آیا لیزر موهای زائد در بارداری بی خطر است؟

لیزر موهای زائد در بارداری
دسته‌بندی مجله سلامت
نویسنده کلینیک زیبایی آنیل
زمان مطالعه
تاریخ انتشار 22 نوامبر 2021

بسیاری از افراد برای کاهش مو و رشد آن به لیزر موهای زائد روی می آورند. برای نواحی روی صورت، پاها، زیر بغل و دیگر جاهای بدن استفاده می شود. روزانه تعداد افراد زیادی لیزر موهای زائد را انجام می دهند. اما یک سوال که شاید برای خیلی از بانوان پیش آمده باشد این است که آیا لیزر موهای زائد در بارداری را می توان انجام دهند؟ به گفته بسیاری از پزشکان، پاسخ منفی است.

نحوه عملکرد لیزر موهای زائد

پزشک یا تکنسین لیزر، پرتوی از نور را به ناحیه‌ای که می‌خواهید درمان کنید نشانه می‌گیرد. لیزر رنگدانه تیره هر مو را هدف قرار می دهد و گرما را به ساقه مو و داخل فولیکول می‌فرستد. اگر گرما فولیکول را کاملا از بین ببرد، دیگر مو تولید نمی کند. اگر فولیکول فقط آسیب دیده باشد، ممکن است موها دوباره رشد کنند، اما احتمالاً ریزتر و سبک تر از قبل خواهند شد.

رشد موهای زائد در دوران بارداری

هنگامی که باردار هستید، بدن شما مملو از هورمون است. سطوح بالاتر استروژن و آندروژن می تواند باعث رشد مو در مکانهایی شود که قبلاً هرگز ظاهر نشده بودند، به خصوص در سه ماهه سوم. ناگهان متوجه موهای زائد روی شکم، صورت، گردن، سینه ها و بازوهای خود می‌شوید. بدانید که این رشد مو بسیار رایج است و معمولاً پس از تولد نوزاد خود به خود از بین می‌رود. هورمون‌های بارداری نه تنها روی محل جوانه زدن ناگهانی مو و میزان آن تاثیر می‌گذارند، بلکه چرخه رشد موهای شما را نیز تغییر می‌دهند. موهای سر و بدن شما همگی دارای یک فاز رشد فعال هستند که آناژن نامیده می شود.

زمانی که مو به طور کامل رشد کرد، وارد حالت استراحت به نام تلوژن می شود و پس از آن می‌ریزد. هورمون‌های بارداری مرحله ریزش را به تاخیر می‌اندازند، به همین دلیل است که متوجه موهای ضخیم‌تر و پرتر می‌شوید. حدود سه تا شش ماه پس از تولد نوزاد و عادی شدن هورمون‌های شما، موهای اضافی می‌ریزند که این ریزش ناگهانی مو را تلوژن افلوویوم نامیده می‌شود. بنابراین با مشاهده این موها در بدن خود نگران نشوید و به فکر انجام لیزر موهای زائد در بارداری نیوفتید. بعد از زایمان با تغییرات هورونی که در بدن رخ می‌دهد این موها خود به خود از بین می‌رود.

لیزر موهای زائد در دوران شیردهی

با توجه به اینکه لیزر موهای زائد با نفوذ اشعه ها انجام می شود، بسیاری بر این باور هستند که لیزر موهای زائد در دوران شیردهی خطرناک است. معمولا خانم‌هایی که در این دوران قرار دارند، با تایید پزشک زنان لیزر را انجام می دهند. دلیل چک و ویزیت توسط دکتر زنان عوارض ناشی از مصرف دارو برای مادران شیرده است. گاهی عوارض یا مواد تشکیل دهنده داروها، عامل مشکلات پوستی بعد از لیزر در دوران شیردهی می‌شود. در صورتی که پزشک متخصص لیزر موهای زائد را تایید کند، شما می‌توانید برای لیزر به کلینیک زیبایی آنیل مراجعه کنید.

لیزر موهای زائد در دوران شیردهی

در چه مواقعی برای زنان باردار از لیزر استفاده می شود؟

در زنان باردار از لیزر برای درمان سنگ کلیه و زگیل تناسلی مورد استفاده قرار می‌گیرد و ایمنی آن مورد تایید است ولی ایمنی لیزر موهای زائد در زنان باردار مورد تایید نیست و می تواند خطر آسیب رساندن به مادران و نوزادان را به همراه داشته باشند. قطعا پزشکان بخاطر این مورد مادران و نوزادان را در معرض خطر نخواهند گذاشت و انجام لیزر موهای زائد در بارداری را ممنوع کرده اند.

دلیلی دیگر بر ممنوع بود لیزر موهای زائد در بارداری

بارداری چرخه طبیعی رشد موهای شما را مختل می‌کند و هورمون های بارداری باعث تغییر رشد موهای زائد شده و برای اینکه لیزر موهای زائد موثر باشد، بهتر است شش ماه بعد از بارداری این کار را انجام دهید. یکی دیگر از مواردی که لیزر موهای زائد در بارداری را منع می‌کند تغییر حالت پوست است، بارداری باعث افزایش جریان خون در سراسر بدن می‌شود. همچنین پوست شکم و سینه شما را باز می‌کند. انجام درمان‌های لیزر موهای زائد در حالی که پوست شما در این حالت حساس است ممکن است ناراحت کننده باشد.

مطلب پیشنهادی: آیا لیزر‌ موهای زائد سرطان زاست ؟

لیزر موهای زائد در بارداری برای جنین خطرناک است؟

اطلاعات کافی بر دلیل قطعی خطرناک بودن لیزر موهای زائد در بارداری در دست نیست ولی انجام این کار ریسک است و ممکن است به کودک آسیب برساند، پس بهتر است انجام لیزر موهای کرکی را به بعد از دوران بارداری موکول کنید.

روش برطرف کردن موهای زائد در دوران بارداری

بارداری می تواند تغییرات زیادی در بدن شما ایجاد کند، از جمله ظاهر شدن ناگهانی مو در نقاطی که قبلاً مو وجود نداشته است که بسیاری از این تغییرات در ماه های بعد از بارداری برطرف خواهند شد. اگر می‌خواهید میزان موهای صورت، بازوها، شکم، پاها یا ناحیه بیکینی خود را کاهش دهید، می توانید از روش هایی مانند تراشیدن، بند انداختن یا اپیلاسیون، بسته به اندازه ناحیه مورد نظر استفاده کنید.

مطلب آخر

لیزر موهای زائد روشی دائمی برا حذف موهای زائد است که این روش محبوبیت زیادی دارد، اما لیزر موهای زائد در بارداری برای بانوان پیشنهاد نمی‌شود که دلیل آن را در مطلب بالا گفته شد. بانوان باردار می توانند پس از بارداری برای لیزر موهای زائد خود با کارشناسان کلینیک لیزر موهای زائد آنیل مشاوره رایگان داشته باشند.

contact icon جهت دریافت مشاوره با ما در ارتباط باشید تماس با ما
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *