افتادگی پلک چیست؟ علل افتادگی پلک در جوانی + راه های درمان

دسته‌بندی تزریق
نویسنده کلینیک زیبایی آنیل
تاریخ انتشار 25 فوریه 2023

شما می‌توانید درمان افتادگی یا پتوز پلک را تنها پس از تشخیص کامل شروع کنید. روش‌های مختلفی برای رفع مشکل استفاده می‌شود که هم درمان جراحی و هم بدون جراحی است. امکان از بین بردن افتادگی پلک بستگی به درجه اختلال، ویژگی‌های بدن و سن بیمار دارد. همچنین، پیشگیری از این مشکل را فراموش نکنید زیرا پیشگیری بسیار ساده‌تر از درمان است. در ادامه با آنیل همراه ما باشید تا به بررسی افتادگی پلک بپردازیم.

افتادگی پلک چیست؟

عمل افتادگی پلک در کلینیک آنیل

زمانی که پلک بالا بیش از حد (به صورت غیر طبیعی) پایین می آید، به طوری که جلوی مردمک چشم را می گیرد و باعث ایجاد مشکلات در بینایی فرد می شود، افتادگی پلک رخ داده است. افتادگی پلک یا پتوز با نام علمی ptosis، در صورتی که برای مدت طولانی به آن رسیدگی نشود، ممکن است علاوه بر چشم ها، به نقاط دیگر بدن نظیر عضلات، مغز و یا اعصاب آسیب برساند.

نیاز داشتن به جراحی، به میزان شدت پتوز بستگی دارد. در صورتی که این بیماری باعث تداخل در دید فرد شود، وی نیاز به جراحی پلک پیدا می کند. این بیماری به دلایل مختلفی ممکن است به دلایل مختلفی به وجود بیایید. کدورت سن و ژنتیک، از جمله این موارد می باشند. برای رفع افتادگی پلک به عمل جراحی نیاز دارید، در مقاله عوارض عمل افتادگی پلک مانند کبودی بعد از جراحی پلک می توانید تمام اطلاعات را دریافت کنید تا با آگاهی کامل برای درمان اقدام کنید.

انواع پتوز یا افتادگی پلک

افتادگی پلک می‌تواند یک طرفه و برای پلک فوقانی و یا دو طرفه باشد. بنابراین، این احتمال وجود دارد که پتوز سمت چپ، راست یا دو طرفه باشد. پتوز مادرزادی اغلب هر دو چشم را درگیر می‌کند. اشکال اکتسابی بیماری نیز که مرتبط با سن، آپونورتیک و غیره است نیز می‌توانند دو طرفه باشند.

درجه افتادگی پلک، شامل موارد زیر است:

• جزئی : بیش از یک سوم مردمک مسدود نشده‌است (1 درجه).
  • ناقص : پلک به مرکز مردمک می‌رسد (درجه 2).
  • کامل: همپوشانی کامل مردمک (3 درجه).

علائم افتادگی پلک چیست؟

علت افتادگی پلک در جوانی

از کجا بفهمم افتادگی پلک دارم؟ افتادگی پلک فوقانی علامت اصلی پتوز در کودکان و بزرگسالان است. با انسداد جزئی یا کامل شکاف چشم توسط پلک، بیمار سعی می‌کند پلک افتاده را با عضله پیشانی بلند کند. به این ترتیب ابروها بالا می‌روند. همچنین، بیماران تمایل دارند سر خود را به سمت عقب خم کنند. بیماران به دلیل این واقعیت که حرکات پلک زدن به طور کامل انجام نمی‌شوند، خستگی چشم را تجربه می‌کنند.

همان طور که در سایت eyewiki اشاره شده، بلفاروپتوز ناشی از اختلال عملکرد یک یا هر دو عضله بالابر پلک فوقانی است

Blepharoptosis results from dysfunction of one or both upper eyelid elevator muscles

افتادگی پلک فوقانی، نشانه اصلی پتوز در کودکان و بزرگسالان است. در صورتی که پلک به طور جزئی یا کاملی از چشم انسداد داشته باشد، بیمار تلاش می‌کند با استفاده از عضلات پیشانی، پلک افتاده را بالا ببرد و ابروها به سمت بالا بروند. همچنین، بیماران به سمت عقب خم می‌شوند. به دلیل اینکه حرکات پلک زدن به طور کامل انجام نمی‌شوند، بیماران احساس خستگی در چشمان خود می‌کنند. برای آگاهی از عوارض بلفاروپلاستی یا عمل جراحی می توانید به این صفحه مراجعه کنید تا پیش از اقدام اطلاعات کافی را دریافت کرده باشید.

هزینه جراحی پلک افتاده

ویژگی‌ های افتادگی پلک در کودکان

عامل اصلی پیچیده کننده بیماری در کودک، عدم تشخیص زودهنگام افتادگی پلک است اما تشخیص مشکل است زیرا کودک زیاد می‌خوابد. پس مهم است که مشکل را در مراحل اولیه شناسایی کنید و به دقت مراقب علائم احتمالی پتوز پلک باشید. در ماه های اول زندگی، این اختلال ممکن است با پلک زدن مکرر و سوزش چشم ظاهر شود اما در کودکان بزرگتر، تشخیص پتوز دشوار نیست.

علائم مشکل تشخیص افتادگی پلک در کودکان

• کودک هنگام خواندن، نوشتن سر خود را به عقب برمی‌گرداند.
  • انقباض عضلانی در سمت ضایعه
  • شکایت از خستگی و سوزش در ناحیه چشم‌
  • آسیب شناسی مادرزادی ممکن است با اختلالاتی مانند استرابیسم، اپیکانتوس، آسیب به قرنیه، کاهش بینایی همراه باشد.

علت افتادگی پلک

به طور کلی، عوامی که باعث ایجاد پتوز می شوند، عبارت است از:

• ضربه دیدن چشم، عفونت تومور داخل چشم.
  • انواع بیماری های عضلانی نظیر oculopharyngealm usculardystrophy که باعث ایجاد تداخل در حرکت چشم ها می شود.
  • اختلال اعصاب که ممکن است بر اثر سکته به وجود آید.
  • مایستنیا گراویس. این بیماری بر روی باعث به وجود آمدن ضعف در حرکت پلک ها شود.
  • افتادگی پلک آپونوروتیک که بر اثر پیری به وجود می آید و باعث کشیدگی بافت تاندون پلک می شود.

علاوه بر موارد نام برده شده، خواب نامناسب، عوامل محیطی و ارثی، از جمله علت افتادگی پلک در جوانی است.

در اینجا پیشنهاد می کنیم سری هم به مقاله تزریق چربی پشت پلک  بزنید.

رفع افتادگی پلک در خانه چگونه امکان پذیر است؟

باید به این نکته توجه شود که، تنها روشی که می تواند به صورت دائمی پتوز را درمان کند، جراحی پلک می باشد. اما در این میان، درمان های خانگی نیز برای بهبود آن وجود دارد. اگر شما هم در دسته افرادی قرار دارید که از درد بعد از جراحی می ترسید، نکاتی که درباره کاهش درد جراحی پلک گفته شده می تواند به شما کمک کند. این موارد عبارت است از:

• انجام حرکات ورزشی مانند یوگای مخصوص چشم و تراناکا. البته تاثیرگذاری این موضوع از لحاظ علمی ثابت نشده است.
  • استفاده از داروهای گیاهی مانند آلوئه ورا، زنجبیل، چایی کیسه ای و یا ترکیباتی نظیر عسل و تخم مرغ.
  • استفاده از روغن درمانی. به عنوان نمونه روغن درخت چایی و یا روغن نارگیل.
  • و موارد دیگر.

جراحی پلک افتاده

تشخیص افتادگی پلک

به عنوان یک قاعده، یک معاینه برای تشخیص افتادگی پلک کافی است. تعیین درجه افتادگی شامل محاسبه شاخصی برابر با فاصله بین مردمک و پلک است. پیش از اینکه عمل پلک را شروع کنید، هزینه جراحی پلک را برآورد کنید. به منظور تعیین اینکه دقیقاً در یک مورد خاص چه باید کرد، چگونه پتوز را از بین ببریم، آیا درمان بدون جراحی امکان پذیر است یا خیر، معاینات بیشتری را می‌توان انجام داد که شامل موارد زیر است:

• تعیین حدت و میدان بینایی
  • اندازه گیری فشار داخل چشم
  • بررسی وضعیت فوندوس
  • بیومیکروسکوپی
  • MRI و CT مغز

همچنین، معاینه کودکان توسط پزشک با مراقبت ویژه انجام می‌شود، زیرا خطر ابتلا به بیماری‌های دیگر زیاد است.

در اینجا باید اشاره داشت همان طور که در این سایت نیز اشاره شده،  زمانی که افتادگی فقط در یک طرف باشد، با مقایسه دو پلک به راحتی قابل تشخیص است. زمانی که افتادگی در هر دو طرف اتفاق می افتد، یا اگر فقط یک مشکل جزئی وجود داشته باشد، تشخیص افتادگی دشوارتر است.

When drooping is on one side only, it is easy to detect by comparing the two eyelids. Drooping is more difficult to detect when it occurs on both sides, or if there is only a slight problem. Comparing the current extent of drooping with the amount shown in old photos may help you detect the progression of the problem.

درمان افتادگی پلک

فیزیوتراپی

پتوز را می‌توان با روش های محافظه کارانه درمان کرد که شامل تحریک عضلانی، الکتروفورز، ماساژ و سایر روش ها هستند. همزمان با به کارگیری روش‌های فوق، توجه به بیماری‌هایی که باعث پتوز جزئی، یک طرفه و سایر علائم آن می‌شود ضروری است و در صورت عدم موفقیت درمان، باید به جراحی چشم متوسل شد.

ورزش و ماساژ

ماساژ درمانی برای سفت کردن و بازگرداندن تون عضلات ضعیف شده چشمی مورد نیاز است و باعث می شود که عضلات سفت و تقویت شوند. به علاوه، تمرینات تجویز شده توسط پزشک باید به طور منظم انجام شود تا اثر آن محسوس باشد.

پلاسماجت پلک

اصلی ترین ویژگی پلاسماجت پلک، از بین بردن مشکلات مربوط به افتادگی پلک می باشد.تاکنون نتایج رضایت بخشی از افتادگی پلک حاصل شده که تمامی این نتایج از طریق درمان به وسیله پلاسماجت صورت گرفته است. با این شرایط می توان این روش را به عنوان گزینه مناسبی برای درمان افتادگی پلک شناخت.

سخن پایانی

پتوز پلک معمولاً به وضعیت نامناسب و افتادگی پلک فوقانی که منجر به انسداد یک طرفه و اختلال در دید شده، گفته می‌شود. از نظر بالینی، این آسیب شناسی با افزایش خستگی، سوزش چشم، نیاز به خم کردن سر به عقب برای دیدن بهتر، ایجاد استرابیسم و ​​دوبینی ظاهر می‌شود. همچنین، علاوه بر اختلالات عملکردی، تغییرات زیبایی نیز رخ می‌دهد. شخص دائماً خواب آلود ، خسته به نظر می‌رسد ، چشمانش از نظر بصری اندازه متفاوتی دارد. برای اصلاح افتادگی، بیماران به طور مداوم، ابروهای خود را بالا می‌برند و پیشانی خود را چروک می‌کنند که منجر به ایجاد چین و چروک می‌شود.

برای کاهش سرعت ضعیف شدن عضلات چشم، انجام تمرینات مخصوص چشم و همچنین ماساژ توصیه می‌شود. علاوه بر این، لازم است از چشمان خود در برابر خستگی محافظت کنید، زیاد پای کامپیوتر، تلفن، وسایل دیگر نمانید، بیشتر در هوای تازه راه بروید، و رژیم، کار و استراحت و ورزش را رعایت کنید و هنگامی که اولین علائم افتادگی پلک ظاهر می‌شود، لازم است با یک متخصص مشورت کنید و تحت معاینه قرار بگیرید. این به شروع به موقع درمان و بهبودی کامل کمک می‌کند.

درجه افتادگی پلک به چند نوع تقسیم می‌شود؟

به سه دسته جزئی، ناقص و کامل تقسیم بندی می‌شود.

از علائم مشکل تشخیص افتادگی پلک در کودکان کدام‌اند؟

خستگی و سوزش چشم، انقباض عضلانی در قسمت ضایعه، آسیب مادرزادی و غیره.

dots