روش های درمان لک صورت چیست؟

درمان لک صورت
دسته‌بندی جوان سازی پوست
نویسنده samira-admin
زمان مطالعه
تاریخ انتشار 22 فوریه 2023

پوست، ارگان منحصر به فردی در بدن است که از آن در برابر ورود انواع آلودگی ها و میکروب ها جلوگیری می کند و نقش بسیار زیادی در زیبایی یک فرد دارد.
لک صورت، یکی از رایج ترین عواملی است که بر زیبایی پوست اثر می گذارد و عوامل مختلفی وجود دارند که سبب بروز لک، بر روی صورت می شوند. مطالعات نشان داده است که تمامی پوست ها می توانند دچار لک شوند و ایجاد آن ژنتیکی نیست؛ بلکه به عواملی نظیر تغذیه و چگونگی محافظت از پوست بستگی دارد.

حال در ادامه همراه آنیل باشید تا به بررسی علت ایجاد و روش های درمان لک صورت بپردازیم.

لک صورت چیست؟

در بدن انسان، رنگدانه ای به نام ملانین وجود دارد که رنگ پوست را مشخص می کند و درتمامی افراد این رنگدانه به صورت مساوی در بدن توزیع شده است که باعث می شود تا رنگ پوست، یکدست باشد. حال در برخی مواقع، عوامل متعددی تعادل رنگدانه های پوستی را با اختلال رو به رو می کنند و سبب بروز لک صورت می شوند.

علت ایجاد لک صورت چیست؟

لک صورت به دلایل مختلفی ایجاد می شود که برخی از مهم ترین دلایل آن به شرح زیر است:

  • اولین و مهم ترین علت ایجاد لک صورت در خانم‌ ها را می‌ توان لک‌ های زمان بارداری دانست که به این لک‌ ها، لک حاملگی یا ملاسما نیز می‌ گویند. لک صورت، معمولا به علت تغییرات هورمونی دوران حاملگی ایجاد و پس از دوران زایمان برطرف می‌ شوند؛ ولی برخی از آن‌ها باقی خواهند ماند که نیاز به درمان دارند.
  • دومین علت ایجاد لک صورت به دلیل مصرف قرص‌ های ضدبارداری است که به دلیل مصرف بالای این قرص‌ها بین خانم‌ها، بروز این لک‌ها نیز شایع‌ تر می باشد.
  • سومین علت بروز لک‌ها را می‌ توان در تماس بودن زیاد صورت با آفتاب دانست که باعث ایجاد لک هایی بر روی صورت و بینی می شود. افرادی که در تماس زیاد با نور خورشید هستند، می توانند با استفاده از نقاب و کرم‌ های ضد آفتاب، از بروز لک جلوگیری کنند.
    در برخی مواقع نیز، استفاده از برخی کرم‌ ها و لوازم‌ آرایشی و بهداشتی و یا بعضی از بیماری‌ های داخلی همچون کبد و… می‌تواند باعث بروز این عارضه بر روی صورت شود.

مطلب پیشنهادی: مزوتراپی لک صورت

مهمترین انواع لک صورت کدامند؟

درمان لک صورت

درصورتیکه شما با مشکل وجود لک های صورت مواجه هستید؛ با شناختن انواع مختلف لک صورت، می توانید یک راه حل برای درمان لک صورت و برطرف کردن سریع آن پیدا کنید.

بطور کلی انواع لک صورت عبارتند از:

آکنه

در مورد انواع آکنه ها باید گفت که این عارضه های پوستی زمانی بر روی پوست صورت شما پدیدار می شوند که منافذ باز پوست، بر روی صورت شما ایجاد شده باشد که این منافذ باز، محل مناسبی برای اجتماع چربی ها، باکتری ها و ویروس ها می باشند.
با تجمع چربی ها و آلودگی ها در زیر پوست و بسته شدن منافذ ایجاد شده، این مکان ها محل مناسبی برای به وجود آمدن آکنه می باشند.

جوش

ایجاد جوش در مناطق مختلف صورت و گردن هم دلایل مختلفی می تواند داشته باشد. برخی از جوش ها مخصوصا جوش چرکی با رسیدن به سن بلوغ بر روی صورت ایجاد می شوند. جوش ها به دلیل درگیر بودن افراد با افسردگی و استرس بر روی صورت پدیدار می شوند و برخی دیگر، به دلیل حساسیت های غذایی، خشک بودن پوست، نیش حشرات، عفونت های قارچی و یا آب و هوای گرم و مرطوب بر روی صورت ایجاد می شوند.

لک های پیری

لک های پیری که اصطلاحا از نظر علمی به آن ها لک های کبدی هم گفته می‌شود، اکثرا در افراد میانسال مشاهده می شود.
معمولا مهمترین دلیلی که باعث به وجود آمدن لک های پیری یا همان لک های کبدی بر روی پوست صورت می شود، قرار داشتن زیاد پوست صورت، در معرض نور آفتاب می باشد.

لک های مادرزادی

لک های مادرزادی که به آن ها اصطلاحا لک های ژنتیکی هم گفته می شود، جز لک هایی هستند که در زمان بدو تولد بر روی پوست صورت نوزاد و یا حتی دیگر نقاط بدن نوزاد مشاهده می شود.

ملاسما

یکی دیگر از لک های پوستی، ملاسما است که در اثر تولید بیش از حد رنگدانه های پوستی ایجاد می شود که معمولا رنگ این نوع از لک های صورت، بسیار تیره رنگ می باشد.
برای درمان لک صورت نوع ملاسما، باید از روش های نوین و کارآمد استفاده کرد؛ روش هایی مانند روش میکرونیدلینگ که برای برطرف کردن این نوع لک صورت می تواند مناسب باشد.

به نقل از سایت paziresh24 یکی دیگر از انواع لک پوستی پیسی VITILIGO میباشد:

برص یا پیسی نوعی بیماری با زمینه ژنتیکی یا وراثتی است که در سنین مختلف بروز می‌کند. در این بیماری که در تمام نقاط بدن دیده می‌شود و سرعت انتشار بالایی هم دارد، لکه‌هایی با رنگ کاملا روشن‌تر از پوست با ابعاد بزرگ ایجاد می‌شود.

مطلب پیشنهادی: پی آر پی صورت چیست و چه مزایایی دارد؟

چه روش‌ هایی برای درمان لک صورت وجود دارد؟

درمان لک صورت

از مهم ترین روش‌ های از بین بردن لک صورت، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1-لیزر برای لک صورت

در این روش با هدف قرار دادن ملانین موجود در پوست به وسیله اشعه لیزر، لکه‌ های ایجاد شده بر روی آن را محو می‌کنند. برای درمان لک صورت با لیزر درمانی؛ دستگاه لیزر، پالس‌ های سریع نور را برای تخریب لکه‌ های تیره صورت ارسال می‌ کند که رنگدانه‌ های ایجاد شده، این پالس‌ های ارسالی را دریافت می‌ کنند و با جذب این پالس‌ ها، تخریب می‌ شوند.

لیزر برای لک صورت

لیزر برای لک صورت

قابل ذکر است؛ درمان لک صورت با لیزر، بهترین روش برای زمانی است که لکه‌ ها بسیار قدیمی می‌ باشند که در صورت مراقبت‌ های بعد از لیزر، تا 99 درصد موثر خواهد بود.

2-لایه‌ برداری شیمیایی

برای درمان لکه‌ های قهوه‌ ای و کک‌ و مک صورت، معمولا از روش لایه‌ برداری شیمیایی استفاده می‌ شود که با قرار دادن یک محلول شیمیایی ‌بر روی پوست، لایه‌ های خارجی پوست از بین می‌ رود. در ادامه نیز با رشد پوست جدید در محل درمان لک صورت، ظاهر پوست صاف‌ تر و با چین‌ و چروک کمتر شکل می‌ گیرد.
لایه‌ بردارها، اسید هایی هستند که به سه دسته اصلی ملایم، متوسط و عمیق تقسیم می‌ شوند و اجزای اصلی لایه‌ بردارها، اسیدهای آلفا هیدروکسی، اسید گلیکولیک و اسید لاکتیک است.
معمولا این روش درمانی، زمانی استفاده می‌ شود که دیگر روش‌ های درمان سطحی، نتوانند لکه‌های ایجاد شده را درمان کنند.

3-میکرودرم ابریژن

در این روش درمان لک صورت، پرتاب ذرات بسیار ریز باعث از بین بردن و برداشتن لایه‌ های سطح بالای پوست و در نتیجه، از بین رفتن لک صورت می شود. امروزه دو نوع مختلف از روش پاک‌ سازی بصورت میکرودرم وجود دارد؛ یکی به‌ صورت دستی و دیگری توسط دستگاه مکش است.
هر یک از روش‌ها به حدود یک ساعت زمان نیاز دارد که در طول درمان نیز با حسی مشابه ماساژ دادن مواجه خواهید بود.

در این روش سلول‌ های مرده از سطح پوست جمع‌آوری می‌شوند که تقریبا بدون درد است و فقط کمی گرما بر روی پوست احساس می‌شود.
کریستال‌ های استفاده‌ شده در این روش حساسیت‌ زا نیستند و به همین دلیل، این روش درمانی بسیار ایمن و تقریبا با همه پوست‌ ها سازگار است. قابل ذکر است؛ درمان لک صورت به این روش، بیشترین اثربخشی و پاکسازی صورت را بر روی پوست دارد.

سخن پایانی

 در پایان متذکر می گردد که علاوه بر روش های ذکر شده، در حال حاضر روش‌ های مختلفی برای از بین بردن لک صورت وجود دارد که می‌ توان از آن‌ ها به‌ راحتی برای از بین بردن لک‌ های صورت استفاده کرد. درواقع شما می‌ توانید از انواع ماسک‌ ها، کرم‌ ها و لوسیون‌ ها برای برطرف کردن لک‌ های پوستی استفاده کنید؛ بسیاری از این محصولات، حتی برای سنین مختلف بطور اختصاصی طراحی و تولید شده‌ اند تا اثرگذاری آن‌ها افزایش یابد.

 

سوالات متداول

آیا در دوران بارداری صورت لک می آورد؟

اولین و مهم ترین علت ایجاد لک صورت در خانم‌ ها را می‌ توان لک‌ های زمان بارداری دانست که به این لک‌ ها، لک حاملگی یا ملاسما نیز می‌ گویند. لک صورت، معمولا به علت تغییرات هورمونی دوران حاملگی ایجاد و پس از دوران زایمان برطرف می‌ شوند؛ ولی برخی از آن‌ها باقی خواهند ماند که نیاز به درمان دارند.

لک پیری چیست و در چه سنی بروز پیدا می کند؟

لک های پیری که اصطلاحا از نظر علمی به آن ها لک های کبدی هم گفته می‌شود، اکثرا در افراد میانسال مشاهده می شود.

contact icon جهت دریافت مشاوره با ما در ارتباط باشید تماس با ما
نظرات
10 دیدگاه در "روش های درمان لک صورت چیست؟"
زهره گفت:

سلام، لک صورت با لیزر به صورت کامل از بین میره؟

آنیل گفت:

سلام دوست عزیز، لک صورت با لیزر به طور کامل از بین می رود اما ماندگاری نتیجه آن بستگی به مراقبت فرد از پوست خود دارد.

مژده گفت:

روی دست و پاهای من بعد از زایمان یسری لک های قهوه ای بزرگ افتاده

با چی اینا رو رفع کنم؟

dejapoon گفت:

سلام وقت بخیر
بااید حتما تشریف بیارید به صورت حضوری مشاوره بگیرید

مینا احدی گفت:

جای لک براثر بخیه و با چخ نوع لیزری میشه رفع کرد؟

شما انجام میدید؟

dejapoon گفت:

سلام وقت بخیر
بستگی به نوع لک و بخیه داره امکان داره با دستگاه لیزر Co2 فرکشنال از بین برود ولی باید حتما تشریف بیارید به صورت حضوری مشاوره بگیرید

سمیه زمانی گفت:

سلام
پیسی هم نوعی لک صورت؟ و آیا قابل درمان هست؟

dejapoon گفت:

سلام وقت بخیر
نه متفاوت می باشد یک نوع بیماری خود ایمنی محسوب می شود و قابل درمان است ولی به صورت درصدی و در افراد مختلف جوابدهی متفاوت می باشد.

طیبه گفت:

سلام
من الان حدود 55 سالمه صورتم لک دار شده قبلا اصلا لک صورت نداشتم یعنی ممکنه افزایش سن تاثیر داشته باشه؟

dejapoon گفت:

سلام وقت بخیر
افزایش سن نسبت به این موضوع بی تاثیر نمی باشد، ولی برای جلوگیری از بیشتر شدن لک ها تحت نظر پزشک متخصص پوست قرار بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *