تخلیه چربی پلک

تخلیه چربی پلک
دسته‌بندی تزریق
نویسنده کلینیک زیبایی آنیل
زمان مطالعه
تاریخ انتشار 25 فوریه 2023

گزانتلاسما یا زانتلاسما وضعیتی است که پلک‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و با ایجاد یک پلاکت چربی و کلسترول مشخص می‌شود که می‌تواند در نواحی مختلف چشم به ویژه رو یا پشت چشم ظاهر شود. به طور معمول، زانتلاسما می‌تواند ناشی از سطوح بالای کلسترول باشد و مسری نیست اما اگر پلاکت‌های چربی مشخصه گزانتلاسما با کمک یک متخصص پوست برداشته نشود، می‌توانند رشد کنند. یکی از راه‌های درمان گزانتلاسما، تخلیه چربی پلک است.

علائم وجود چربی پلک

چربی پلک علیرغم اینکه یک بیماری پزشکی است، علائم جدی در بیمار ایجاد نمی‌کند، اما می‌تواند باعث کاهش عزت نفس و همچنین خجالت فردی شود که از این عارضه رنج می‌برد. مشخصه اصلی زانتلاسما ظهور کیسه‌هایی است که بیشتر از رنگ پوست معمولی، زرد بوده و به خوبی مشخص هستند و می‌توانند روی پلک یا حتی زیر چشم، معمولا نزدیک بینی ظاهر شوند.

کیسه‌های چربی پلک با گذشت زمان، رشد می‌کنند و می‌توانند اندکی در حرکت چشم بیمار اختلال ایجاد و در برخی موارد بینایی را مختل کنند. در صورتی که فرد به این مرحله برسد، انجام جراحی پلک می تواند به وی در حذف چربی‌های اضافه کمک کند.

عوامل تاثیرگذار بر تخلیه چربی پلک

عوامل تاثیرگذار بر تخلیه چربی پلک

علاوه بر افزایش سن، عوامل دیگری نیز وجود دارد که خطر ایجاد کیسه‌های چربی زیر چشم را افزایش می‌دهد. مصرف بیش از حد نمک و غذاهای سرشار از سدیم می‌تواند منجر به احتباس مایعات شود که تورم پلک را بدتر می‌کند. عوامل دیگری که باعث ایجاد چربی پلک و نیاز به تخلیه آن دارند، عبارتند از:

  • بی خوابی شب .
  • سیگار کشیدن.
  • وراثت.
  • بیماری‌های مرتبط با کبد، کلیه‌ها، قلب و تیروئید.

تخلیه چربی پلک چگونه است؟

تخلیه چربی پلک چگونه انجام می شود؟

زانتلاسما قابل درمان است و می‌توان آن را با کمک یک متخصص پوست از طریق روش‌های کم تهاجمی در مطب تخلیه کرد. اگر کیسه گزانتلاسما که بیمار دارد بسیار بزرگ باشد، تخلیه آن می‌تواند باعث ایجاد اسکار شود. بنابراین، درمان زودهنگام این بیماری برای جلوگیری از علائم دائمی مهم است. Xanthelasma اساساً مجموعه‌ای از کلسترول و لیپیدها هستند. این پلاک‌ها زمانی تشکیل می‌شوند که لیپیدهای موجود در خون به بافت پوست بچسبند یا به دلیل مشکل دیگری در متابولیسم چربی‌های موضعی تغییری ایجاد شود.

به نظر می‌رسد که سطوح بالای کلسترول باعث می‌شود ماکروفاژها که سلول‌های سیستم ایمنی بدن ما هستند، وارد شوند. سپس سلول‌های چربی اضافی از بین می‌روند و کلسترول موجود در بافت‌ها را متعادل می‌کنند. با این حال، این ماکروفاژها نمی‌توانند تمام این چربی‌ها را به طور کامل از بین ببرند و به سلول‌های بافت چربی تبدیل می‌شوند که در نهایت روی سطح پوست تجمع می‌یابند و چیزی را که ما گزانتلاسما یا چربی پلک می‌نامیم ایجاد می‌کنند.

قبل از همه باید گفت که موفقیت در تخلیه کیسه‌های چربی روی پلک به ارزیابی کامل بیمار بستگی دارد. زیرا زمانی که فرد دارای کیسه مالار و فستون (چین‌های پوست زیر چشم) نیز باشد، درمان دشوارتر می‌شود. در برخی از موارد نیز در مورد تخلیه کیسه‌های چربی روی پلک‌ها، بلفاروپلاستی به تنهایی ممکن است، توصیه شود. شما می توانید با دریافت مشاوره از متخصصین کلینیک زیبایی آنیل درباره روش های درمان چربی یا افتادگی پلک پرس و جو کنید و اطلاعات دقیق تری دریافت کنید.

روش‌های جلوگیری از چربی پلک

روش‌های جلوگیری از چربی پلک

برخی از عوامل وجود دارد که می‌تواند به جلوگیری از ظاهر شدن کیسه‌های چربی روی پلک کمک کند مانند موارد زیر است. در برخی موارد که دچار افتادگی پلک شدید می توانید از روش های متفاوتی مانند تزریق چربی به پشت پلک برای رفع کامل پوست ها و چربی های اضافه استفاده کنید.

  • کاهش مصرف نمک و غذاهای سرشار از سدیم
  • خوب خوابیدن
  • کرم ضد آفتاب را روی پلک‌های پایین و ناحیه صورت بمالید.
  • هر زمان که در فضای باز هستید از عینک آفتابی استفاده کنید.
  • کمپرس آب سرد می‌تواند به بهبود ظاهر کمک کند.
  • از مرطوب کننده‌های دور چشم برای ناحیه پلک استفاده کنید.

مقاله پیشنهادی: هزینه عمل افتادگی پلک 1402

آیا تخلیه چربی پلک خطری دارد؟

در حال حاضر، فناوری‌های متعددی، عمدتاً آن‌هایی که از لیزر استفاده می‌کنند، وجود دارد که باعث بهبود قابل توجهی در ظاهر کیسه‌های مالار و فستون می‌شوند. با این حال، تخلیه چربی یک راه حل دائمی است که می‌تواند نتیجه رضایت بخشی ایجاد کند. بنابراین، مهم است که به دنبال متخصصان حرفه‌ای در جراحی پلک و جراحی پلاستیک چشم و همچنین یک متخصص پوست باشید تا مطمئن شوید که تخلیه چربی پلک، مناسب‌ترین و ایمن ترین راه برای نتیجه گرفتن است. با توجه به تجربه های موجود از تخلیه چربی پلک لازم است بدانید که به طور کلی هیچ عمل جراحی بدون عارضه نیست و اگر پس از جراحی علائم کبودی بعد از جراحی پلک را مشاهده کردید، تنها لازم است راه های مراقبتی آن را بدانید.

تخلیه چربی پلک

نکات پایانی

در ابتدا افزایش سن باعث تغییرات ساختاری در ناحیه پلک می‌شود. ماهیچه‌هایی که از پلک‌ها حمایت می‌کنند، ضعیف می‌شوند، استخوان‌ها حجم خود را از دست می‌دهند و پوست شل می‌شود. همچنین، زانتلاسماها یا چربی پلک، تکه‌های کوچکی از چربی از کلسترول و تری گلیسیرید هستند که در سطح پلک‌های بالایی و یا در پلک‌های پایینی ظاهر می‌شوند. این عارضه، رنگ مایل به زرد و بیضی شکل و لبه‌های مشخصی دارند.

ضایعه اولیه معمولا در نزدیکی بینی ایجاد می‌شود، اما برخی دیگر ممکن است در نواحی مجاور ایجاد شوند. زانتلاسما یا چربی پلک قابل درمان است و می‌توان آن را با کمک یک متخصص پوست از طریق روش‌های کم تهاجمی مانند تخلیه چربی پلک در مطب برداشت. بلفاروپلاستی می‌تواند راه حلی تخلیه چربی زیر چشم باشد. کیسه‌های چربی از طریق یک برش در داخل پلک پایین برداشته می‌شوند. این تکنیک ترانس ملتحمه نامیده می شود. این روش که جای زخم باقی نمی‌گذارد، امکان برداشتن کیسه‌های چربی را بدون آسیب رساندن به پوست و ماهیچه‌های orbicularis را فراهم می‌کند.

سوالات متداول

علائم تاثیر در تخلیه چربی پلک چیست؟

وراثت، سیگار، بی خوابی و بیماری های داخلی مانند کبد و اختلالات تیروئیدی در این موضوع تاثیر گذارند.

روش‌های جلوگیری از چربی پلک کدام‌اند؟

داشتن خواب مطلوب، کاهش مصرف سدیم، استفاده از مرطوب کننده های دور چشم، استفاده از عینک آفتابی و غیره.

contact icon جهت دریافت مشاوره با ما در ارتباط باشید تماس با ما
dots
مطالب مرتبط بیشتر بخوانید
نظرات
2 دیدگاه در "تخلیه چربی پلک"
بهنوش گفت:

عمل تخلیه چربی پلک برای چه سنینی بیشتر توصیه میشه؟

dejapoon گفت:

سلام وقت بخیر
معمولا 30 سال به بالا ولی در هر صورت باید حتما تشریف بیارید تحت نظر دکتر متخصص ویزیت شوید برای رزرو وقت می تونید با شماره 02144027503 تماس حاصل فرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *