منافذ باز پوست چیست؟ علت منافذ باز پوست + راه های درمان آن

منافذ باز پوست
دسته‌بندی جوان سازی پوست
نویسنده samira-admin
زمان مطالعه
تاریخ انتشار 26 فوریه 2023

منافذ باز پوست یکی از مشکلات رایج در برابر داشتن پوستی زیبا است. پوست ما از هزاران منافذ ریز تشکیل شده است، به عبارت دیگر، پوست از طریق آن‌ها تنفس می‌کند. به طور معمول، منافذ با چشم انسان قابل مشاهده نیستند، اما در شرایط نامساعد، نه تنها می‌توانند ظاهر صورت را خراب کنند، بلکه به عنوان یک محیط مناسب برای ایجاد آکنه، جوش و غیره عمل می‌کنند. دلایل ظاهر شدن آن‌ها بر روی صورت صورت می‌تواند انواع مختلفی از عوامل فیزیولوژیکی انسان یا بر اثر عوامل محیطی خارجی باشد.

منافذ باز پوست چیست؟

منافذ باز پوست چیست؟

منافذ پوست، منفذهای کوچکی هستند که از آن‌ها عرق و چربی خارج می‌شود. غدد چربی با تولید سبوم پوست را هیدراته و مرطوب نگه می‌دارند. گاهی اوقات، روزنه‌های پوست به حدی بزرگ می‌شوند که با چشم غیرمسلح قابل مشاهده هستند. این وضعیت که به آن «منافذ باز پوست» یا «پوست پرتقالی» می‌گویند، زیبایی و یکدست بودن پوست را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

علت منافذ باز پوست

عوامل فیزولوژیکی

  • نوع پوست: منافذ باز پوست از ویژگی‌های پوست‌های چرب و مختلط است، زیرا نیاز به مجاری چربی برای از بین بردن سبوم بیش‌تر افزایش می‌یابد، به این معنی که منافذ بازتر می‌شوند.
  • آکنه: وجود نقاط سیاه بزرگ و التهابی نشان دهنده انسداد منافذ است. تحت تأثیر اکسیداتیو سبوم و مواد زائد باکتریایی، منافذ بازتر می‌شوند.
  • وراثت: مطالعات نشان داده اند که اندازه منافذ و همچنین نوع پوست توسط ژنتیک تعیین می‌شود. این شرایط هم برای زنان و هم برای مردان صدق می‌کند.
  • سن: علائم پیری پوست نیز بر باز شدن منافذ پوست تاثیر می‌گذارد. با افزایش سن، شلی و از بین رفتن خاصیت ارتجاعی پوست منجر به کشیدگی آن می‌شود. بنابراین منافذ بیش‌تر قابل مشاهده و بزرگ می شوند.
  • بیماری‌های عمومی: اختلال در عملکرد دستگاه گوارش یا سیستم غدد درون ریز علل شایعی هستند که تأثیر منفی بر وضعیت و عملکرد پوست دارند. در نتیجه افزایش چربی یا برعکس خشکی بیش از حد پوست نیز منجر به باز شدن منافذ می‌شود.
  • غذا: مصرف بیش از حد غذاهای چرب و تند، نوشابه‌های گازدار و شیرینی‌ها بر روی پوست تأثیر منفی می‌گذارد.

علت منافذ باز پوست

عوامل خارجی

پاکسازی نامناسب، بی توجهی به پاک کردن آرایش قبل از خواب و نادیده گرفتن لایه برداری گاه به گاه پوست منجر به مسدود شدن منافذ روی صورت می‌شود.

محصولات مراقبت از پوست نامناسب: هنگام انتخاب روش درمانی، روی نوع پوست و نیازهای اساسی آن تمرکز کنید. در غیر این صورت می‌توانید به پوست خود آسیب برسانید.

قرار گرفتن در معرض نور آفتاب زیاد: مضرات اشعه ماوراء بنفش توسط مطالعات متعدد ثابت شده است، زیرا قرار گرفتن در معرض بیش از حد آن بر باز شدن منافذ، تأثیر منفی می‌گذارد.

درمان منافذ باز پوست

درمان منافذ باز پوست

کلید به حداقل رساندن منافذ باز، پوست شفاف است. پاکسازی پوست صورت باید دو بار در روز، صبح و عصر انجام شود. برای صبح از یک ژل پاک کننده مخصوص استفاده کنید که ممکن است حاوی اسید سالیسیلیک، خیار یا آب لیمو، خاک رس، عصاره‌های گیاهی ضد التهاب و غیره باشند. در عین حال، از اسکراب‌ها، لایه بردارها و ماسک‌های پاک کننده بیش از استفاده نکنید. چنین محصولات لایه برداری فقط چند بار در هفته مورد نیاز است.

  • از تونر استفاده کنید

افرادی که دارای منافذ باز پوست هستند، به سادگی نیاز به استفاده روزانه از یک تونر یا لوسیون برای آبرسانی پوست صورت خود دارند. این به کم‌تر شدن منافذ بعد از پاکسازی کمک می‌کند. تونیک‌هایی که منافذ را کم‌تر می‌کنند حاوی عصاره توس، گل همیشه بهار، رزماری و غیره هستند. پس از تونیک برای پوست های دارای منافذ باز از کرم مناسب با خاصیت مرطوب کنندگی و تنظیم کننده چربی استفاده می‌شود.

  • از خاک رس، نشاسته، تخم مرغ ماسک درست کنید

ماسک‌های آماده یا خانگی، منافذ باز پوست را عمیقا تمیز می‌کنند. همچنین استفاده از ماسک‌ها 1 تا 2 بار در هفته برای پاکسازی و تنگ کردن منافذ ضروری است. موثرترین ماسک‌های خانگی برای منافذ باز، تهیه شده از خاک رس است. ماسک‌های معمولی خاک رس ناهنجاری‌های پوستی را از بین می‌برد، گردش خون را بهبود می‌بخشد، چین و چروک‌ها را صاف می‌کند و منافذ را کم تر می‌کند. علاوه بر ماسک‌ خاک رس، ماسک‌های تهیه شده از نشاسته و سفیده تخم مرغ نیز خوب هستند.

بهترین درمان منافذ باز پوست

  • لایه برداری

برای درمان منافذ باز صورت از لایه بردارهای شیمیایی با اسیدهای میوه، پیلینگ گلیکولیک، سالیسیلیک، لایه برداری رتینوییک، لایه برداری TCA و لایه برداری شیر استفاده می‌شود. ماهیت لایه برداری شیمیایی این است که این دارو، لایه‌های بالایی اپیدرم را لایه برداری می‌کند، که به شما امکان می‌دهد منافذ را تمیز کنید.

میکرودرم ابریژن یا میکرو پولیش با برس مخصوص، میکروکریستال ها، نازل های الماس بافت پوست را یکدست می کند، به رفع جوش های سرسیاه و بزرگ شدن منافذ کمک می کند، چهره و رنگ پوست را بهبود می بخشد.

  • لایه برداری با لیزر

لایه برداری با لیزر روشی است که لایه سطحی پوست را برداشته و تجدید می‌کند و همچنین بر لایه‌های عمیق اپیدرم تأثیر می‌گذارد. بنابراین، پوست سفت شده و قطر منافذ کاهش می‌یابد. منافذ باز، کم‌تر به چشم می‌آیند، پوست سفت و صاف می‌شود.

درمان منافذ باز پوست در خانه

درمان منافذ باز پوست در خانه

برای پیشگیری از باز شدن بیش از حد منافذ، کنترل مداوم پوست صورت ضروری است. پس محصولات مراقبتی را انتخاب کنید که خاصیت سفت کنندگی دارند و به لطف آن‌ها پوست ظاهر مرتب خود را تا زمانی که ممکن است حفظ می‌کند. توصیه‌های زیر برای کنترل منافذ و دستیابی به موثرترین نتیجه در خانه مناسب هستند:

  • صورت خود را با آب خیلی داغ نشویید، این کار می‌تواند منافذ را باز کند.
  • هفته‌ای 1 تا 2 بار پوست خود را لایه برداری کنید. لایه برداری با درصد کم بر پایه اسیدهای میوه برای این کار عالی است که پوست را کاملا تمیز می‌کند، جوش‌های سر سیاه را از بین می‌برد و اندازه منافذ را کاهش می‌دهد. سرم‌ها و تونیک‌ها را در روتین صورت خود بگنجانید تا به لایه برداری پوست خود کمک کنید.
  • هر چه زمان بیش‌تری را در فضای باز بگذرانید، اکسیژن بیشتری پوست شما را اشباع می‌کند. در نتیجه، می‌توانید خیلی سریعتر از شر کدر شدن پوست، عیوب و منافذ بزرگ خلاص شوید.
  • سبک زندگی بازتاب مستقیمی بر وضعیت پوست صورت، به ویژه در اندازه منافذ است. تغذیه مناسب را در برنامه خود بگنجانید و عادت‌های بد را کنار بگذارید.

سایت zimalab یک توصیه دیگر نیز دارد:

از محصولاتی که ویتامین A دارند بیشتر استفاده کنید. اینگونه محصولات به بستن منافذ پوست کمک می‌کند.

جمع بندی

منافذ باز پوست یکی از سری مشکلاتی است که نقطه مقابل داشتن پوست زیبا می‌باشد. پوست بدن ما از صد ها هزار منافذ ریز تشکیل شده است که اصتلاحا پوست از طریق این منافذ نفس می‌کشد. شما نیز اگه دچار منافذ باز پوست صورت شده اید می وانید از راهکار ها و مراحل درمانی استفاده کرده و چهره و صورت خود را به پوستی شفاف و زیبا تبدیل کنید و حس خوب را به خود هدیه دهید.

سوالات متداول

آیا نور خورشید منافذ پوست را بیشتر می‌کند؟

آفتاب می‌تواند به تشدید این علامت یا نمای پوستی منجر شود،

مصرف دارو برای درمان منافذ باز پوست لازم‌ هستند؟

از راهکارهایی که همیشه کارآمد می باشد برای کاهش منافذ باز، استفاده از کرم‌های لایه‌بردار در شب است.

contact icon جهت دریافت مشاوره با ما در ارتباط باشید تماس با ما
dots
مطالب مرتبط بیشتر بخوانید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *