درمان خانگی جوش های چرکی و دردناک + 3 علت جوش چرکی بزرگ

  • خانه
  • -
  • مجله سلامت
  • -
  • درمان خانگی جوش های چرکی و دردناک + 3 علت جوش چرکی بزرگ
درمان خانگی جوش های چرکی و دردناک + 3 علت جوش چرکی بزرگ

جوش چرکی، یکی از پدیده ‌هایی است که می‌ تواند برای بسیاری از افراد رخ دهد و زیبایی صورت آن ها را دچار خلل کند. در این مقاله قصد داریم به علت بروز این پدیده و همچنین راهکار های درمانی آن بپردازیم. هرچند معمولا بیشتر افراد به مشکلات پوستی و زیبایی که جوش های چرکی ایجاد می کنند توجه دارند؛ اما باید بدانید این جوش ها، گاهی نشانه بعضی از مشکلات داخلی در بدن شما هستند.

انواع جوش

انواع جوش

برای درمان جوش های بزرگ، باید بدانید که جوش‌ها  به دو دسته‌ اصلی تقسیم‌بندی می‌شوند:

  • جوش‌های التهابی
  • جوش‌های غیرالتهابی

هریک از این دو دسته اصلی خود به دسته‌های ریزتری طبقه‌بندی می‌شوند:

جوش های غیرالتهابی

این جوش‌ها به دو نوع تقسیم می‌شوند:

  • جوش‌های سرسیاه
  • جوش‌های سرسفید

درمان جوش‌های التهابی ساده است و با روش‌های خانگی و بدون نسخه‌ پزشک می‌توان آن‌ها را درمان کرد.

جوش های سرسفید

جوش‌های سرسفید از رایج‌ترین انواع آکنه هستند. این جوش‌ها روی منافذ بسته شده پوست و به شکل یک برجستگی سفید دیده می‌شوند. این جوش‌ها چرکی، قرمزرنگ و کمی دردناک اند و پوست اطراف آن ممکن است سفت یا چروک به‌نظر برسد. سایت drugwatch در رابطه با علت بوجود آمدن جوش های سرسفید گفته که:

Genetics, hormonal changes, skin irritation and some medications can cause whiteheads and other types of acne. Myths about acne persist and include beliefs that over-consumption of chocolate, poor hygiene and increased stress are causes.

جوش های سرسیاه

این نوع جوش به صورت نقاط کوچک سیاه روی پوست دیده می‌شوند. دانه‌های این جوش روی پوست باز هستند، پوست اطراف آن رنگ و حالت طبیعی دارد و دردناک نیست. رنگ سیاه این نوع جوش ناشی از گرفتگی فیولیکول مو است.

درمان خانگی جوش های چرکی و دردناک

جوش های التهابی

جوش‌ها التهابی انواعی به شرح زیر دارند:

  • پاپول
  • پاسچول یا جوش‌های چرکی
  • ندول یا گره
  • کیست

درمان این جوش‌ها دشوارتر است و زمان بیشتری به طول می‌انجامد. پیش از آن‌ که به درمان جوش های بزرگ التهابی بپردازیم،‌ درباره هریک از آن‌ها  توضیح مختصری خواهیم داد.

پاپول

پاپول برجستگی‌های کوچک قرمز یا صورتی رنگی است که در اثر بسته شدن منافذ باز پوست به‌وجود می‌آیند. پاپول زیر پوست ایجاد می‌شود و محل آن سفت و برآمده است. این جوش‌ها حاوی یک باکتری به نام کاتی باکتریوم هستندکه در صورت فشار دادن جوش، از آن خارج می‌شود و به اطراف پوست نفوذ می‌کند؛ درنتیجه فشار دادن و تخلیه پاپول باعث تشدید جوش و آسیب دیدن پوست اطراف آن می‌شود.

مطالعه بیشتر: لیفت صورت با نخ

پاسچول یا جوش چرکی

پاسچول‌ها جوش‌های بزرگ و قرمزرنگی هستند که مرکز آن‌ها زرد یا سفید است. این مرکز سفید یا زرد نشان می‌دهد که پاسچول یک جوش التهابی چرکی است. آلوده شدن منافذ بسته در اثر تجمع سلول‌های ایمنی، باکتری یا تغییرات هورمونی باعث بروز این جوش می‌شود.

ندول یا گره

جوش‌های ندولار برجستگی‌های گوشتی، سفت و قرمزرنگی اند که در عمق پوست شکل می‌گیرند. ندول‌ها در اثر کاتی باکتریوم ایجاد می‌شوند. این باکتری منافذ پوستی را مسدود می‌کند و به سلول‌های عمق پوست آسیب می‌رساند. هچنین دردناک و ملتهب اند.

کیست

جوش کیستیک یا جوش زیر پوستی شدیدترین و آسیب‌زننده‌ترین جوش است. این جوش بزرگ، دردناک، قرمز، ملتهب و چرکی است و گاهی ممکن است به رنگ سفید نیز در سطح پوست ظاهر شود. کیست با عفونت در اعماق پوست همراه است. برجستگی‌های کیست به خاطر وجود چرک فراوان در آن‌هاست. کیست غالبا می‌ترکد و تخلیه چرک آن پوست اطراف را آلوده کرده و به آن آسیب می‌زند.

درمان فوری جوش های بزرگ
درمان جوش صورت

علت جوش چرکی بزرگ

اولین گام قبل از درمان جوش چرکی، این است که علت جوش چرکی بزرگ را بدانیم. این جوش‌ ها معمولاً به دلیل‌ های مختلفی ایجاد می شوند. زمانی که میزان چربی پوست بالا بوده و منافذ پوستی با چربی و سلول های مرده بسته شوند؛ جوش چرکی به وجود می آید. جوش ‌های چرکی به دلیل وجود باکتری‌ های که روی سطح پوست وجود دارند نیز رخ می دهند. علاوه بر همه این‌ ها، موارد دیگری مانند تغییرات هورمونی، ژنتیک، مصرف دارو ها، مصرف مواد آرایشی، استفاده از محصولات مراقبت پوستی که برای پوست شما مناسب نیستند و همچنین بعضی از بیماری های خاص مانند سندروم تخمدان پلی کیستیک نیز می توانند سبب بروز جوش شوند. برای این که علت دقیق بروز جوش های صورت شما مشخص شود؛ به غیر از تجربه و تشخیص پزشک، نیاز به انجام آزمایش هایی می باشد که عملکرد بدن شما مشخص شود.

درمان جوش های بزرگ و دردناک

برای درمان جوش های بزرگ، چرکی و دردناک می‌توان از روش‌های خانگی یا دارویی استفاده کرد. در ادامه هریک از این موارد به تفکیک توضیح داده خواهد شد.

جوش های چرکی

درمان خانگی جوش های چرکی و دردناک

درمان جوش چرکی به روش های مختلفی ممکن است. از جمله موارد مهمی که به آن اهمیت داده نمی ‌شود؛ سبک زندگی و اصلاح رژیم غذایی می باشد. بعضی از خوراکی‌ هایی که ما مصرف می ‌کنیم؛ می ‌توانند سبب ایجاد جوش‌ های چرکی شوند. بسیاری از غذا های چرب و همچنین غذا هایی که دارای افزودنی هستند؛ می‌ توانند سبب ایجاد جوش شوند. همچنین خارج سازی جوش چرکی بزرگ و عفونی نیز می توانند یکی از عوامل بروز آکنه‌ های جدید صورت باشد.

رعایت بهداشت و شستشوی صورت

تعویض مرتب رو بالشتی ها و شستشوی آن ها نیز می ‌تواند یکی دیگر از عواملی باشد که از به وجود آمدن جوش‌ های چرکی جلوگیری می کند. همچنین تمیز نگه داشتن صورت نیز از جمله عوامل مهم، برای جلوگیری از بروز جوش می باشد.

آلوئه ورا برای جوش چرکی بزرگ

یکی از راهکار های خانگی برای درمان جوش چرکی، استفاده از آلوئه ورا می باشد. شما می توانید ژل این گیاه را به وسیله چاقو خارج کرده و آن را روی صورت خود بزنید. بعد از این که ژل را به روی صورت خود زدید؛ می توانید صورت خود را آبکشی کنید. نکته مهمی که در خصوص درمان های خانگی باید توجه داشته باشید این است که باید در اجرا این درمان ها پشتکار داشته باشید.

استفاده از خیار یخ زده

یکی دیگر از موادی که می تواند برای درمان جوش و جلوگیری از ایجاد التهاب به کار رود؛ استفاده از خیار یخ زده می باشد. می توانید خیار یخ زده را به صورت خود بکشید این کار می تواند باعث آبرسانی پوست شما شده و التهاب پوستی حاصل از جوش را بهبود ببخشد.

استفاده از اسکراب برای جوش چرکی

از دیگر مواردی که برای درمان انواع جوش چرکی، استفاده می شود؛ اسکراب های خانگی می باشد. شما می توانید با استفاده از اسکراب، پوست صورت خود را از انواع آلودگی پاک کنید. اگر آلودگی ها را از پوست صورت خود ببرید و سلول های مرده پوست را نیز به کمک اسکراب بردارید احتمال این که دوباره جوش بزنید؛ کم می شود. اسکراب های مختلفی هستند که برای پوست مفید می باشند. شما می توانید از ترکیب عسل با شکر یا نمک، اسکراب درست کرده و از آن استفاده کنید.

پیشنهاد میکنیم ویدئوی زیر را که در رابطه با درمان خانگی جوش های بزرگ است، ببینید:

 

درمان جوش های بزرگ چرکی به روش کلینیکی

اگر برای جوش های خود به کلینیک زیبایی مراجعه کنید؛ ممکن است راه های مختلفی به شما پیشنهاد شود. این راه ها می توانند موارد مختلفی مانند دارو یا لیزر باشد. انواع مختلفی از لیزر ها هستند که می توان برای درمان جوش استفاده کرد. این دستگاه ها به صورت کلی یک مکانیسم دارند. به طور مثال دستگاه rf امواجی را ساطع می کند که با تحریک سلول ها، امکان ترمیم سلول های پوست را به وجود می آورد. باید توجه داشته باشید که لیزر بیشتر برای جای جوش موثر است و اگر می خواهید جوش جدید نزنید؛ باید راه های درمانی مانند استفاده از دارو ها و مراقبت های روتین پوستی را پیش بگیرید. سایر روش ها شامل موارد زیر می شوند:

  • بنزوئیل پروکساید

این دارو برای درمان جوش های بزرگ توصیه می‌شود و بدون نسخه هم قابل‌تهیه است. این دارو بر پایه آب و الکل است. نوعی که بر پایه الکل است برای پوست‌های چرب و نوعی که بر پایه آب است، برای پوست‌های خشک مناسب است. مصرف این دارو ممکن است خارش ایجاد کند.

علت جوش چرکی بزرگ

  • ایزوترتینوئین

برای درمان جوش های بزرگ چرکی ایزوترتینوئین تجویز می‌شود. این دارو عوارض زیاد دارد و برای خانم‌های باردار بسیار خطرناک است؛ به همین دلیل برای جوش‌های کوچک توصیه نمی‌شود. همچنین در خصوص مصرف این دارو بد نیست اشاره ای داشته باشیم به تذکراتی که در سایت doctoreto عنوان شده:

دوز مصرف داروی ایزوترتینوئین به وزن، وضعیت پزشکی بیمار و پاسخ بدنشان نسبت به دارو بستگی دارد. وضعیت آکنه بیمار ممکن در طول هفته‌های اولیه شروع به مصرف ایزوترتینوئین بدتر شود و احتمال دارد ۱ تا ۲ ماه روند بهبودی که قابل مشاهده باشد طول بکشد. اگر دوباره دچار آکنه شدید شوید احتمالاً به دوره درمان دوم با فاصله ۲ ماهه از قطع مصرف ایزوترتینوئین نیاز دارید. سازنده‌های این دارو مصرف طولانی مدت آن را توصیه نمی‌کنند لذا بیشتر از دوره تجویزی این دارو را مصرف نکنید.

  • تزریق استروئید

یکی از راه‌ها برای درمان جوش های بزرگ چرکی تزریق استروئید است. این دارو ورم جوش را کاهش می‌دهد و اثری به جا نمی‌گذارد.

  • قرص‌های ضدبارداری

مصرف قرص ضدبارداری یک درمان بلند مدت برای درمان جوش‌ های بزرگ چرکی است. این قرص‌ها تولید چربی طبیعی پوست را کاهش داده، از جوش زدن پیشگیری می‌کنند.

معمولاً برای پیشگیری و درمان جوش های بزرگ اسپیرونولاکتون نیز تجویز می‌کنند که نوعی استروئید مصنوعی است و تولید آندروژن را مختل می‌کند.

مقاله پیشنهادی: مصرف قرص راکوتان برای جوش خوب است؟

همچنین برای درمان جوش‌ های بزرگ از گوگرد؛ اسید سالیسیلیک، رتینوئیدهای موضعی حاوی ویتامین A نظیر رتینول، آداپالن و ترتینوئین استفاده می‌کنند. در میان این موارد، بنزوئیل مؤثرترین و گوگرد کم‌اثرترین است.

مطالعه بیشتر: کربوکسی تراپی جای جوش

خارج سازی جوش چرکی بزرگ و عفونی

خارج سازی جوش چرکی بزرگ و عفونی

یکی دیگر از روش‌ های درمان جوش های بزرگ تخلیه چرک است. معمولا پزشکان توصیه می‌کنند که به جوش دست نزنید و از تخلیه آن بپرهیزید. اما در هرصورت اگر تحت شرایطی خواستید جوش را تخلیه کنید.، لازم است که این مراحل را طی کنید:

  • دست‌های خود را با آب و صابون بشویید.
  • محل جوش را با الکل تمیز کنید. برای این کار می‌توانید از پنبه‌ای آغشته به اکسید هیدروژن استفاده کنید.
  • 15 دقیقه ناحیه‌ آسیب‌دیده را گرم کنید. گرما چرکی را که زیر پوست وجود دارد، نرم می‌کند و این باعث می‌شود که تخلیه طبیعی انجام شود. گرم کردن درد خارج کردن جوش را کم می‌کند.
  • برای تخلیه می‌توانید از ابزارهای نوک‌تیز مانند سوزن یا موچین استفاده کنید؛ اما پیش از آن، ابزار را با الکل ضدعفونی کنید. (به یادداشته باشید که جوش باید نزدیک سطح پوست باشد، در غیر این صورت استفاده از ابزار و تلاش برای خارج‌سازی جوش بی‌فایده خواهد بود و منجر به عفونت می‌شود.)
  • پس از تخلیه محل موردنظر را با صابون ضدباکتریایی بشویید. برای جوش‌های ملتهب می‌توانید از کرم‌های استروئیدی مانند هیدروکورتیزون استفاده کنید. برای کاهش قرمزی جوش می‌توانید تکه‌ای یخ را درون پارچه گذاشته، روی محل قرمزی قرار دهید.

در قسمتی از سایت mayoclinic در رابطه با فشار ندادن جوش هم تاکید شده است:

Never squeeze or lance a boil yourself. This can spread the infection

اگر لازم باشد که تخلیه و درمان جوش های بزرگ را در کلینیک انجام دهید، بهتر است بدانید که خارج‌سازی جوش یک درمان سرپایی است و برای تخلیه از بی‌حسی موضعی استفاده می‌کنند.

درمان جوش های بزرگ به روش های خانگی

سخن آخر

با توجه به مطالب گفته شود اگر جوش چرکی بزرگ دارید؛ باید علت آن را شناسایی کنید. همچنین در صورتی که از روش های خانگی درمان جوش جواب مورد نظر خود را نگرفتید، می توانید از روش های کلینیکی مثل کربوکسی تراپی و یا مزوتراپی جای جوش استفاده کنید. برای این منظور می توانید به متخصصان کلینیک آنیل، بهترین کلینیک کربوکسی تراپی در تهران مراجعه کنید. کمک بگیرید.‌

 

سؤالات متداول

برای درمان جوش های بزرگ چه زمان باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر این علائم را داشتید، به پزشک مراجعه کنید: 1) اگر تب و لرز دارید 2) اگر غدد لنفاوی روی پوست متورم شده است 3) اگر پوست اطراف جوش قرمز و ملتهب است. 4) اگر جوش دردناک است و تخلیه نمی‌شود. 5) اگر دیابت، سوزش قلب یا مشکلی دیگر در سیستم ایمنی دارید یا با مصرف دارویی خاص همچون کورتیکواستروئیدها جوش می‌زنید.

برای پیشگیری از جوش‌ زدن چه می‌توان کرد؟

دوری از تنش و اضطراب، خواب کافی و ورزش مواردی هستند بدن را سالم نگه می‌دارند و مانع از تجمع چربی و تجمع سلول‌های مرده در پوست شده، از جوش زدن پیشگیری می‌کند.

3.2/5 - (9 امتیاز)

14 دیدگاه ‌ها

  • سلام خوب هستید؟ مطالب فوق العااده کاربردی بود ممنونم اما یه سوالی برام پیش اومد که طول دوره درمان چقدر هست؟

    • سلام و عرض ادب
      هر کدام از دوره های درمان می تونه در مدت زمان متفاوتی باشه به برای هر کسی متفاوت هست.

  • سلام جوش بزرگ سن بلوغ هم درمان میشه؟

    • سلام و عرض ادب
      اگر شما در سن بلوغ باشید که جوش ها صرفا کنترل شده و جوش هایی که لک روی صورت ایجاد کردند به روش های زیبایی درمان می شود.
      اگر سن بلوغ را گذرانده اید و برای درمان جای جوش دنبال راه حل هستید با شماره 44027589 تماس بگیرید تا پزشک پوست شما را ارزیابی کند.

  • سلام حدودا دوماه پیش یه جوش بالای پیشانی‌م بود و فشارش دادم چرکش خارج شد ولی خیلی ملتهب و دردناک شد هنوز خم جاش بر آمده مونده و اگه بهش دست بزنم دوباره ملتهب میشه. این چه نوع جوشیه؟ چیکار کنم؟

    • سلام و عرض ادب
      آقای علی عزیز شما حتما به صورت حضوری به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید.

  • سلام من جوشم ترکوندم و زخم شد تا جاییکه زخمش خیلی بزرگ حدودا یه سانت شد و بعد دکتر گفت پماد ویتامین آ چشمی بزنم وقتی دو روز اونو زدم پوستم کلا شروع کرد به جوش های چرکی زدن زخم هم عفونتی شده و کلی اطرافش جوش های چرکی زده ، بنظرتون چیکار کنم؟

    • سلام وقت بخیر باید حتما پزشک متخصص پوست مراجعه نمایید

  • با سلام من حدودا 3الی4ماه است که اول یک جوش بزرگ زیر نافم زد ،بسیار دردناک ومتورم بود،بعد از چند روز با گذاشتن روغن سیاه ،سر باز کرد و خالی شد ،اما بعد از 2ماه از همان جوش روی فکم زد ،باز هم دردناک و بزرگ وقرمز ،به همین نحو با پماد سیاه آنرا خالی کردم،اکنون دوباره دو تا بزرگ دوباره زیر نافم زده ،درپناکتر از قبل ،باید چکار کنم،لطفا راهنمایی کنید

    • سلام وقت بخیر
      باید تشریف بیارید به صورت حضوری حتما ویزیت شوید
      برای رزرو وقت می تونید با شماره 02144027503 تماس حاصل فرمایید

  • سلام من 24 سالمه و هنوز جوش چرکی میزنم دکترم گفت که بعد از سن بلوغ دیگه از بین میرن ولی هنوز هستن. چیکار باید بکنم که از بین برن؟

    • سلام وقت بخیر
      اصلا به این صورت نیست که بعد از بلوغ جوش ها از بین بره و تا سنین میانسالی هم امکان زدن جوش وجود داره و حتما باید تحت نظر پزشک درمان بشه.

  • وقت شما بخیر
    علت جوش چرکی بزرگ میتونه کم کاری تیروئید باشه؟

    • سلام وقت بخیر
      دلایل مختلفی میتونه داشته باشه باید تشریف بیارید به صورت حضوری ویزیت شوید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره از طریق واتساپ
برای رزرو وقت تماس بگیرید

021-44027503
021-44027589

ارتباط با ما

روز و ساعت کاری

شنبه الی پنجشنبه: 19.00 - 10.00
جمعه : تعطیل

کلینیک آنیل، بهترین کلینیک کاشت مو و زیبایی در غرب تهران است. آنیل مجهزترین و پیشرفته ترین کلینیک زیبایی همراه با کادری مجرب و متخصص در زمینه کاشت مو، لیزر موهای زائد، کاشت ابرو، هایفوتراپی، تزریق چربی و سایر خدمات زیبایی، است.

همین حالا جهت اطلاع از هزینه کاشت مو ، هزینه کاشت ابرو و هزینه هایفوتراپی و اخذ نوبت تماس حاصل فرمایید تا ما تجربه حس خوش زیبایی را به شما هدیه دهیم.

تمامی حقوق مادی و معنوی برای کلینیک زیبایی آنیل محفوظ است.

طراحی و سئو سایت توسط