جلوگیری از سفید شدن مو

جلوگیری از سفید شدن مو
دسته‌بندی مو و ابرو
نویسنده کلینیک زیبایی آنیل
زمان مطالعه
تاریخ انتشار 30 ژانویه 2022

جلوگیری از سفید شدن مو؛ در گذر زمان و با بالا رفتن سن، موی افراد شروع به سفید شدن کرده و این امر ممکن است برای برخی خوشایند و برای برخی نیز ناخوشایند باشد و احساس پیری کنند. علت سفید شدن مو بنا به دلایل گوناگونی ممکن است رخ دهد، دلایلی مانند: ژنتیک، استرس، آلودگی، کشیدن سیگار و غیره. البته، سفید شدن موی افرادی که پا به سن گذاشته‌اند، امری طبیعی است، اما افرادی که زودتر از حد معمول مویشان شروع به سفید شدن می‌کند، حتما با یکی از مشکلات ذکر شده یا مشکلاتی که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد، رو به رو هستند.

همچنین، از آنجایی که سفید شدن مو، در روحیه بعضی افراد تاثیر گذاشته و باعث ناامیدی آن‌ها می‌شود، رنگ کردن مو راه حل مناسبی برای رفع این مشکل است؛ اگرچه این امر ممکن است عوارضی نیز روی موهای سر داشته باشد. حال سوالی که برای اینگونه افراد (افرادی که مویشان سفید شده است) پیش می‌آید این است که، راه‌های جلوگیری از سفید شدن مو چیست؟ ما در این مقاله راهکارهای مناسبی برای حل این مشکل ذکر کرده‌ایم. پس تا پایان با ما همراه باشید.

دلایل سفید شدن مو در جوانی

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، سفید شدن مو در افراد سن و سال دار امری طبیعی است، اما زمانی که افراد جوان و نوجوان درگیر این امر طبیعی می‌شوند، ممکن است جلوه خوشایندی برایشان نداشته باشد. در این مواقع، قبل از آن که به روش‌های جلوگیری از سفید شدن مو بپردازید، ابتدا دلیل رخداد این امر را جویا شوید.

علاوه بر بالا رفتن سن، یکی دیگر از مهم‎‌ترین دلایل سفید شدن مو، از دست دادن رنگ دانه‌های مو (ملانوسیت) است. این امر بسیار طبیعی بوده و هر یک از افراد ممکن است درگیر آن شوند. شاید در اطرف خود، افرادی را دیده باشید که با بالا رفتن سن، تعداد اندکی موی سفید در موی سر داشته باشند و از طرفی هم، شخص جوانی را ببینید که موی سفید بین موهایش به مازاد دیده می‌شود. لازم به ذکر است که سفید شدن مو، به سبک و سیاق زندگی و وراثت نیز بستگی دارد.

ویتامین برای جلوگیری از سفید شدن مو

حال به برخی دیگر از عوامل سفید شدن مو اشاره می‌کنیم:

ژنتیک: یک خانواده پر جمعیت را در نظر بگیرید، اگر بزرگِ این خانواده در سنین جوانی سفید شدن مو را خیلی سریع تجربه کرده باشد، فرزندان و نوادگان وی نیز ممکن است به این مشکل گرفتار شوند. البته، این بدان معنا نیست که تمام افراد، این ژن را به ارث می‌برند، اما بیشتر اعضای خانواده دچار سفیدی مو زودرَس خواهند شد. توجه داشته باشید، تا به امروز هیچ روش درمانی برای از بین بردن سفیدیه مو ژنتیکی و ارثی وجود نداشته است.

بیشتر بخوانید: کاشت مو

استرس: امروزه، با فشارهای روحی و روانی‌ای که از همه جهات به افراد وارد می‌شود، استرس و اضطراب را برای آن‌ها به همراه خواهد داشت، که این امر مسبب تسریع در سفید شدن مو است. رنگ‌دانه‌ها و فولیکول‌های مو، در حالت عادی طبیعی هستند، اما استرس به شدت روی آن‌ها اثر گذاشته و باعث خارج شدن از این حالت می‌شود. همچنین استرس، در خون رسانی به ریشه‌های مو اختلال ایجاد کرده و آن‌ها را تضعیف می‌کند.

اختلالات هورمونی: این اختلالات، از دلایل اصلی به وجود آمدن مشکلات پوستی و مو است. علت سفید شدن مو نیز بسته به اختلالات غدد هیپوفیز و تیروئید صورت می‌پذیرد. این هورمون‌ها با کم کاری یا پرکاری زیاد، کم کم رنگ‌دانه‌های مو را از بین برده و باعث سفیدی مو می‌شوند.

استعمال دخانیات و مواد مخدر: مواد مخدر با تاثیرگذاری در سلول‌های بدن، عملکرد آن‌ها را مختل کرده و باعث غلیظ شدن خون و عدم خون رسانی به اعضای مختلف بدن می‌شود؛ در نتیجه، روند پیریه زودرَس در تمام اعضای بدن، مخصوصا پوست و مو، صورت می‌گیرد.

اضافه وزن: افزایش وزن در افراد، باعث جمع شدن چربی‌ها، زیر پوست و در نتیجه آسیب دیدن سلول‌های تولیدکننده ملانین است، که این امر سفید شدن مو را تسریع می‌بخشد. اما اگر اضافه وزن دارید، حتما دلیل بر سفید شدن سریع موهای شما نیست؛ معمولا افرادی که اضافه وزن همراه با عوامل ژنتیکی سفدیه مو دارند، زودتر به این امر دچار می‌شوند.

جلوگیری از سفید شدن مو در نوجوانی

مصرف الکل و کافئین: یکی دیگر از دلایل سفید شدن مو در دوران جوانی، مصرف فراوان کافئین و مشروبات الکلی است. الکل و کافئین‌هایی نظیر قهوه، کاکائو، چای، نوشابه و غیره، در سلامت پوست و موی شما اثر منفی به جای گذاشته و با تاثیر بر فولیکول‌های مو، اجازه تولید رنگ‌دانه‌های مو ملانین را نمی‌دهند؛ در نتیجه، روند سفید شدن مو سریع‌تر خواهد شد.

بیشتر بخوانید: کاشت ابرو

بیماری: بروز برخی از بیماری‌ها، از دلایل سفیدیه مو است. اگر هر کدام از این بیماری‌ها در هیچ یک از اعضای خانواده تجربه نشده باشد، حتما باید سریعا مورد بررسی قرار گیرد. معمولا بیماری‌هایی مانند کم‌خونی، کم‌کاری غده تیروئید و بیماری‌های عروقی از بیماری‌های مسبب بروز سفید شدن مو است.

استفاده بیش از حد از رنگ مو: رنگ‌های مو با دارا بودن مواد شیمیایی، آسیب جدی‌ای به رنگ‌دانه‌های مو وارد کرده ک باعث سفید شدن مو می‌شود. همچنین، استفاده از رنگ مو باعث خشکی مو خواهد شد.

مصرف برخی داروها: مصرف داروهای خاص می‌تواند در سفید شدن موی شما تاثیرگذار باشد، البته توجه داشته باشید، جهت مصرف هر دارو، برگه راهنمای آن را مطالعه کرده تا از عوارض جانبی آن دارو مطلع شوید. اگر به یکباره متوجه سفیدیه موی خود بعد از مصرف دارو شدید، نگران نباشید، احتمال زیاد پس از پایان دوره مصرف آن، سفید شدن موهایتان قطع خواهد شد. برخی از این داروها عبارتند از: والپروات، فلوروبوتیروفنون، کلروکین، اترتینات، هالوپریدول، تریپارانول و بلئومایسین.

روش های جلوگیری از سفید شدن مو

ما در اینجا چند راهکار برای جلوگیری از سفید شدن مو برای شما معرفی کرده‌ایم. پس با دقت به آن‌ها توجه داشته باشید:

  • نوشیدن آب فراوان
  • خواب کافی
  • مصرف ویتامین‌های گروه B و پروتئین‌ها
  • ورزش کردن
  • حذف استرس
  • ترک الکل، کافئین و دخانیات
  • رژیم غذایی سالم
  • مصرف انگورفرنگی هندی
  • چای سیاه
  • دانه کنجد سیاه
  • شیره چغندر بدون شکر
  • برگ کاری و روغن نارگیل
  • استفاده از حنا به جای رنگ مو
  • مصرف ماهی سالمون

رژیم غذایی برای جلوگیری از سفید شدن مو

کلام پایانی

ما در این مطلب سعی داشتیم، هر آنچه در رابطه با سفید شدن مو وجود دارد در اختیار شما قرار دهیم. امیدواریم مورد پسند شما بوده باشد. کلینیک زیبایی آنیل ، آماده خدمت رسانی به شما خوبان در تمام حوزه‌های زیبایی  است.

contact icon جهت دریافت مشاوره با ما در ارتباط باشید تماس با ما
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *