پسوریازیس و لیزر موهای زائد

پسوریازیس
نویسنده کلینیک زیبایی آنیل
تاریخ انتشار 15 دسامبر 2021

با نگاهی به لیست کلمات پر سرچ مرورگرها در حوزه پوست، مو و زیبایی، به بیماری‌‎های شایع پوستی از جمله پسوریازیس و لیزر موهای زائد بر‌می‌خوریم. هر چند این دو موضوع در ظاهر، متفاوت به‌نظر می‌رسند و گویا بایستی در دو قسمت مختلف به آنان پرداخت، اما پرسش بسیاری این است که آیا افرادی با بیماری های پوستی از این قبیل، می‌توانند لیزر کنند یا خیر. اگر به اختلال پوستی دچار هستید و قصد دارید لیزر کنید، می‌توانید در کنار خواندن این مقاله، از مشاوره کلینیک آنیل نیز بهره مند شوید.

پسوریازیس (psoriasis) چیست؟

پسوریازیس نوعی بیماری مزمن خودایمنی پوستی است و هنگامی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن سیگنال های اشتباهی می‌فرستد که موجب افزایش بیش از حد سلول های پوستی و یا در اصطلاح عامیانه، ریختن آنان می‌شود. پسوریازیس واگیردار نیست و بیشتر متخصصان معتقدند که نوعی بیماری ژنتیکی است که با سیستم ایمنی بدن در ارتباط است. در ادامه به پنج نوع اصلی این بیماری پوستی می‌پردازیم:

• پلاک دار: شایع ترین نوع پسوریازیس است و با ناحیه هایی قرمز‌رنگ که با با پوششی سفید-نقره ای از سلول های مرده احاطه شده اند، در پوست ظاهر می‌شوند.
  • معکوس: بیشتر با آن قسمتی از نقاط بدن که می‌توانند خم شوند مانند گوش، کشاله ران، آلت تناسلی مردان، ناف و غیره سروکار دارد.
  • خالدار: بیشتر در تنه فوقانی بدن و بصورت ضایعات کوچک ظاهر می‌گردد.
  • پوسچولار (pustular): این نوع پسوریازیس بیشتر به صورت تاول های چرکی به صورت دوره ای ممکن است عود کند.

پیشنهاد مطالعه: لیزر موهای زائد آقایان

علائم پسوریازیس

• تکه های قرمز رنگ بدن که با فلس های نقره ای پوشیده شده.
  • نقاط پوسته پوسته شده کوچک که عموما در کودکان منتشر می‌یابد.
  • ناخن ضخیم، سوراخ شده و برآمده.
  • مفاصل متورم و سفت شده.
  • پوست خشک و ترک خورده ای که خونریزی می‌کرد.

تشخیص پسوریازیس

اغلب با معاینه بالینی می‌توان به وجود پسوریازیس پی برد و هیج آزمایش خونی برای تشخیص آن وجود ندارد. بسیاری آن را با اگزما اشتباه می‌گیرند.

محرک هایی که ممکن است باعث ایجاد پسوریازیس شوند:

• استرس، نوشیدنی های الکلی، صدمه به پوست و داروهایی مانند لیتیوم، پروپرانولول، مالاریا، کویندین و ایندومتاسین می‌توانند سبب این اختلال پوستی شوند.
  • هر نوع میکروب و عفونتی که سیستم ایمنی بدن را هدف قرار دهد، مانند ایدز، می‌تواند در ایجاد این اختلال پوستی موثر باشد.

درمان پسوریازیس

این بیماری درمان قطعی ندارد ولی با دارو می‌توان آن را کنترل نمود. در مدیریت و کنترل بیماری ابتدا بهتر است با پزشک خود به خوبی مشورت کنید و توجه داشته باشید که تاثیر داروها روی بیماران مختلف متفاوت است؛ ممکن است یک دارو بر یک بیمار اثر کند ولی همین دارو روی بیمار دیگر تاثیری نداشته باشد. انواع روش‌ها برای درمان پسوریازیس عبارتند از نور‌درمانی، بیولوژیک، دارو‌های سیستمیک، داروهای خوراکی جدید و طب مکمل.

مدیریت خارش و درد با درمان های خانگی

• پوست خود را همواره با کرم و پماد آغشته نگه دارید.
  • با نرم کننده کراتولیتیک (keratolytic) می‌توانید مقیاس پوسته پوسته شدن محل زخم تان را کمتر کنید.
  • با دوش آب سرد می‌توانید درد حاصل از خارش و تورم را کاهش دهید.

آیا پسوریازیس و لیزر موهای زائد با یکدیگر تزاحم دارند؟

پرسش بسیاری از افرادی که قصد دارند در جلسات لیزرتراپی شرکت کنند این است که آیا با وجود برخی اختلالات پوستی مانند اگزما و پسوریازیس، باز هم می‌توانند لیزر کنند یا خیر.

اگرچه پیش از لیزر کردن، پزشک یا کلینیک لیزر موهای زائد مربوطه به شما مشاوره می‌دهند، به‌هرحال بهتر است بدانید لیزر کردن در صورت وجود هرگونه خراش، عفونت و یا بیماری پوستی مانند ویتیلیگو، پسوریازیس، لیکن پلان و دوازده بیماری پوستی دیگر، عفونت ناشی از زخم را به مکان های دیگر منتقل می‌کند.

درمان پسوریازیس با لیزر

آیا پسوریازیس را می‌توان با لیزر درمان کرد؟

لیزر شاید یکی از بزرگترین کشفیات تاریخ بشر بوده که از صنعت گرفته تا پزشکی به انسان کمک شایانی کرده است. لیزر درمانی با لیزر موهای زائد تفاوت دارد و در درمان بسیاری از عارضه های پوستی از جمله پسوریازیس، خال های عروقی، ترک های ناشی از بارداری، کک و مک، جای جوش های بلوغ، برص، جای سوختگی و زخم و همچنین پاکسازی تاتو و جوانسازی موثر است.

کلام پایانی

پسوریازیس یک بیماری پوستی خودایمنی است که و عواملی مانند استرس، مشروبات الکلی و آلرژی های شدید پوستی و ژنتیک بیمار می‌توانند در به‌وجود آمدن آن دخیل باشند. و نباید با اگزما اشتباه گرفته شود.

امراض پوستی مانند پسوریازیس و لیزر موهای زائد هرگز نمی‌توانند کنار یکدیگر قرار بگیرند زیرا امکان انتشار عفونت وجود دارد. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید از طریق مشاوران ما در کلینیک زیبایی آنیل که کلینیک زیبایی در غرب تهران است، کمک بگیرید.