برای رشد مو چه کنیم؟ رشد سریع مو با رعایت 4+4 راهکار مهم در خانه

رشد سریع مو
دسته‌بندی مو و ابرو
نویسنده samira-admin
زمان مطالعه
تاریخ انتشار 18 ژانویه 2023

مو یک جزء مهم از ظاهر و هویت فرد می باشد و رشد آن ها یک فرایند طولانی و پیچیده است. مو ها از فولیکول ‌های مویی در پوست سر رشد می کنند. عواملی مانند ژنتیک، تغذیه، سلامت کلی بدن، استرس، و محیط زیست می ‌توانند بر رشد سریع مو ها تاثیر بگذارند. موی افراد در طول یک ماه بین 6 میلی متر تا 1.3 سانتی متر با توجه به عوامل ژنتیکی رشد دارد. باید به این نکته توجه داشت که هیچ فرمول علمی ثابت شده ای برای افزایش رشد مو بیش از حد عادی وجود ندارد اما در این مقاله از کلینیک آنیل به نکات مهمی که در رشد سریع مو تاثیر زیادی دارد اشاره کرده ایم.

چرخه طبیعی رشد مو

برای رشد سریع مو چه باید کرد

فرآیند شروع رویش تا ریزش مو، پروسه ای زمان بر است و دریافت مواد مغذی و ویتامین ها و املاح ضروری بدن روی رشد و سلامت موها تاثیرگذار بوده و باعث تسریع در مراحل متعددی می شوند که رویش مو با طی کردن آن ها اتفاق می افتد. چرخه طبیعی رشد مو در طی سه مرحله اصلی صورت میگیرد. طی شدن هرکدام از این 3 مرحله باید در نهایت سلامت و با درستی انجام شود در غیر این صورت در روند رشد مو اختلال ایجاد می شود. شناختن چرخه طبیعی رشد مو از این لحاظ اهمیت دارد که متوجه می شوید تا چه مقدار ریزش مو طبیعی است و از چه زمانی باید نگران ریزش بیش از اندازه مو خود باشید. هر یک از مراحل چرخه رشد مو مسئول تغییر در بافت و شکل ظاهری مو هستند که در ادامه به بررسی این مراحل میپردازیم:

  1. مرحله رشد یا آناژن

در این مرحله سلول های پیاز مو با سرعت تکثیر شده و پس از رشد موها ضخیم می شوند. این مرحله تا زمانی که فولیکول های مو به خواب بروند، حدود سه تا پنج سال طول می کشد.

  1. مرحله بینابینی یا کاتاژن

در این مرحله انتقال اتفاق می افتد. به این صورت که پیاز های مو بعد از رشد فعال برای مرحله استراحت خود را آماده کرده و به طور معمول یک تا سه هفته به طول می انجامد. در این مرحله فولیکول های مو کوچک شده و حدود 15 درصد کاهش قطر خوهند داشت.

  1. مرحله ریزش یا تلوژن

مرحله تلوژن آخرین مرحله از چرخه طبیعی رشد مو است که استراحت مو و سپس ریزش مو اتفاق می افتد. در این مرحله فولیکول مو خاموش مانده و ساقه مو رشد نمیکند. این مرحله به طور متوسط سه الی چهار ماه  طول کشیده و باعث می شود رشد موهای جدید اتفاق بیفتد. هرروز حدود 75 تا 100 تار مو در مرحله تلوژن ریخته می شود.

رشد مو در یک هفته چقدر است؟

رشد مو در یک هفته چقدر است؟

میزان رشد مو ها در یک هفته برای هر فرد متفاوت است و به عوامل متعددی بستگی دارد. متغیر هایی نظیر ژنتیک، سن، جنسیت، سلامت عمومی، تغذیه، و مراقبت از مو ها می ‌توانند تاثیر گذار باشند. در اکثر موارد رشد مو در یک هفته مشخص نمی ‌باشد و بسیاری از افراد نمی‌ توانند تفاوت قابل مشاهده‌ای در طول این بازه زمانی تجربه کنند. رشد مو ها معمولا به صورت آهسته و پیوسته اتفاق می‌ افتد و به صورت میانگین رشد روزانه آن 0.3 تا 0.4 میلی متر است. هر چند که رشد مو در یک هفته معمولا نمی ‌تواند به صورت چشمگیری مشاهده شود، اما با مراقبت دقیق از مو ها و با استفاده از محصولات باکیفیت و مولتی ویتامین ها، می ‌توانید به سلامت و زیبایی مو های خود کمک کنید. جهت آشنایی با راهکار های رشد سریع مو ما را همراهی کنید.

راهکارهای تسریع رشد مو

 

پس از شناخت و بررسی چرخه طبیعی رشد مو، به بررسی راهکارهایی میپردازیم که باعث تسریع رشد مو می شوند. این راهکارها باید با درنظر گرفتن نکاتی انجام شود. نکاتی مثل داشتن رفتار درست با مو از لحاظ فیزیکی، استفاده از مواد مغذی لازم برای رشد مو، مراقبت از مو و حفظ سلامت آن. از جمله راهکارهای تسریع رشد مو عبارت است از:

همچنین برای تقویت ساقه مو توصیه به مصرف ویتامین e شده است.

رشد سریع مو با قرص ال دی

چرخه طبیعی موها تاثیر زیادی در رشد سریع مو دارد.

قرص LD، یکی از انواع قرص های ضد بارداری است که در جهان شناخته شده می باشد. این قرص از طریق تغییرات هورمونی که در بانوان ایجاد می کند، مانع آزاد شدن تخمک از تخمدان شده و از این طریق از بارداری جلوگیری می کند. این قرص به نسبت داروهای ضدبارداری دیگر، هورمون کمتری داشته و بنابراین از عوارض کمتری هم برخوردار است. مکانیسم اثر قرص ال دی بر روی تسریع رشد مو و کاهش ریزش مو به این شکل است که با کاهش سطح آندروژن که نوعی هورمون مردانه است، باعث افزایش رشد مو در خانم ها می شود. این قرص در صورتی که فرد دارای اختلالات هورمونی بوده و یا مشکلاتی مشابه داشته باشد تاثیر خود را به میزان موثری نشان می دهد، در غیر این صورت شاهد تغییرات چشمگیری در رشد موهای خود نخواهید بود. مقدار مصرف این قرص برای جلوگیری از ریزش مو به طور معمول روزی 1 عدد است اما باید تحت نظر و با تجویز دکتر از این قرص برای رفع مشکلات ریزش موی خود اقدام کنید.

استفاده از شامپو و ماسک برای رشد سریع مو

روش های خانگی برای رشد سریع مو

افزایش جریان خون یکی از عواملی است که به تسریع رشد مو کمک زیادی می کند. استفاده از شامپو برای رشد سریع مو به علت ترکیبات مفید و تخصصی ای که دارد، می تواند موجب افزایش گردش خون و در نتیجه تامین مواد مغذی مورد نیاز در پوست سر شود. گفتنی است در مقاله ای دیگر درباره استفاده از شامپو ضد ریزش صجبت کردیم که پیشنهاد می کنیم به آن سری بزنید.

همچنین استفاده درست و به موقع از ماسک هم می تواند رشد مو را تسریع بخشیده و مواد مغذی و مورد نیاز ساقه مو را تامین کند.

راهکارهایی برای تسریع رشد مو

رشد سریع مو با قرص های ویتامین

  • رشد سریع مو با ویتامین B

به عنوان معرفی قرص برای رشد سریع مو می توانیم در ابتدا به یکی از ویتامین های تاثیرگذار در رشد مو، که قرص های بیوتین هستند اشاره کنیم. قرص های بیوتین و ویتامین ب با ساختن سلول های خونی که حاوی اکسیژن و مواد مفید هستند در سطح پوست سر باعث تقویت فولیکول های مو می شوند. این ویتامین به صورت محلول در آب بوده و برای عملکرد های مختلف بدن حیاتی می باشد. اصلی ترین ویتامین های گروه B که برای سلامت و رشد سریع مو از آن ها استفاده می شود، ویتامین های B3، B7 و B12 هستند. این ویتامین ها با بالا بردن گردش خون در پوست سر باعث رشد موها شده و برای پرپشت شدن مو کمک می کند. ویتامین B در غذاهایی مثل گوشت، مرغ، غلات، موز، سیب زمینی، شیر و تخم مرغ یافت می شود.

  • رشد سریع مو با قرص ویتامین E

ویتامین E باعث رشد و تقویت مویرگ ها و عروق خونی شده و با افزایش جریان خون به ریشه موهای سر باعث رشد موها می شود. همچنین مصرف مقادیر بیشتر ویتامین E در رژیم غذایی صحیح می تواند از موخوره و چند شاخه شدن انتهای موها به طرز شگفت انگیزی پیشگیری کند. همچنین مصرف ویتامین E به افرادی که کاشت مو انجام داده اند توسط پزشک توصیه می شود.

رشد سریع مو در یک هفته با روش خانگی

راهکارهای مختلفی وجود دارد که در خانه می توانید به تسریع و تقویت رشد موهای خود کمک کنید. اولین و مهمترین نکته برای اینکه موهای خوبی داشته باشید رعایت صحیح رژیم غذایی است. رژیم صحیح غذایی به مصرف صحیح غذاهایی گفته می شود که شامل سبزیجات برگ دار، حبوبات، مرغ و ماهی و دانه های غلات باشند. این رژیم غذایی بسیار می تواند در برطرف کردن مشکل نازک شدن مو تاثیرگذار باشد.

برای رشد مو چه کنیم

بقیه راهکارهای رشد سریع مو در خانه عبارت است از:

بهترین روغن برای رشد سریع مو

در مراقبت های خانگی برای رشد سریع مو می توان از روغن های مختلفی استفاده کرد. از جمله بهترین روغن ها برای رشد سریع مو عبارت است از: روغن نارگیل، روغن آرگان، روغن بادام و… . البته باید بدانید که طرز استفاده از هرکدام از این روغن ها بستگی به جنس و حالت مو داشته و سبک و سنگین بودن این روغن ها هم برای میزان استفاده از آن ها بهتر است در نظر گرفته شود.

از روغن کرچک نیز به عنوان یکی روش خانگی برای رشد سریع مو یاد می شود که در سایت bebeautiful به آن اشاره شده:

The best oil for hair growth should be rich in vitamin E, proteins and minerals to work its wonders on your hair. This is where castor oil comes in. It softens hair and locks in moisture to give your tresses a sheen. However, the best advantage of castor oil is that it improves blood circulation, which is needed for hair growth. This oil works best on a dry and flaky scalp.

رشد سریع مو در یک هفته با ماست

ماست تاثیر زیادی در تسریع و تقویت رشد مو دارد. از ماست به دلیل میزان پروتئین بالایی که دارد به عنوان یک نرم کننده طبیعی و عالی استفاده می شود. لطیف شدن تارهای مو هم تاثیر اسیدلاکتیک موجود در ماست است و همچنین استفاده از ماسک ماست، اثراتی مثل تمیز شدن پوست سر، از بین بردن پوست های مرده سر و رشد فولیکول مو دارد. از ماسک ماست می توانید برای رفع آسیب هایی مثل آسیب های محیطی در برابر آفتاب، آلودگی هوا، آسیب های ناشی از استفاده از ابزارهای آرایشی مثل سشوار و اتو مو و… استفاده نمایید. از جمله خواص دیگر ماست برای رشد مو عبارت است از:

رشد سریع مو در یک هفته با ماست

  • تسکین پوست سر به علت خاصیت ضد قارچی
  • شکنندگی و فرخوردگی موها با قابلیت مرطوب کنندگی ماست از بین می رود.
  • سلامت پوست سر بهبود پیدا کرده و کاهش گرفتگی فولیکول منجر به کاهش ریزش مو می شود.
  • ماست با تنظیم و تولید سبوم، سطح Ph پوست سر را متعادل می کند.

رشد سریع با آب پیاز

پیاز را رنده کرده در پارچه ای قرار دهید و با فشرده کردن پارچه، آب پیاز را در ظرفی ریخته و نگهداری کنید. با استفاده از قطره چکان آب پیاز را روی سطح پوست سر خود ریخته و به آرامی با سر انگشتان خود ماساژ دهید. آب پیاز به دلیل داشتن ترکیبات مغذی مثل فلاونوئید ها که خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی داشته و همین امر باعث می شود که تاثیر زیادی در افزایش جریان خون در پوست سر داشته باشد.

عوض کردن روبالشتی

یکی دیگر از نکاتی خیلی ها از آن غافل هستیم این است که به جنس روبالشتی خود توجه نمیکنیم. سایت farteb در این باره میگوید:

توصیه می‌شود روبالشی ابریشمی یا ساتن را جایگزین روبالشی نخی کنید؛ زیرا ابریشم نرم‌تر از نخ است و سبب کاهش الکتریسیته مو، و در نهایت کمتر شدن به هم ریختگی موها می‌شود‌؛ علاوه بر این، احتمال شکستگی تارهای مو در هنگام خواب بر روی پارچه ساتن و یا ابریشم، کمتر از پارچه نخی است. همچنین، موها روی پارچه ابریشمی کمتر دچار خشکی می‌شوند.

رشد سریع موها با استفاده از آب پیاز تاثیر زیادی دارد.

از دیگر روش های تسریع رشد مو در خانه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ماساژ مو با استفاده از روغن داغ می ‌تواند یک تجربه لذت‌بخش باشد و به سلامت مو ها و پوست سر کمک کند. استفاده از روغن ‌های طبیعی مانند روغن نارگیل، روغن زیتون یا روغن اسطوخودوس به رشد سریع موهایتان کمک می کند. روغن‌ های طبیعی حاوی مواد مغذی مانند ویتامین ‌ها و اسیدهای چرب هستند که به تقویت و تغذیه موها کمک می‌کنند.

یکی دیگر از راهکار های خانگی رشد مو، استفاده از ماسک تخم مرغ و روغن زیتون می باشد. ماسک تخم مرغ و روغن زیتون می‌ تواند یک روش طبیعی و موثر برای تغذیه مو ها باشد. تخم مرغ حاوی پروتئین و ویتامین‌ های مختلفی است که به سلامت و رشد مو ها کمک می‌ کند. همچنین روغن زیتون محتوای مواد ‌نرم کننده و مرطوب‌ کننده می باشد که باعث تقویت رشد مو می شود.

رشد سریع مو در یک هفته با وازلین امکان پذیر است؟

استفاده از وازلین برای مراقبت از پوست سر و مو ها به عنوان یک روش طبیعی مراقبت از مو ها مطرح شده است. وازلین ممکن است به عنوان یک ماده نرم‌کننده و نگهدارنده شناخته شود که به پوست و مو ها کمک می‌ کند. با این حال ادعا های مرتبط با رشد سریع مو در یک هفته با استفاده از وازلین، پایه علمی ندارند و تجربه افراد از آن ها متفاوت بوده است. وازلین حاوی ویتامین ها و مواد مختلفی می باشد و شما می توانید با مقداری از آن موهایتان را ماساژ دهید. این کار موجب افزایش جریان خون پست سر می شود و با استفاده منظم و مداوم باعث رشد سریع موهایتان می شود.

رشد سریع مو در یک هفته با وازلین

رشد سریع مو در یک هفته با وازلین

رشد سریع مو در یک هفته با قرص

امروزه انواعی از قرص های مختلف جهت رشد سریع مو وجود دارند که هر کدام از این قرص ویژگی های خاص خودشان را دارند. بعضی از این قرص ها عبارت اند از: بیوتین، فیناستراید، هیر بیوتی، کپسول رجوا و… . شما باید قبل از مصرف هر نوع قرص با یک مشاور باتجربه حرف بزنید و نوع مو های شما را تشخیص دهد و با توجه به نیازمندی های موهایتان قرص را مصرف کنید. لازم به ذکر است که امروزه انواعی از قرص های تقلبی و فیک در بازار وجود دارد که عارضه های زیادی دارند. در صورتی که قصد مصرف قرص دارید، با مشاوران ما حرف بزنید تا شما را به نحو احسن راهنمایی کنند.

بهترین مولتی ویتامین برای رشد مو

بهترین مولتی ‌ویتامین برای رشد مو بستگی به نیاز های شخصی شما و وضعیت سلامتی شما دارد. مولتی‌ ویتامین ‌ها باید حاوی ویتامین ‌ها، مواد معدنی و اسید های چرب اساسی باشند که برای سلامت عمومی و رشد مو مهم هستند. در انتخاب یک مولتی ‌ویتامین برای حمایت از رشد مو، موارد زیر را در نظر بگیرید: 1. بیوتین (ویتامین B7)  2. ویتامین A 3. ویتامین C 4. ویتامین D 5. ویتامین E 6. آهن. در صورتی که قصد استفاده از مولتی ویتامین دارید، می توانید با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید تا با توجه به مشخصات و نیاز های مو های شما، بهترین مولتی ویتامین را به شما معرفی کنند.

سخن پایانی

در خصوص رشد مو، مهمترین نکته آن است که این فرآیند زمان‌بر است و نیاز به صبر دارد. هر کسی ممکن است به دلایل مختلفی مانند ژنتیک، تغذیه، سلامت عمومی، یا محیط زیست با مشکلات مربوط به مو ها روبرو شود. به یاد داشته باشید که هر فرد شرایط مختلفی دارد و راهکار های متفاوتی برای هر فرد مناسب می ‌باشد. به عنوان یک توصیه آخر توجه به نیاز های خاص و شناخت افراد، مسیر بهتری را برای رسیدن به سلامتی و زیبایی مو ها خواهد گشود.

سوالات متداول

بهترین روغن برای رشد سریع مو چه روغنی است؟

برای تسریع در رشد سریع مو توصیه می شود از ویتامین های گروه ب استفاده شود، به ویژه از ویتامین های B12، B7و...

رشد مو ها در یک هفته چقدر است؟

مجله بین المللی رشد مو اعلام کرده است که در حالت عادی میزان رشد مو در هفته به صورت میانگین روزی 0.3 سانتی‌متر است که این مقدار را با راهکارهایی که در این مقاله ذکر کردیم می توان بیشتر هم کرد.

در پایان اگر قصد کاشت موی سر را دارید و میخواهید با فرایند کاشت آن آشنا شوید، توصیه می کنیم ویدیو زیر را تماشا کنید

contact icon جهت دریافت مشاوره با ما در ارتباط باشید تماس با ما
نظرات
4 دیدگاه در "برای رشد مو چه کنیم؟ رشد سریع مو با رعایت 4+4 راهکار مهم در خانه"
آرش گفت:

من چندبار موهامو برای اینکه بیشتر رشد بکنه از ته با تیغ زدم
مثل قدیم ، اما هر سری کمتر از دفعه قبلی شد

الان باید چیکار کنم ؟ ممکنه با این کار به پیاز موهام آسیب زده باشم؟

dejapoon گفت:

سلام وقت بخیر
تیغ زدن ارتباطی به از بین بردن ریشه مو ندارد شما باید به صورت حضوری به کلینیک مراجعه کنید تا بررسی های لازم برای شما انجام شود.

مانا گفت:

سلام من شنیدم آب برنج هم واسه رشد سریع مو و پرپشت شدنش خوبه؟ درسته آیا؟

dejapoon گفت:

سلام وقت بخیر
بله به دلیل داشتم ویتامین B امکان رویش و تقویت وجود دارد ولی حتما دلیل ریزش مو باید تحت نظر پزشک متخصص بررسی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *