علت پوسته پوسته شدن لب کمبود چه ویتامینی است؟ 10 علت پوسته شدن لب

علت های پوسته شدن لب چیست؟
دسته‌بندی مو و ابرو
نویسنده samira-admin
زمان مطالعه
تاریخ انتشار 18 ژانویه 2023

پوست لب ها برخلاف پوست صورت و بدن فاقد ملانین (رنگدانه ای که از پوست در برابر اشعه های مضر خورشید محافظت میکند) است. همچنین ظرافت و لطافت بیشتری نسبت به نقاط دیگر پوست دارد. از همین رو مراقبت از آن ها برای جلوگیری از خشکی و پوسته شدن لب ها اهمیت زیادی دارد. در این مقاله از آنیل به بررسی دلایل مختلفی از پوسته شدن لب و بررسی جوانب مختلف آن پرداختیم. آنچه در این مقاله می خوانید به صورت زیر است:

  • علت پوسته شدن لب چیست؟
  • راهکارهایی برای پیشگیری از پوسته شدن لب ها
  • روش های درمان پوسته شدن لب ها
  • و…

علت پوسته شدن لب چیست؟

دلایل مختلف و زیادی می تواند منجر به خشکی و پوسته پوسته شدن لب ها شود. از جمله مهمترین دلایل پوسته شدن لب ها کم آبی بدن یا دهیدراسیون شدن بدن است که در ادامه به صورت کامل به دلایل مختلف این مشکل میپردازیم:

  • کم آبی بدن

برای جلوگیری از کم آبی بدن باید در روز هشت تا دوازده لیوان آب مصرف شود. چرا که خشکی و کم آبی بدن مشکلات متعددی را می تواند برای فرد به وجود آورد. از جمله این مشکلات خشکی لب ها می باشد.

  • درماتیت پریورال

یک وضعیت پوستی است که منجر به ضایعه پوستی در اطراف دهان می شود. به شکلی که ممکن است خشکی به سمت پوست بینی و چشم ها هم پیش برود. این بیماری علائمی مثل پوسته شدن و التهاب اطرف دهان داشته و با خارش خفیف یا سوزش دور لب ها همراه است و این بیماری پوستی معمولا برای خانم های جوان رخ می دهد.

  • تنفس از طریق دهان

افرادی که به هردلیلی از طریق دهان نفس می کشند بیشتر در معرض خشکی و پوسته شدن لب قرار می گیرند. برخی هم به صورت ناخودآگاه و هنگام خواب از طریق دهان نفس می کشند و همین باعث خشکی و ترک خوردگی لب ها می شود.

  • عفونت های قارچی

اگر ترک های لب در قسمت های کناری دهان باشد، احتمال مبتلا شدن به عفونت های قارچی وجود دارد. این عفونت ها عمدتا در اثر گرما و رطوبت بزاق دهان ایجاد می شود. اگر پس از انجام سانترال لب دچار این مشکل شدید می توانید با نوشیدن آب زیاد که یکی از راه های موثر در درمان این قارچ ها است برای برطرف کردن این مشکل اقدام نمایید.

  • تنظیم نبودن مقدار ویتامین ها

خشکی لب کمبود کدام ویتامین است؟ در پاسخ به این سوال باید اشاره کرد، تنظیم نبودن ویتامین در بدن هم می تواند یکی از دلایل پوسته شدن لب باشد. یکی از ویتامین هایی که کمبود آن منجر به پوسته شدن لب ها می شود ویتامین ریبوفلاوین یا ویتامین B2 است. همچنین زیاد بودن ویتامین A در بدن هم می تواند باعث خشکی پوست لب شود. پس در مصرف به اندازه این مکمل ها در رژیم غذایی خود دقت فرمایید.

همچنین ممکن است کمبود ویتامین b12 نیز در پوست پوست شدن لب موثر باشد.

  • کمبود سبوم

به روغنی که توسط غدد چربی زیر منافذ پوست تولید می شود، سبوم می گویند. این روغن برای سلامتی پوست ضروری است و به این دلیل که پوست اطراف دهان و لب ها نسبت به پوست کل صورت نازک تر است میزان آسیب پذیری بیشتری هم دارد از همین رو اولین تاثیر کمبود سبوم روی لب ها مشخص می شود. کمبود سبوم معمولا پس از تزریق ژل لب روسی اتفاق می افتد، از همین رو چرب کردن لب ها پس از انجام این تزریق توصیه می شود.

عوامل موثر در پوسته شدن لب ها چیست؟

پیشگیری از پوسته شدن لب ها

پوست لب ها بسیار لطیف تر از بقیه سطوح پوست صورت هستند از همین رو واکنش های سریع تری نسبت به دیگر نقاط پوستی از خود نشان می دهند. راهکارهایی برای پیشگیری از پوسته شدن لب ها و ترک خوردگی آن ها وجود دارد که از جمله این روش های پیشگیری می شود به موارد زیر اشاره کرد:

  • از مرطوب کردن لب هایتان با بزاق دهان بپرهیزید، چراکه بزاق دهان به علت انزیم هایی که دارد حساسیت ایجاد کرده و از طرفی سریع تبخیر می شود، از همین رو باعث خشک شدن لب ها می شود.
  • بعضی از لوازم آرایشی و حتی مواد غذایی حاوی ماده ای به نام آلرژن هستند که برخی افراد به این ماده حساسیت پوستی نشان می دهند و لب هایشان دچار خشکی شدیدی می شود. غذاهایی مثل شیر، تخم مرغ، ماهی، سویا و… حاوی آلژن هستند.
  • هوای سرد و خشک یکی از علت های خشکی لب است که توصیه می شود در فصول سرد سال از لب ها به وسیله شالگردن، ماسک یا… محافظت شود.
  • نوشیدن آب یکی از راه حل های مهم برای پیشگیری از خشک شدن و پوسته شدن لب ها است چرا که کم آبی بدن یکی از مهمترین علل این مشکل است.
  • کمتر قرار گرفتن در معرض تابش مستقیم نور خورشید تاثیر زیادی در سالم ماندن لب ها دارد چرا که اشعه ماورای بنفش لب ها را خشک و آسیب پذیر می کند.
  • برخی از خمیر دندان ها حاوی موادی هستند که منجر به ایجاد حساسیت و بالا بردن آسیب پذیری در پوست لب ها می شود. در این صورت بهتر است در انتخاب خمیر دندان دقت نمایید.
  • از رژلب های مرغوب استفاده کنید، چرا که برخی از رژ لب ها دارای ترکیباتی هستند که به بافت لب ها آسیب وارد کرده و باعث بروز مشکلاتی می شوند که از جمله این مشکلات می توان به خشکی لب و در مواقع حادتر می تواند منجر به بروز تبخال لب هم بشود.
  • وقتی لب ها دچار خشکی شده باشند، حساسیت آن ها بالا رفته و بهتر است از خوردن غذاهایی مثل فلفل قرمز، خردل، آب پرتقال و… صرف نظر کنید.

روش های پیشگیری از پوسته شدن لب چیست؟

درمان پوسته شدن لب

راهکارهای زیادی برای درمان پوسته شدن لب ها وجود دارد اما قبل از هرچیزی لازم است که علت خشکی لب ها را بدانید و سپس برای درمان آن ها اقدام کنید. از جمله راه حل های درمان عبارت است از:

  • لایه برداری لب ها

یکی از مناسب ترین روش های لایه برداری لب ها برای برطرف کردن پوسته شدن لب، استفاده از روش هایی است که حاوی هیدروکسی اسید هستند. وجود هیدروکسی اسید در لایه بردارهایی که برای لب استفاده می شود باعث می شود که خشکی پوست را تشدید نشود.

  • استفاده کردن از لوازم مراقبتی پوست باکیفیت

کیفیت لوازم آرایشی و مراقبتی پوست اهمیت زیادی دارد چرا که استفاده از مواد بی کیفیت باعث بروز مشکلات متعددی می شوند. از جمله این لوازم مراقبتی می توان به پاک کننده های صورت که فاقد الکل هستند، مرطوب کننده ها برپایه قلیایی، ضدآفتاب هایی با SPF بالا و… اشاره کرد.

  • تصحیح روتین پوستی

از آن جایی که خشکی و کم آبی بدن باعث پوسته شدن لب می شود قرار دادن بخور در روتین پوستی به دلیل رطوبت رسانی به منافذ باز پوست و لب ها، همچنین استفاده از بالم لب برای مرطوب کردن لب به جای بزاق دهان بسیار توصیه می شود.

  • اصلاح سبک زندگی و رعایت رژیم غذایی سالم

داشتن سبک زندگی سالم برای داشتن پوستی سلامت بسیار موثر است. اصلاح رژیم غذایی و استفاده از میوه ها و سبزیجات به جای کربوهیدرات ها بسیار توصیه می شود. همچنین باید از مصرف سیگار و الکل صرف نظر کرد به این دلیل که باعث کاهش آب بدن می شود.

یکی از روش های درمان خانگی برای پوسته پوسته شدن لب ماساژ لب با روغن است که سایت zimalab در این باره می گوید:

می توانید روزانه 5 الی 10 دقیقه با روغن های مغذی، لب‌های خود را ماساژ دهید. این کار علاوه بر افزایش گردش خون، باعث جذب بهتر مواد مغذی روغن‌ها هم می‌شود. روغن‌هایی همچون روغن نارگیل را به منظور ماساژ لب به شما پیشنهاد می‌کنیم.

بطور کلی در نظر داشته باشید از جمله خواص روغن زیتون برای پوست ، جلوگیری از خشکی و آبرسانی به بخش های مختلف آن است.

پوست پوست شدن لب

سوالات متداول

پوسته شدن لب کمبود کدام ویتامین است؟

کمبود ویتامین های گروه B به ویژه ویتامین B12 باعث ایجاد خشکی پوست به ویژه خشکی لب و پوسته شدن لب می شود.

علت پوسته شدن لب در بارداری چیست؟

بدن خانم های باردار بیشتر از افراد معمولی دچار کم آبی می شود، همین امر باعث بروز خشکی و پوسته شدن لب ها می شود و البته شدت خشکی لب ها به نوع پوست و شرایط آب و هوایی که در آن هستند بستگی دارند.

جمع بندی

آنچه در این مقاله از کلینیک آنیل خواندید به صورت خلاصه به شکل زیر است:

  • بررسی علت های مختلف پوسته شدن لب که شامل مواردی مثل کم آبی، عفونت های قارچی، تنظیم نبودن ویتامین ها و… است.
  • ارائه راهکارهایی برای پیشگیری از پوسته شدن لب ها که شامل مواردی از جمله اصلاح سبک زندگی، استفاده از لوازم مراقبتی با کیفیت، استفاده از ویتامین ها در رژیم غذایی و… می شود.
  • به ارائه راهکارهایی برای درمان پوسته شدن لب پرداختیم که شامل راهکارهایی مثل لایه برداری لب ها، اضافه کردن ویتامین های لازم به رژیم غذایی و… می شود.
contact icon جهت دریافت مشاوره با ما در ارتباط باشید تماس با ما
نظرات
6 دیدگاه در "علت پوسته پوسته شدن لب کمبود چه ویتامینی است؟ 10 علت پوسته شدن لب"
neda zandy گفت:

سلام،وقتتون بخیر
منچندوقت پیش رفتم دکتر پوست برای جوش های صورتم ، از وقتی که اون داروها استفاده میکنم نه تنها جوش صورتم خوب نشده
لب هام به شدت دچار خشکی و ترک ترک زیاد شدن

من الان باید چیکار کنم؟؟مجدد برم دکتر ؟؟

dejapoon گفت:

سلام وقت بخیر
شما باید حتما توسط پزشک متخصص پوست ویزیت بشید

آرزو گفت:

سلام ، وقتتون بخیر
سولار روی خشکی و ترک شدن لب تاثیر داره؟؟

آخه رفتم سولار ، بلافاصله بعدش لب های من خشک شدن و ترکی شدن
میخواستم بدونم بخاطر سولار رفتن هست ؟

dejapoon گفت:

سلام وقت بخیر
قطعا بی تاثیر نمیتونه باشه

سینا رضایی گفت:

سلام
من زمستون که میشه لبام به شدت خشک و پوسته پوسته میشه. چندین بار هم دکتر رفتم ولی داروها و پمادهایی که دادن اثری نداشت. چیکار کنم الان واقعا خسته شدم

dejapoon گفت:

سلام وقت بخیر
شما باید تشریف بیارید به صورت حضوری تحت نظر متخصص پوست ویزیت شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *