برای تقویت مو چکار کنیم؟ بهترین روش تقویت مو را بشناسید!

تقویت مو
دسته‌بندی مو و ابرو
نویسنده کلینیک زیبایی آنیل
زمان مطالعه
تاریخ انتشار 15 ژانویه 2024

هدف از تقویت مو افزایش سلامت آن‌ها است. این فرایند شامل استفاده از فرآورده‌های مراقبت از مو و تغذیه مناسب می‌باشد. تقویت و بهبود موها مزایای زیادی از جمله کاهش ریزش مو، توسعه سلامت موها و افزایش رشد آن‌ها را دارد. راهکارهای التیام مو شامل استفاده از شامپوهای مراقبت از مو، انجام ماساژ مخصوص مو و پوست سر و مصرف مواد غذایی مفید هستند. در نهایت تغذیه صحیح و استفاده از فرآورده‌های مراقبتی مناسب می‌توانند در سلامت مو تاثیر بگذارند.

بهترین روش تقویت مو

برخی از افراد رشد موی خوبی دارند اما موهای آن‌ها تراکم لازم را ندارند. بنابراین انتخاب بهترین روش تقویت مو در این مورد باید با توجه به نیاز موها، یعنی افزایش فولیکول‌های مو انجام شود. در بسیاری از موارد، با حذف عوامل ایجاد کننده نازک شدن و عوارض در موها می‌توان موها را به میزان قابل توجهی تقویت کرد.

این عوامل مخرب مو عبارتند از: استرس و فشار، دیابت، کمبود پروتئین، اختلالات هورمونی، کم کاری تیروئید و پرکاری تیروئید، B کمبود ویتامین، شیمی درمانی، کاهش وزن به دلیل رژیم‌های غیر اصولی و ریزش موی تنگ.

مصرف مداوم این نوع رژیم غذایی مواد معدنی و ویتامین‌های ضروری را در اختیار بدن قرار می‌دهد. از طریق رگ‌های خونی در پوست سر به فولیکول‌های مو می‌رسد. در واقع استفاده از شامپوهای حاوی ویتامین و غیره فقط جنبه تبلیغاتی دارد. البته در این مورد اختلافاتی وجود دارد. یعنی برخی می‌گویند برای پوست سر مفید نیست و موها را تقویت نمی‌کنند؛ زیرا این مواد به هیچ وجه از طریق پوست سر جذب نمی‌شوند. در حالی که برخی دیگر خلاف این نظر را دارند.

بهترین روش تقویت مو

برای تقویت مو چه کنیم؟

تقویت مو یک موضوع مهم برای افرادی است که دغدغه سلامت موهای خود را دارند. برای تقویت و بهبود موها و جلوگیری از مشکلاتی مانند ریزش مو، خشکی و شکنندگی می‌توانید از راهکارهای مختلفی استفاده کنید. در حقیقت استفاده از شامپو و کرم‌های حاوی مواد مرطوب کننده و ویتامین، به تقویت و مرطوب کردن موها کمک می‌نمایند. در واقع مرطوب کردن موها، استفاده از ماسک‌های مرطوب کننده و تغذیه کردن پوست سر با روش‌های مراقبت می‌توانند در سلامت موها تاثیر فراوانی داشته باشند. همچنین مصرف مواد غذایی حاوی پروتئین، فسفر، آهن، روی و اسیدهای چرب مفید می‌توانند به تقویت و سلامت موها کمک کنند. بنابراین با رعایت موارد فوق و انجام دقیق نکات محافظت از مو می‌توانید به تقویت و بهبود سلامت موهای خود بپردازید.

برای تقویت مو چه کنیم؟

برای تقویت مو چه بخوریم؟

تغذیه مناسب یکی از عوامل مهم برای تقویت مو است. مواد مغذی حیاتی مانند پروتئین، آهن، اسیدهای چرب امگا و بیوتین اهمیت بسیاری برای سلامت موها دارند. برخی از مواد غذایی که می‌توانند به تقویت و بهبود موها کمک کنند عبارتند از:

مواد غذایی حاوی پروتئین: مواد غذایی مانند گوشت، مرغ، ماهی، لوبیا، نخود و سویا منابع عالی پروتئین هستند که موجب تقویت موهای نازک می‌شوند.

مواد غذایی حاوی آهن: همانطور که می‌دانید کمبود آهن باعث ریزش مو می‌گردد. بنابراین مصرف مواد غذایی حاوی آهن مانند گوشت قرمز، مرغ، ماهی، سبزیجات و مغزها در تقویت مو موثر هستند.

مواد غذایی حاوی ویتامین A و  C: میوه‌ها و سبزیجاتی مانند هویج، پرتقال، تمشک و توت فرنگی حاوی ویتامین A  و C هستند که به رشد موها کمک می‌کنند.

برای تقویت مو چه بخوریم؟

مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا 3 و 6: مواد غذایی مانند ماهی‌های چرب، روغن ماهی و تخم مرغ حاوی اسیدهای چرب مفیدی هستند. به همین علت اکثر پزشکان، افراد را به مصرف این مواد غذایی تشویق می‌نمایند.

بیوتین: مصرف مواد غذایی حاوی بیوتین مانند تخم مرغ، گوشت، ماهی و سویا می‌توانند به تقویت مو و بهبود سلامت آن‌ها‌ کمک فراوانی کنند.

به صورت کلی مصرف مواد غذایی حاوی مواد مغذی برای موها مفید و ضروری است. افزایش مصرف این نوع مواد غذایی منجر به تقویت و بهبود سلامت موها می‌شود. بنابراین می‌توانید با مشاوره از پزشک تغذیه و پیروی از برنامه تغذیه مناسب، تغییرات خوبی را در موهای خود مشاهده نمایید.

بهترین مولتی ویتامین برای رشد مو

به طور کلی، داشتن یک رژیم غذایی سالم و کامل از گروه‌های مختلف غذایی که به طور موثر مواد مغذی مورد نیاز برای رشد مو را تأمین می‌کند، موها را به شکل رشد ریشه با چگالی بالا تقویت می‌کند. البته استفاده از مولتی‌ویتامین‌ها و مکمل‌ها هم می‌تواند به سلامت مو کمک کند. هرچند بهترین روش تقویت مو نیست. در کنار آن می‌توان از مزوتراپی مو هم استفاده کرد.

بهترین قرص تقویت مو

قرص‌های تقویت مو یک نوع مکمل مغذی هستند که مواد مغذی حاضر در این قرص‌ها می‌توانند به تقویت پوست سر و ساختار موها کمک نمایند و از خشکی، شکنندگی و ریزش موها جلوگیری کنند. همچنین مصرف مکمل‌های مغذی در درخشندگی و لطافت موها نقش مهمی ایفا می‌نمایند. در واقع قرص‌های متعددی در بازار وجود دارد که هر کدام ‌آن‌ها برای کاربردهای متفاوتی تولید شده‌اند.

بهترین قرص تقویت مو

برای مثال قرص فیناستراید به عنوان یکی از محصولات موثر برای تقویت مو شناخته می‌شود. این قرص معمولا برای مردانی که با مشکل ریزش مو درگیر هستند، توصیه می‌شود. همچنین قرص پیلفود نیز یکی از قرص‌های محبوب تقویت مو است و برای بانوانی که با مشکل ریزش و خشکی مو دچار هستند، پیشنهاد می‌گردد. علاوه بر این قرص هیرتامین نیز یکی دیگر از قرص‌های سلامت و بهبود مو است که حاوی ترکیباتی مانند بیوتین، روی، ویتامین E و دیگر مواد مغذی می‌باشد. این قرص‌ها به کاهش ریزش مو کمک می‌کنند و باعث تقویت ریشه‌های مو می‌شوند.

به صورت کلی قرص‌های سلامت و بهبود مو یکی از روش‌های موثر در بهبود سلامت و زیبایی موها هستند.  قبل از استفاده از هر گونه قرص تقویت مو، بهتر است با یک پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید. چرا که ممکن است برخی از مواد مغذی برای شما مناسب نباشند یا با داروهای دیگری که مصرف می‌کنید تداخل داشته باشند. همچنین شما ملزم هستید که مقدار توصیه شده از این مکمل‌ها را مصرف کنید و از افراط و تفریط در مصرف آن‌ها پرهیز نمایید. در نهایت، قبل از استفاده از هر نوع قرص بهتر است با پزشک مشورت کنید و نظر آن‌ها را جویا شوید.

مراقبت روزانه بهترین روش تقویت مو

موها در شب بیشتر رشد می‌کنند. خواب و استراحت کافی، علاوه بر سلامتی، موها را تقویت می‌کند. به توصیه متخصصان پوست، بیش از حد با موهای خود بازی نکنید و از برس‌های سفت استفاده نکنید. سعی کنید شب قبل از خواب دست خود را داخل موهای خود قرار دهید و پوست سر خود را ماساژ دهید. به این ترتیب، شما به ایجاد جریان خون منظم و تقویت مو کمک خواهید کرد.

تقویت موی سر مردان

آرایشگران نیز می‌گویند، تراشیدن مو باعث رشد و تقویت بیشتر مو نمی‌شود. ساختار موها مخروطی است و پس از اصلاح، به دلیل شکل ایجاد شده، موها احساس ضخامت می‌کنند. در حمام، موهای خود را به آرامی بشویید و سعی کنید با آب ولرم حمام کنید. به توصیه آرایشگران، هرگز از ناخن‌های خود برای شستن موهای خود استفاده نکنید، بلکه کف شامپو را با نوک انگشتان خود به کل سر منتقل کنید.

  • استفاده زیاد از سشوار، مواد رنگ آمیزی و حالت دهنده باعث نازک شدن و شکنندگی موها می‌شود، بنابراین با استفاده متعادل از این مواد می‌توانید به تقویت موها کمک کنید.
  • فر کردن موها به مدت طولانی و ایجاد شرایط سختی که با محکم بستن موها ایجاد می‌شود در تضعیف ریشه مو بسیار مثر است، بنابراین از به کار بردن چنین روش‌هایی بر روی موها خودداری کنید.
  • بسته به نوع موهای خود، از ماسک‌های خانگی ساخته شده از مواد گیاهی و طبیعی برای تقویت ریشه مو استفاده کنید.
  • موها را با روغن‌های طبیعی مانند ؛ ماساژ دهید. زیتون، نارگیل، کرچک، بادام و روغن‌ها موها را به طور موثری تقویت می‌کنند، به طوری که نرمی، درخشندگی و رشد سریع موها را ایجاد می‌کنند.

شامپو تقویت مو

شامپوهای تقویت مو اغلب حاوی مواد معدنی، پروتئین، ویتامین، بیوتین، پانتنول و کراتین هستند. این مواد  به سلامت موها، افزایش حجم، زیبایی و درخشندگی موها کمک می‎کنند. برای استفاده از شامپو تقویت کننده مو، ابتدا باید موها را به صورت کامل تمیز نمایید؛ سپس مقدار کمی از شامپو را در دست‌های خود بریزید و با حرکات دایره‌ای آرام ماساژ دهید تا شامپو به خوبی در موها جذب شود و سپس با آب بشویید. توجه داشته باشید که سر را به خوبی مورد شستشو قرار دهید تا هیچ اثری باقی نماند.

شامپو تقویت مو

همچنین خوب است بدانید برخی از شامپوهای تقویت مو دارای روش‌های استفاده متفاوتی هستند. برخی از آن‌ها نیازمند استفاده روزانه می‌باشند و برخی دیگر نیازمند استفاده دوره‌ای و برای مدت زمان محدودی مناسب هستند. بهترین راه برای استفاده از شامپو مو، مطالعه دقیق راهنمای استفاده است که معمولا همراه با محصول می‌‎باشد و شما می‌توانید طبق دستورالعمل‌های آن  به سلامت موهای خود بپردازید. به صورت کلی با استفاده از شامپو تقویت کننده مو به همراه مراقبت منظم می‌توانید نتایج مطلوبی را مشاهده نمایید.

انواع شامپوها

  1. شامپوهای طبیعی حاوی پاک کننده لوریل سولفات و کمی نرم کننده مو هستند.
  2. شامپو مخصوص موهای چرب خاصیت پاک کنندگی بالایی دارد.
  3. شامپو مخصوص موهای خشک، حاوی پاک کننده‌های ملایم و نرم کننده‌های خوب است.
  4. شامپو موهای آسیب پذیر توصیه می‌شود توسط آرایشگران برای افرادی که مرتباً موهای خود را فر کرده یا رنگ می‌کنند.

نرم کننده‌های مو باعث درخشندگی و جمع شدن موها می‌شوند، الکتریسیته ساکن را کاهش می‌دهند و از جرقه زدن موها در هنگام شانه زدن جلوگیری می‌کنند. این شامپوها با پوشاندن شیارها ساقه مو را بهبود می‌بخشد.

سخن پایانی

همانطور که می‌بینید بهترین روش تقویت مو در تغذیه و سبک زندگی سالم نهفته است. در صورتی که به این موضوع علاقه دارید، در آینده مقالات بیشتر را در این مورد منتشر خواهیم کرد.

contact icon جهت دریافت مشاوره با ما در ارتباط باشید تماس با ما
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *