دوره ی نقاهتی نداشته و تنها مراقبت لازم برای آن، اجتناب از شستن سر در شبانه‌روز تالی است. البته وارد آوردن استرس شدید به پوست و موی سر، مانند رنگ نمودن و یا دکلره‌سازی آن در بازه‌ی کوتاه خالی از ریسک نخواهد بود. اما داروهای متعارفی مانند ماینوکسیدیل خطری را متوجه مصرف‌کننده نمی‌سازند.

مطالعه بیشتر: هزینه کاشت ابرو چقدر است؟

نتایج حاصله از این متد به شدت طبیعی و غیر قابل تمییز از دیگر افراد بوده و دلیل آن، استفاده از توانایی‌های خود بدن برای بهبود خود است. پلاسما تراپی برای درمان آلوپسی آندروژنی (ریزش موی هورمونی)، آلوپسی (کچلی منتشر معلول از شرایط نامناسب محیطی مانند سوءتغذیه یا استرس) و نیز آلوپسی آره‌آتا (ریزش موی سکه‌ای، ناشی از بیماری‌های خودایمنی) مناسب است.

نحوه انجام مزوتراپی و prp مو

نکات و مراقبت‌های لازم پی آر پی مو

از مهم ترین نکات پس از پی آر پی خودداری از استحمام است. لازم به ذکر است بیمار می تواند به کارهای روزانه خود بپردازد و هیچ مشکلی نخواهد داشت.

توصیه های پیش ازPRP مو

پی آر پی مو

همانند دیگر عمل های زیبایی و پوستی که نیازمند مراقبت‌هایی است، در مزوتراپی و PRP مو نیز باید کارهایی قبل از انجام عمل صورت گیرد تا نتیجه نهایی نیز بهتر باشد. ما در ذیل به برخی از این کارها اشاره نموده ایم.

  • دو روز پیش از درمان مقدار زیادی مایعات بنوشید.بدن و پوست شما باید کاملا پرآب و هیدراته باشد.
  • یک یا دو هفته پیش از دریافت درمان چربی کمتری بخورید و میزان مصرف کافئین را کاهش دهید.
  • اگر دارو یا مکمل خاصی مصرف می کنید حتما به پزشک اطلاع دهید.
  • برخی مکل ها خطر کبودی را افزایش می دهند. این مکمل ها 2 تا 3هفته پیش از درمان نباید مصرف شوند.
  • همانطور که قبلا گفته شد پیش از دریافت PRP لیستی از تمامی دارو ها و بیماری های خاص خود به پزشکتان تحویل دهید.
  • دو تا سه روز قبل از درمان PRP از انجام فعالیت های سنگین، خودداری کنید.
  • روز درمان، معده نباید خالی باشد. پس حتما صبحانه بخورید.
  • جهت درمان PRP، موی سر باید تمیز باشد، پس اگر روز درمان حمام نمی کنید، حتما روز قبل استحمام کنید.
  • مصرف سیگار و دخانیات را 3 روز قبل از درمان PRP کنار بگذارید.

توصیه‌های پس از PRP مو

مراقبت‌هایی وجود دارد که باید پس از مزوتراپی و PRP مو برای درمان ریزش انجام داد که چند مورد از مهمترین آنها را می‌توانید در ذیل بخوانید.

  • تاچهار ساعت پس از آن پوست خود را لمس نکنید. صبرکنید تامحل درمان بهبود یابد.
  • مراقب انتقال آلودگی ها از طریق باد، گرد و خاک و دستان آلوده باشید.
  • تا24ساعت بعد از تزریق از محصولات آرایشی بهداشتی استفاده نکنید.
  • از قراردادن کمپرس سرد و گرم روی محل خودداری کنید.
  • برای خوابیدن چندبالش زیر سر خود قرار دهید یا به صورت نیمه خوابیده قراربگیرید. سعی کنید محل درمان بالا قرار بگیرد و تماس با بالشت نداشته باشید.
  • تایک ماه پس از درمان از ضدآفتاب استفاده نکنید.ممکن است پوست شما تا هفته بعد از درمان کمی حساس باشد. تا7 روز بعد از درمان PRP، از قرار گرفتن مستقیم زیر نور خورشید، پرهیز کنید.
  • درصورت کبودی یا قرمزی مداوم به پزشک مراجعه کنید.
  • از انجام فعالیت های سنگین که باعث تعریق می شوند خودداری فرمایید.
  • بهتر است 12 تا 24 ساعت بعد از درمان، موی خود را شامپو نزنید.
  • 3 تا 5 روز بعد از درمان PRP موی خود را رنگ نکنید.

توصیه های پس از PRP مو

کاندیدهای نامناسب PRP مو

همانند دیگر عمل‌های زیبایی مثل تزریق چربی که هر کدام کاندیدهای مناسب خود را دارند، مزوتراپی و PRP مو نیز برای تمام افراد مفید نبوده و با دارا بودن شرایط ذیل توصیه می‌شود که این کار انجام نشود.

  • افراد زیر نباید از درمان PRP برای ریزش مو استفاده کنند:
  • افرادی که از داروهای انعقاد خون استفاده می کنند.
  • افرادی که به طور سنگین دخانیات مصرف می کنند.
  • افرادی که سابقه اعتیاد به مواد مخدر یا الکل دارند.
  • افرادی که سابقه بیماریهایی نظیر بیماریهای ذکرشده را دارند.
  • اگر دچار بیماری های زیر هستید این درمان مناسب شما نیست :
  • سرطان
  • بیماری‌های کبد
  • بیماری‌های مزمن پوستی
  • تعداد کم پلاکت های خونی
  • بیماری‌های تیروئیدی
  • بیماری‌های انعقادی خون

کاندید های مناسب PRP مو

مزوتراپی و PRP مو افراد کاندید مناسب خود را دارد و بر اساس ویژگی‌های آنها می‌توان بهترین نتیجه را دریافت نمود.

  • افرادی که دچار ریزش موی مزمن (طاسی با الگوی مردانه و زنانه) هستند.
  • افرادی که دچار ریزش موی شدید (مانندریزش موی پس از زایمان) هستند.
  • بیمارانی که کاشت مو به روشFIT یا FUT انجام داده اند.
  • بیمارانی که آلوپسی آره آتا یا ریزش موی سکه ای دارند.

مزوتراپی و PRP مو در تهران

روش‌های مزوتراپی و PRP مو هر دو از محبوب‌ترین روش‌های ترمیم پوست و موی سر در جهان هستند. این روش نیز مانند مورد پیشین در دسته‌ی اعمال کم و بی‌خطر دسته‌بندی گردیده که حداقل خطر عفونت و یا مقاومت بدن را به همراه دارد. البته در برخی موارد تورم، درد خفیف و حساسیت گزارش شده است. این عوارض را می‌توان به کمک ضدعفونی کردن محل پیش از اعمال میکرونیدلینگ تخفیف داد.

مزوتراپی و PRP مو را می توان به صورت موازی و هم‌زمان روی سوژه به منظور نیل به بهترین نتیجه اعمال نمود. اولین تفاوت در این بخش میان معرفی مزوتراپی و PRP مو در زمان انجام این درمان‌ها است که حدود کمتر از پنج جلسه می‌باشد. همچنین مورد اخیر در تمامی لایه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد در حالی که مزوتراپی تنها در لایه‌ی مزودرم اعمال می‌گردد.

تفاوت دیگر در مزوتراپی و PRP مو در مواد مصرفی برای آن است. در روش نخست، از موادی با منشأ بیرونی بهره برده می‌شود در حالی که در پلاسما تراپی از پلاسمای خود فرد استفاده می‌شود. هزینه‌های PRP نیز با روش نخست متفاوت است. در هر دو این متدها، هزینه‌ی نهایی بسته به تشخیص متخصصین و استفاده‌ی آنان از مواد متفاوت ممکن است متغیر باشد. البته معمولا پلاسماتراپی هزینه‌های بیشتری را برای اجرا طلب می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر و یا انجام مزوتراپی و PRP مو می توانید به کلینیک کاشت مو آنیل مراجعه کرده و از مشاوره تخصصی استفاده نمایید سپس اقدام کنید.

مزوتراپی و PRP مو در تهران

مزوتراپی و PRP مو باید در کلینیک های تخصصی کاشت مو انجام شوند. نهایتا باید توجه کنید که برخی افراد هستند که نمی توانند ازهردو روش استفاده کنند و ممکن است شما جز آن دسته باشید. پس شما باید پیش از هر اقدام یا تصمیم نهائی با پزشکی متخصص و با تجربه مشاوره داشته باشید.

  • آیا شما از متقاضیان مزوتراپی و PRP مو هستید؟
  • آیا به دنبال مرکزی معتبر برای مزوتراپی و PRP مو خود هستید؟
  • آیا به دنبال روشی مناسب برای درمان ریزش مو ی خود هستید و نمی دانید کدام روش مناسب شماست.

ما به شما کلینیک تخصصی زیبایی آنیل یکی از به روزترین و مجهزترین مراکز زیبایی واقع در غرب تهران را پیشنهاد می کنیم. شما می توانید جهت اخذ نوبت یا دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

شما زیباجوی عزیز می توانید جهت مشاهده نمونه کارهای بیشتر کاشت موی طبیعی کلینیک آنیل، صفحات اجتماعی ما را دنبال کنید و یا از صفحه گالری آنیل دیدن فرمایید. اگر به دنبال مزوتراپی و PRP مو با تخفیف هستید بازدید از پیشنهادات ویژه آنیل را از دست ندهید.

شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مزوتراپی و PRP مو  یا هرگونه مشاوره زیبایی با همکاران ما در کلینیک زیبایی آنیل ، معتبرترین کلینیک زیبایی در غرب تهران، در تماس باشید تا از مشاوره رایگان کلینیک زیبایی آنیل بهره مند شوید.

تعداد جلسات PRP مو چقدر است؟

حداقل 3 تا 5 جلسه برای درمان بیماران توصیه می شود و البته به شرایط بیمار نیز بستگی دارد و ممکن است تعداد جلسات افزایش یا کاهش پیدا کند

بهترین دکتر مزوتراپی و PRP مو کیست؟

بهترین پزشک مزوتراپی و PRP مو باید ویژگی های زیادی داشته باشد مانند: سابقه، تخصص بالا، مدارج تحصیلی عالی در دانشگاه معتبر و داشتن مجوز رسمی که همگی از ویژگی های بهترین دکتر می باشد

3.9/5 - (9 امتیاز)

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *