عوارض پیوند موی سر

عوارض پیوند موی سر چیست
دسته‌بندی مو و ابرو
نویسنده کلینیک زیبایی آنیل
زمان مطالعه
تاریخ انتشار 7 ژوئن 2021

کاشت مو در سال‌های اخیر بسیار رایج شده است و با توجه به پیشرفت تکنولوژی از خطرات آن کاسته شده است. معمولا تا اسم عمل یا جراحی را می‌آوریم همه انتظار عوارض مرگ‌بار را داریم در صورتی که کاشتن مو نسبت به عمل‌های زیبایی، عوارض بسیار کمی دارد. اما با این حال پیش از هر عملی بهتر است که با عوارض و خطرات آن آشنا شویم و با چشم باز و آگاهانه این انتخاب را داشته باشیم. اگر هنوز دچار مشکلاتی برای پیوند مو نشدید می توانید با روش مزوتراپی مو برای پیشگیری اقدام کنید. در این مقاله قصد داریم درباره عوارض پیوند موی سر به بحث و بررسی بپردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما همراه باشید تا به خوبی از جوانب مختلف این عمل زیبایی پر طرفدار به خصوص در میان آقایان آگاه شوید.

انواع عوارض پیوند موی سر

به طور کلی عوارض پیوند موی سر نسبت به عمل های دیگر بسیار کم است و همچنین درصد خیلی کمی احتمال وقوع این عوارض وجود دارد اما با این حال بهتر است که شما اطلاعات کافی در مورد همه جوانب این عمل داشته باشید و با آگاهی کامل برای انجام آن اقدام کنید. اگر بهترین زمان برای کاشت مو را انتخاب کنید احتمال کاهش عوارض کاشت مو وجود دارد. عوارض پیوند موی سر بر اساس نوع روش این عمل به 4 دسته تقسیم شده است که در ادامه به طور کامل هر کدام از این موارد را شرح داده ایم.

  • عوارض جانبی کاشتن مو

سکسه: شاید باورتان نشود ولی سکسه یکی از عوارض شایع بعد از پیوند مو است و امکان دارد تا 3 روز ادامه پیدا کند. برای درمان می‌توانید از یک پاکت کاغذی برای نفس کشیدن استفاده کنید.

حساسیت دارویی: حساسیت به داروی بی حسی امری بسیار طبیعی است و در هر فردی ممکن است رخ دهد، برای پیشگیری از این اتفاق قبل از عمل بررسی حساسیت توسط پزشک متخصص صورت می‌گیرد تا عوارض پیوند موی سر به حداقل برسد.

تورم، درد، سوزش و عفونت: تورم، درد و سوزش بعد از عمل بسیار طبیعی است و بعد از یک مدت کوتاه از بین می‌رود، ولی عفونت ممکن است خطرناک باشد. بعد از عفونت لازم است دکتر آنتی بیوتیک تجویز کند و فرد باید دقیق و به موقع آنتی بیوتیک ها را مصرف کند. همچنین نکات بهداشتی بعد از عمل باید به خوبی رعایت شود تا دچار عفونت نشوید.

ادم یا خیز: ادم یا خیز (جمع شدن مایعات زیر پوست) نیز یکی دیگر از عوارض پیوند موی سر است که در برخی از موارد رخ میدهد، این عارضه برای پیوند مو بسیار شایع است که البته با مصرف استروئیدهای خوراکی درمان می‌شود.

  • عوارض پیوند موی سر در روش FUT

التهاب فولیکول‌ها، خونریزی، باز شدن بخیه‌ها: عوارض پیوند موی سر در روش FUT به ندرت مشاهده می‌شود که بعد از مشاهده باید فورا به پزشک مراجعه کرد.

نکروز: اگر فشار بخیه بسیار زیاد باشد جوری که خون رسانی به بافت را قطع کند، موجب عفونت شدید می‌شود. همچنین موجب مرگ بافت‌های آن منطقه یعنی دچار نکروز می‌شود.

بی حسی طولانی مدت: مدت ماندگاری بی‌حسی به انواع روش‌های پیوند مو بستگی دارد. بی حسی طولانی مدت بعد از کاشت به روش FUT اتفاق می افتد. اگر جراح مهارت کافی نداشته باشد به اعصاب پوست سر آسیب می‌رساند و باعث بی حسی طولانی مدت می‌شود.

مطلب پیشنهادی: هزینه کاشت مو

عوارض پیوند موی سر با روش های مختلف

  • عوارض پیوند موی سر در روش FIT:

تنک شدن ناحیه‌ی بانک مو: این اتفاق معمولا به دلیل نامتوازن بودن فولیکول‌ها می‌افتد (یک قسمت خالی و یک قسمت پر از فولیکول).

دفن شدن فولیکول‌ها: گاهی ابزار پانچ فولیکول‌ها را به زیر پوست هدایت می‌کنند که موجب دفن شدن آن‌ها می‌شود.

کیست‌های زیر پوستی: اگر فولیکول‌ها دفن شوند و به زیر پوست نفوذ کنند ممکن است، تبدیل به کیست‌های زیر پوستی شوند؛ البته درآوردن کیست زیر پوستی کار سختی نیست.

  • عوارض پیوند موی سر در ناحیه‌ی گیرنده

ریزش موی شوکی( افلوویوم): این شکل ریزش در بالا و پایین خط برش عمل اتفاق می‌افتد که برای جلوگیری از آن و رشد سریع موها می‌توان از داروی ماینوکسیدیل موضعی استفاده کرد.

مشکلات خط رویش: خط رویش به مهارت پزشک بستگی دارد و هر چقدر تمیز و مرتب باشد رشد موها و خط رویش به مراتب مرتب و تمیز تر اتفاق می‌افتد.

جوش و التهاب: درصد جوش و التهاب بسیار کم است و با داروهای مخصوص می‌توان درمان کرد.

عوارض جانبی پیوند مو برای چه کسانی بیشتر است؟

کاشتن مو برای افراد پایین تر از 25 سال توصیه نمی‌شود، چراکه الگوی ریزش آن‌ها مشخص نیست و همچنین افراد سیگاری، چاق و دیابتی هم، عوارض پیوند موی سر با احتمال بیشتری گریبان گیرشان خواهد شد و معمولا به آن‌ها پیوند مو را توصیه نمی‌شود. افرادی که سرطان دارند پس از بهبودی و درمان کامل و پس از اتمام دوره شیمی درمانی، می‌توانند عمل پیوند مو را انجام دهند. 

عوارض پیوند موی سر برای افراد دیابتی

کاشتن مو برای افراد دیابتی غیرممکن نیست اما باید این را بدانند که ریسک‌های زیادی دارد. کسانی که دیابت نوع 1 دارند به هیچ عنوان نباید عمل کاشت را انجام دهند ولی دیابتی های نوع 2 می‌توانند این عمل را انجام دهند.

لازم است تمام بیماران دیابتی قبل از عمل، این نکات را رعایت کنند تا عوارض پیوند موی سر به حداقل خود برسد:

  • باید تمام آزمایش‌ها به طور دقیق انجام شود.
  • باید سطح قند خون بررسی شود.
  • داروهای خود را به دکتر پوست خود معرفی کنید.
  • رعایت کردن رژیم مورد نیاز و مناسب برای این افراد بسیار مهم است.

آیا احتمال خونریزی بعد از پیوند مو وجود دارد؟

خونریزی بعد از کاشت کاملا موقتی است و به سرعت خوب می‌شود به شرطی که بهداشت لازم رعایت شود تا زخم‌ها عفونت نکنند. کاشت به روش FIT هم زخم دارد ولی به علت کوچک بودن زخم‌ها خیلی قابل رویت نیست در نتیجه هرجا که زخم باشد خونریزی هم به همراه دارد و کاشت هم بدون خونریزی امکان پذیر نیست. تکنولوژی در تمام مدت در حال تلاش است تا خونریزی را به حداقل برساند. بسته به روشی که انجام دادید خونریزی صورت می‌‌گیرد و در روش FUT خونریزی حتی تا 2 هفته ادامه دارد.

عوارض کاشت موی سر

آیا عوارض پس از کاشت دائمی هستند؟

عوارض پیوند موی سر بعد از کاشت، همه موقتی هستند و پس از یک مدت از بین می‌روند. مدت ماندگاری عوارض بستگی به بدن بیمار دارد.

ریزش های مو: معمولا 2 تا 3 هفته بعد از عمل شروع می‌شود و تا 12 هفته ادامه دارد.

تورم پوست: 3 تا 5 روز بعد از پیوند مو ادامه دارد و کاملا برطرف می‌شود. (بهتر است از کمپرس یخ استفاده کنید.)

خونریزی: بستگی دارد که چه روشی را برای کاشت انتخاب کردید.

چگونه می‌توان عوارض پیوند موی سر را به حداقل رساند؟

یک پزشک خوب باید بتواند عوارض پیوند موی سر را به حداقل برساند و فرد را قبل از عمل کامل مورد بررسی قرار دهد. فرد باید تمام اطلاعات لازم را در اختیار پزشک قرار دهد و از همه مهم تر یک آزمایش کلی نیاز است تا پیش زمینه‌ی بیماری و حساسیت‌های فرد، مورد بررسی قرار گیرد. بعد از نمایش عوارض جانبی، دکتر باید با توجه به بیماری و عوارض، داروی مخصوص را برای فرد تجویز کند.

کلام آخر

قبل از کاشت حتما همه چیز را با پزشک خود در میان بگذارید تا عوارض پیوند موی سر را به حداقل برساند و بعد از عمل تمامی نکات پزشکی و بهداشتی را رعایت کنید تا دچار مشکل خاصی نشوید. شما میتوانید در کلینیک کاشت مو آنیل همه روش‌های نوین کاشت  را در یک مرکز تخصصی و حرفه‌ای انجام داده و تا سال های سال از مزیت‌های پیوند مو و تاثیر آن در زیبایی و چهره خود لذت ببرید.

هم‌چنین کلینیک آنیل جهت رفاه حال مراجعان عزیز شرایط کاشت مو قسطی را نیز فراهم آورده تا افرادی که امکان پرداخت به صورت یک‌جا را ندارند بتوانند با بهترین کیفیت در کلینیک کاشت مو آنیل، کاشت خود را انجام دهند. برای مشاوره به صورت رایگان، می‌توانید با کلینیک تخصصی کاشت مو آنیل تماس بگیرید و از کارشناسان آنیل اطلاعات بیشتری کسب کنید.

contact icon جهت دریافت مشاوره با ما در ارتباط باشید تماس با ما
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *