جدیدترین و بهترین درمان جای جوش صورت

جدیدترین و بهترین درمان جای جوش صورت
دسته‌بندی مجله سلامت
نویسنده samira-admin
زمان مطالعه
تاریخ انتشار 14 نوامبر 2022

درمان جای جوش یک دغدغه‌ی مهم برای تمام کسانی است که به زیبایی و سلامت پوست صورت و بدن خود توجه می‌کنند. همه‌ی انسان‌ها در سراسر جهان حداقل یکبار جوش‌های پوستی را روی صورت و بدن خود تجربه کرده‌اند. در اکثر موارد؛ جوش زدن یک عارضه‌ی پوستی موقت است که به صورت طبیعی درمان پذیر می‌باشد، اما برخی اوقات پس از برطرف شدن جوش، تا مدت‌ها باید با جای آن درگیر بود.

در این مقاله از کلینیک آنیل به بررسی جوانب مختلف جای جوش و روش‌های درمان جای جوش می‌پردازیم.

درمان جای جوش صورت

درمان جای جوش روی صورت یکی از موارد مهمی است که می‌تواند زیبایی چهره را تحت تاثیر قرار دهد. برای خلاص شدن از شر این لکه‌های تیره بهتر است در ابتدا به بررسی علت ایجاد آن ها بپردازیم.

هنگامی که پوست صورت جوش می‌زند، بدن با تشکیل سلول‌های جدید پوستی اقدام به درمان طبیعی می‌کند؛ اما در این حین ممکن است سلول‌هایی که برای بازسازی به سطح پوست فرستاده می‌شوند حاوی ملانین بیش از اندازه باشند. ملانین ماده‌ای است که به پوست رنگ می‌دهد و وقتی قسمتی از پوست ملانین زیادتری نسبت به بقیه‌ی سطح پوست داشته باشد، رنگ آن منطقه از پوست تیره‌تر و دارای لک دیده می‌شود.

جوش و آکنه یک چیز است و ماجرای جای آن‌ها برای خود داستان دیگری دارد که متاسفانه به این سادگی‌ها محو نمی‌شوند و برطرف کردن آن‌ها روش‌های خاص خود را می‌طلبد که خوشبختانه روش‌های درمان جای جوش پیشرفت زیادی داشته و راهکارهای متنوعی برای حل این مسئله وجود دارد.

از بین بردن جای جوش صورت

انواع جوش و علت آن

جوش‌ها برجستگی‌های کوچک و ملتهبی هستند که در سطح پوست بوجود می‌آیند. این جوش‌ها به طور معمول در صورت، قفسه سینه و یا پشت ظاهر می‌شوند اما ممکن است با توجه به نوع پوست قسمت‌های دیگر بدن را نیز درگیر کنند. تغییرات هورمون‌ها و فعالیت بیش از اندازه‌ی غدد چربی در بروز انواع جوش به ویژه در بین نوجوانان بسیار شایع است.

اما همانطور که گفتیم جوش‌ها مختص به سن و جنسیت خاصی نیستند و می‌تواند افراد مختلف را تا سن بزرگسالی درگیر کند. مثلا تغییرات هورمونی مربوط به قاعدگی یا یائسگی می‌توانند علت بروز آکنه در زنان شود و یا عواملی مثل استرس اضطراب و افسردگی منجر به بروز جوش و آکنه‌ها در سطح پوست می‌شود. اما علت ایجاد لکه‌ها و جای جوش بستگی به عوامل مختلفی دارد، برخی از آن‌ها به علت چربی محبوس شده در زیر سطح پوست و برخی ناشی از جوش به علت عفونت باکتریایی در منافذ شکل می‌گیرند. برای تسریع در درمان جوش های بزرگ بهتر است ابتدا با انواع جوش و آکنه آشنا شویم؛ به همین جهت در ادامه به چند مورد از انواع جوش می‌پردازیم.

انواع جوش و علت آن

جوش‌ های سر سفید

جوش‌های سر سفید لکه‌های کوچکی هستند که به صورت گروهی ظاهر می‌شوند. ظاهری گردتر و روشن‌تری دارند که انسداد منافذ به وسیله‌ی چربی‌ها و سلول‌های مرده‌ی پوست باعث ایجاد آن‌ها می‌شود.

جوش‌ های سر سیاه

جوش‌های سرسیاه از  لحاظ اندازه مانند جوش‌های سر سفید هستند. ظاهر تیره‌ی آن‌ها ممکن است با کثیفی و آلودگی روی پوست اشتباه گرفته شود، اما وقتی چربی محبوس شده در منافذ پوست در معرض هوا قرار می‌گیرد، سیاه می‌شود و منجر به ایجاد جو‌ش‌های سرسیاه می‌شود.

 پوسچول چیست؟

جوش با برجستگی ملتهب روی پوست که حاوی چرک است، پوسچول نام دارد.  پوسچول‌ها اندازه‌های متفاوتی دارند که چرک‌های آن ترکیبی از روغن، باکتری و پوست‌های مرده می‌باشد که در زیر پوست گیر کرده و منجر به عفونت شده است.

پاپول‌ پیست؟

لکه‌های کوچک ملتهب و قرمزی که معمولا روی پیشانی یا گونه ظاهر می‌شوند پاپول نامیده می‌شود. و از جوش‌هایی هست که لمس آن‌ها همراه با کمی درد است.

 ندول‌ چیست؟

برآمدگی‌های بزرگتری و متورم‌تری که به علت شکستن دیواره‌های فولیکول مو ایجاد می‌شوند و منجر به پخش شدن باکتری‌ها و چربی‌ها در عمق پوست می‌شوند. این روند منافذ متعدد پوست را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در درمان جای جوش ندول‌ها باید توجه داشت که ندول‌های عمیق و ریشه‌دار  می‌تواند به طور دایمی به بافت پوست آسیب برساند و منجر به ایجاد اسکار شوند.

مطالعه بیشتر: جراحی پلک

انواع جای جوش صورت

با توجه به وجود مدل‌های مختلف جاهای جوش بهتر است قبل از معرفی روش‌های درمان جای جوش، به معرفی انواع مختلف جای جوش بپردازیم، به این واسطه می‌توانیم بهترین درمان را با توجه به نوع جای جوش انتخاب کنیم.

بهترین پماد برای جای جوش صورت

به طور کلی جای جوش‌ها با توجه به ظاهری که روی پوست ایجاد کرده‌اند شامل دسته بندی زیر می شوند:

 جای جوش چکشی

رایج‌ترین نوع جای جوش که بعد از برطرف شدن جوش به حالت فرورفتگی در می‌آید، جای جوش چکشی است.

جای جوش برجسته

این حالت از جای جوش به صورت معدودی اتفاق می‌افتد. این نوع از جای جوش به صورت برآمده روی پوست بدن به جا می‌ماند و معمولا روی صورت اتفاق نمی‌افتد.

جای جوش دره ای

در صورتی که جوش به گونه‌ای باشد که به بافت اسکاری و زیرین پوست آسیب وارد شده باشد، جایی که از آن باقی می‌ماند به صورت دره‌ای است و ناهموار و مواج به نظر می‌رسد.

جای جوش واگنی

جای جوش واگنی شبیه به جای آبله مرغان است و معمولا به صورت دایره‌ای یا بیضی شکل است. اما کمی یا زیادی عمق آن بستگی به نوع جوش دارد.

انواع درمان جای جوش

جای جوش یادآور مشکلات پوستی است که بی رحمانه برای مدتی زیبایی شما را تحت تاثیر خود قرار داده بود، اما خود نیز می‌تواند چالشی برای زیبایی و صافی پوست شما باشد که برطرف کردن و درمان آن اقدامی مهم و ضروری است. اما همانطور که پیشتر گفتیم خوشبختانه راهکارهای بسیاری برای درمان جای جوش‌های بزرگ وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

لیزر جای جوش

یکی از روش‌های پرطرفدار و کم دردسر برای درمان جای جوش لیزر کردن است. که به دو دسته لیزرهای تخریبی و غیرتخریبی تقسیم می‌شود. در ادامه به برخی از لیزرهای درمان جای جوش اشاره می‌کنیم.

لیزر جای جوش

لیزر SMOOTH BEAM

در این روش از لیزر کم توان دایود غیرتخریبی استفاده می‌شود. در این روش از خارجی‌ترین لایه‌ی پوست یعنی اپیدرم محافظت می‌کند. گرمای حاصل از این دستگاه سبب افزایش تولید کلاژن در لایه‌ی عمیق‌تر شده و همین امر به بهبود ظاهر جای جوش کمک می‌کند.

روش اربیوم برای جای جوش

در این روش به علت لزوم نفوذ به پوست و تخریب بافت؛ از اشعه‌ی مادون قرمز با طول موج 2940 نانومتر استفاده می‌شود. در این روش لیزر جذب کلاژن موجود در پوست شده و بازسازی پوست را در لایه‌های مختلف انجام می‌دهد. این روش در  مقایسه با روش‌های دیگر لیزر میزان تبخیر و خشک شدن پوست بسیار کمتر اتفاق میفتد.

میکرونیدلینگ و روش PRP  برای درمان جای جوش

با ایجاد سوراخ‌های ریزی با استفاده از دستگاه مخصوص و توسط پزشک مخصص پوست، میزان کلاژن افزایش میابد. میزان تاثیر این روش بستگی به عمق سوراخ‌های ایجاد شده دارد. گاهی اوقات طبق تشخیص پزشک ممکن است طی این فرآیند از پی آر پی صورت (تزریق پلاسماهای غنی از پلاکت) نیز استفاده شود.

مزوتراپی برای درمان جای جوش

برای درمان جای جوش و لکه‌های پوستی می‌توان از مزوتراپی جای جوش که به صورت تزریق پوستی بدون جراحی و غیرتهاجمی است، استفاده شود. در این روش سوزن‌ها به لایه‌های زیرین پوست وارد شده و به سرم و مواد مغذی اجازه می‌دهند که به عمق بیشتری از پوست نفوذ کند. در همین راستا سلول‌های جدید تحریک شده، سلول‌های مرده از بین می‌روند و پوست شفاف‌تر می‌شود. درکنار مزوتراپی اگر برای جوانسازی پوست خود از مزوژل نیز استفاده شود به تسریع روند درمان جای جوش کمک شایانی میکند.

درمان جای جوش صورت خانگی

در مواقعی که برای درمان جای جوش خود می‌خواهید از راهکارهای که دسترسی بیشتری به آن‌ها دارید استفاده کنید، توصیه‌ی ما درمان جای جوش به روش خانگی است که در ادامه به چند تا از کاربردی‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

درمان خانگی از بین بردن جای جوش صورت

درمان جای جوش با زردچوبه

از ترکیب پودر زردچوبه، شیر و کمی آب لیمو؛ ماده‌ای خمیری به دست می‌آید که با استفاده از آن بر روی جای جوش و یا لکه‌های صورت به مرور باعث کمرنگ شدن و حذف لکه‌های پوستی و درمان جای جوش می‌شود.

درمان جای جوش با آب سیب زمینی

سیب‌زمینی را به صورت ورقه‌های نازک برش دهید و آن‌ها را مستقیما روی نقاطی قرار دهید که دارای لکه و جای جوش هستند؛ و بعد از چند دقیقه با آب ولرم بشویید. با رنده کردن سیب زمینی‌ها و ترکیب آن‌ها با عسل می‌تواند به افزایش تاثیر این روش و تسریع درمان جای جوش کمک کند.

درمان جای جوش با عسل

عسل به علت خاصیت ضدباکتری‌ای که دارد درمان خوبی برای جای جوش و لکه‌های پوستی است. شب‌ها کمی عسل خام را بر روی نقطه‌ی مورد نظر گذاشته و تا صبح روی صورت خود نگهدارید. این کار را تکرار کنید که به طور دائمی جای جوش را از بین ببرید.

جمع بندی

در این مقاله به انواع جوش‌ها و جای‌ جوش‌ها و ارائه‌ی راهکارهایی قابل دسترس و راحت برای برطرف کردن آن ها پرداختیم و از جوانب مختلف مورد بررسی قرار دادیم. لازم به یادآوری است که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است و برای این که دچار این معضل پوستی نشوید، همیشه برای تمیز نگه داشتن سطح پوست خود اهمیت قائل شوید و هنگامی که جوش زدید آن را دستکاری نکنید.

سوالات متداول

راه‌ های جلوگیری از جای جوش چیست؟

رعایت یک رژیم غذایی سالم و دستکاری نکردن جوش‌ها و آکنه‌ها از ساده‌ترین و بهترین روش‌های جلوگیری از ایجاد جای جوش است. چربی بدنتان را متعادل نگه‌داشته و از مصرف مواد غذایی که قند و نشاسته زیادی دارند خودداری کنید.

بهترین کرم برای از بین بردن جای جوش چیست؟

بهترین کرم‌ها برای درمان جای جوش ژل‌های سیلیکونی و ژل‌های ترمیم‌کننده و ژل‌هایی که قدرت لایه‌برداری دارند مناسب هستند. اما برای استفاده از این کرم ها حتما با پزشک خود مشورت کنید.

contact icon جهت دریافت مشاوره با ما در ارتباط باشید تماس با ما
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *