دلایل نازک شدن مو + درمان

دلایل نازک شدن موی سر
دسته‌بندی مو و ابرو
نویسنده samira-admin
زمان مطالعه
تاریخ انتشار 26 فوریه 2023

نازک شدن مو براي بسياري از افراد نگران کننده است و می‌تواند به دليل تغییرات هورمونی در یائسگی یا آندروپوز، استرس، رژیم غذایی ضعیف از نظر مواد مغذی و ویتامین یا کم خونی رخ دهد. علاوه بر این، نازک شدن زیاد مو می‌تواند پس از زایمان نیز اتفاق بیفتد که به دلیل تغییرات هورمونی، طبیعی تلقی می‌شود.

همچنین می‌تواند به دلیل عفونت قارچی روی پوست سر یا استفاده از داروها، به ویژه داروهایی که برای درمان سرطان استفاده می‌شود، رخ دهد. در این موارد توصیه می‌شود كه برای شناسایی علت و درمان آن با غذای کافی، داروها، مکمل‌های غذایی، شامپوها و یا حتی روش‌های زیبایی مانند کربوکسی تراپی یا لیزر و یا تکنیک‎های جراحی اقدام كرد.

دلايل نازک شدن مو

دلايل نازک شدن مو

كمبود مواد غذايي از نظر مواد مغذی و ویتامین

رژیم غذایی فاقد مواد مغذی، ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند پروتئین، روی، آهن و ویتامین‌های A و C می‌تواند یکی از دلایل نازک شدن مو باشد. این به این دلیل است که این مواد مغذی به رشد و تقویت مو کمک می‌کنند، بنابراین رژیم غذایی فاقد این مواد مغذی باعث نازک شدن مو و ريزش مو می‌شود. با توجه به راهنمایی متخصص تغذیه باید یک رژیم غذایی متعادل و مغذی غنی از پروتئین، آهن، روی و ویتامین‌ها مانند گوشت بدون چربی، پنیر، شیر، میوه‌ها و سبزیجات تازه داشته باشید. علاوه بر این، ممکن است نیاز به استفاده از مکمل‌های غذایی باشد که باید توسط پزشک یا متخصص تغذیه تجویز شود.

مطالب پیشنهادی آنیل برای شما کاشت مو

استرس و اضطراب بیش از حد

استرس و اضطراب بیش از حد می‌تواند باعث عدم تعادل هورمونی کورتیزول شود، هورمونی مرتبط با استرس، که وقتی سطح آن افزایش یابد می‌تواند باعث نازک شدن مو بیش از حد مو شود و تعداد تارهایی که در روز می‌ریزند نیز افزایش یابد. این به دلیل وضعیتی به نام تلوژن افلوویوم است که با ریزش موی گسترده در پوست سر و وقفه در رشد مو مشخص می‌شود.  علاوه بر این، استرس و اضطراب می‌تواند بر هضم و جذب مواد مغذی در بدن تأثیر بگذارد و باعث عدم تعادل ویتامین‌ها و مواد مغذی ضروری برای رشد و تقویت مو شده و باعث ریزش شود.

یائسگی یا آندروپوز

یائسگی، که قطع شدن قاعدگی توسط روند طبیعی پیری زن است.. در آن تخمدان تولید استروژن را متوقف می‌کند، یا آندروپوز که یائسگی مردانه است که در آن بیضه‌ها تولید تستوسترون را کاهش می‌دهند، باعث تغییر هورمونی می‌شود که می‌تواند باعث نازک شدن مو شود. در مورد زنان باید با متخصص زنان و در مورد مردان با متخصص غدد مشورت کنید تا نیاز به جایگزینی هورمون ارزیابی شود و در نتیجه از نازک شدن مو جلوگیری شود.

 

نازک شدن مو در بارداری

در دوران بارداری هورمون‌های استروژن، پروژسترون، اکسی توسین، HCG و پرولاکتین افزایش می‌یابد که باعث می‌شود موها زیبا و براق به نظر برسند. با این حال، بلافاصله پس از زایمان، سطح هورمون‌ها به سرعت کاهش می‌یابد، در عرض 24 ساعت پس از تولد نوزاد به مقادیر نزدیک به نرمال باز می‌گردد. این می تواند موها را ضعیف و نازک‌تر کند. داشتن یک رژیم غذایی متعادل و مغذی با میوه‌ها و سبزیجات تازه برای اطمینان از دریافت مواد مغذی برای کودک و تغذیه برای پوست سر و کاهش ریزش مو اهمیت دارد.

علاوه بر این، باید دستورالعمل‌های متخصص زنان و زایمان را برای استفاده از ویتامین‌ها و مکمل‌ها در مرحله شیردهی رعایت کنید، زیرا این مواد مغذی به جلوگیری از نازک شدن مو نیز کمک می‌کنند.

کم خونی

کم خونی یا فقر آهن می‌تواند باعث نازک شدن مو شود، زیرا آهن یک ماده معدنی ضروری برای تولید هموگلوبین است، پروتئینی که اکسیژن موجود در گلبول‌های قرمز را به تمام بافت‌های بدن، از جمله پوست سر، که اکسیژن و مواد مغذی کمتری دریافت می‌کند، می رساند. این کار باعث ضعیف شدن و ریزش مو می‎شود. مصرف یک رژیم غذایی غنی از آهن، از جمله صدف، جگر مرغ پخته، دانه کدو تنبل و سبزیجات با برگ سبز تیره مانند کلم بروکلی یا کلم بروکسل، به کاهش نازک شدن مو کمک می‌کنند.

کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید عدم تعادل هورمون‌های تولید شده توسط تیروئید است، به طور عمده T3 و T4 که برای عملکرد تمام سلول‌های بدن ضروری هستند، می‌توانند موها را نازک، خشک و کدر کرده و باعث ریزش مو شوند. برای ارزیابی هورمون‌های تیروئید و مناسب‌ترین درمانی که می‌توان با استفاده از داروهایی که توسط پزشک مشخص شده است، با یک متخصص غدد مشورت کرد.

بهترین راه درمان نازک شدن مو

بهترین راه درمان نازک شدن مو

استفاده از محصولات شیمیایی روی مو

استفاده از محصولات شیمیایی روی مو مانند فرمالدئید، صاف کننده‌ها یا رنگ مو می‌تواند باعث ضعیف شدن تارها شود و موها خشک‌تر و شکننده‌تر شود. پس از استفاده از محصولات شیمیایی بر روی موهای خود، مراقبت از موها با استفاده از یک شامپو و نرم کننده ملایم، حداقل یک بار در هفته موهای خود را مرطوب کنید و از استفاده از سشوار یا اتوی صاف خودداری کنید. اگر موها همچنان ریزش دارند، توصیه می‌شود با یک متخصص پوست مشورت کنید که می‌تواند فرمول‌های خاص هیدراتاسیون یا استفاده از مکمل‌ها را برای کمک به بازیابی ریشه و رشد سالم مو توصیه کند.

استفاده از دارو

برخی از داروها مانند وارفارین، هپارین، کاربیمازول، ایزوترتینوئین، آسیترتین، لیتیوم، بتابلوکرها، کلشی سین، آمفتامین ها و داروهای سرطان می‌توانند باعث نازک شدن مو شوند علاوه بر این، می‌توانید از مکمل‌هایی که با عملکرد داروها تداخلی نداشته استفاده کرده و در نتیجه از ریزش زیاد موها جلوگیری می‌کنند.

سخن پایانی

هیچ کس نباید نگران حجم و نازک شدن موهایی باشد که می‎ریزند. اگر این اتفاق افتاد، مهم است که به پزشک مراجعه کنید تا مشخص شود چه اتفاقی در حال رخ دادن است. رفتن به آرایشگاه یا داروخانه برای خرید محصولی برای جلوگیری از نازک شدن مو بی معنی است. این راه حل نیست. آزمایشات پزشکی منشا واقعی مشکل را پیدا خواهند کرد. علامت هشدار نباید تعداد موهایی باشد که می‌ریزند، بلکه باید تراکم موهایی باشد که روی پوست سر می‌بینیم. پس حتما بررسی کنید که آیا آن‌ها نازک شده اند یا خیر.

سوالات متداول

کمبود کدام یک از ویتامین ها باعث نازک شدن مو میشود؟

ویتامین D و ویتامین های گروه B از مهمترين ويتامين هایی بوده که در سلامتي و شادابی موها تاثیر بسزایی دارند. در نتیجه کمبود این ویتامین ها علت نازک شدن مو می باشد. علاوه بر این ها کمبود مواد معدنی مانند روی، آهن، منگنز و پروتئین هم دیگر علت نازک شدن مو است

رنگ کردن مو باعث نازک شدن مو می‏ شود؟

هنگامی که موهای خود را رنگ می کنید، کوتیکول یا لایه محافظ مو شکسته می‌شود تا رنگ مو در آن نفوذ کند.

 

contact icon جهت دریافت مشاوره با ما در ارتباط باشید تماس با ما
dots
مطالب مرتبط بیشتر بخوانید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *