کاشت مو بدون داشتن بانک مو

کاشت مو بدون داشتن بانک مو
دسته‌بندی مو و ابرو
نویسنده کلینیک زیبایی آنیل
زمان مطالعه
تاریخ انتشار 18 دسامبر 2021

کاشت مو بدون داشتن بانک مو کمی شرایط کاشت را دشوارتر و پیچیده‌تر می‌سازد. معمولا برای کاشت مو از بانک مو موجود پشت و اطراف سر استفاده می‌شود. اگر این نواحی دچار ریزش شدید بشوند دیگر بانک مو سر از دست رفته و باید بدون آن برای کاشت مو اقدام کرد. در چنین شرایطی کاشت مو در سنین کم و قبل از 35 سال، تا قبل از این که بانک مو خالی نشده هیچ کمکی نخواهد کرد. تنها وقتی پزشک متخصص تشخیص دهد که بانک مو شما برای این کار مناسب است، می‌توان از آن استفاده کرد.

در غیر این صورت از روش‌های دیگر مانند برداشت مو از دیگر نقاط بدن برای کاشت مو بهره برد. در این مقاله قصد داریم روش های کاشت مو بدون داشتن بانک مو را  برای شما شرح دهیم. برای اطلاعات بیشتر و دقیق‌تر می‌توانید به کلینیک آنیل مراجعه کنید.

کاشت مو بدون داشتن بانک مو ، توقف فولیکول‌های مو

الگوی ریزش مو در خانم‌ها نسبت به یکدیگر متفاوت است به طوری که الگو ریزش موی آقایان معمولا شبیه هم هست. اما در برخی افراد این ریزش پیشرفته‌تر است. اولین اقدام اساسی برای کاشت مو تشخیص الگوی ریزش مو توسط پزشک متخصص است. با پایان یافتن ریزش مو در آقایان تازه مشخص می‌گردد که وضعیت بانک مو به چه صورت است.

اگر قبل از پایان یافتن ریزش مو کاشت مو را انجام بدهید، نتیجه دلخواه و مطلوبی نخواهد داشت. به همین دلیل بهتر است قبل از هر اقدامی دلیل ریزش موی خود را بدانید و با مشورت پزشک متخصص در جهت رفع آن اقدام کنید. و در آخر اگر تشخیص پزشک متخصص بر کاشت مو بود، اقدام به کاشت مو کنید.

در برخی موارد ریزش مو بسیار شدید است به طوری که بانک مو نیز دچار ریزش و کم پشت شدن موها می‌شود. در همچین شرایطی دو علت عمده وجود دارد اول یا به اندازه کافی مو در بانک مو وجود ندارد تا به بخش‌های جلویی سر پیوند زده بشود و دوم اینکه ممکن است در آینده موهای موجود در بانک مو دچار ریزش بشوند. در هر دو صورت کاشت مو بدون داشتن بانک مو امکان پذیر نیست.

دلایل ریزش مو

علل اصلی ریزش مو می‌تواند عواملی از جمله ژنتیک فرد، جنسیت، تغییرات هورمونی و تغذیه باشد. ریزش مو می‌تواند در تمامی نقاط بدن رخ‌ دهد. هنگامی که این چرخه در پوست سر فولیکول‌های موی آن دچار اختلال می‌شود، ریزش موی سر و طاسی رخ‌می‌دهد.

موهای بدن و سر در مجموعه‌ای به نام فولیکول صورت می‌گیرد. این مجموعه یا ارگان مانند یک گلدان، ریشه یا پیاز موها را در خود رشد می‌دهد. بازه زمانی نگهداری ریشه‌ها بیبی 2 تا 5 سال است. در این بازه زمانی، موی سر و بدن به طور مرتب رشد خواهد کرد. سپس فولیکول وارد یک فاز استراحت چند ماهه می‌شود که در این فاز استراحت، موی سر و بدن دچار ریزش می‌شود.

پس از پایان فاز استراحت، تار موی جدید تار موی جدید در فولیکول شکل می‌گیرد و به رشد خود ادامه می‌دهد. این چرخه رشد و ریزش مو در طول زندگی انسان‌ها بارها تکرار می‌شود. اختلال در چرخه رشد مو و ریزش مو سبب می‌شود که موهای سر و بدن ازبین بروند. دوتا از دلایل عمده و اساسی ریزش مو سر عبارتند از:

سرعت گرفتن چرخه رشد مو

اگر رشد موها به جای دوره بلند مدت 5 ساله، در یک دوره کوتاه‌تر انجام شود. سرعت چرخه رشد مو از حالت معمولی خارج می‌شود. به همین علت برای مثال 20 بار تولید مو در فولیکول موی سر، به جای این که طی 8 سال انجام‌شود ظرف 20 یا 30 سال انجام می‌شود. در این حالت فولیکول‌های موی سر دیگر سلول بنیادی جدیدی برای تولید در اختیار ندارند و در نتیجه طاسی صورت می‌گیرد.

توقف فعالیت فولیکول‌ها

حساس بودن برخی فولیکول‌ها به هورمون‌ها و عوامل ژنتیکی باعث می‌شود که این فولیکول‌ها در یک سن مشخص غیرفعال شوند. درواقع با نشستن بعضی از گیرنده‌های فولیکول‌ها، چرخه رشد مو را متوقف می‌کند. و فولیکول از کار می‌افتد. یعنی ارگان از دوره استراحت (تلوژن) به دوره رشد مجدد (آناژن) نمی‌رود و مویی تولید نمی‌کند این پدیده معمولا در دوره بلوغ اتفاق می‌افتد. و یکی دیگر از دلایل ریزش مو و طاسی موی سر است.

بانک مو چیست؟

انتخاب بانک مو مناسب در عمل کاشت مو تاثیر زیادی دارد. به موهای موجود در قسمت‌های دیگر بدن به خصوص پشت سر روی گردن که برای عمل پیوند مو مناسب است. بانک مو گفته می‌شود. یا به طور دیگر بانک مو ناحیه‌ای از سر یا بدن است که فولیکول‌های مو از آن‌ها خارج و در نواحی کم پشت یا بدون مو کاشته می‌شود. بانک موی سر مناسب، بخش‌هایی از سر می‌باشد که موهای آن ناحیه بادوام‌تر است. همچنین فولیکول‌های موی آن ناحیه از سر به هورمون‌های ریزش مو مقاوم هستند.

بانک موی سر شامل نواحی پشت سر، بقل سر و بالای گوش می‌باشد. در صورت نبود بانک موی سر مناسب، بانک مو شامل ریش در آقایان و همچنین موهای سینه است. نکته‌ای دارای اهمیت در انتخاب بانک موی مناسب این است که الگوی ریزش مو در افراد پایان یافته است. و این امر در سنین 25 تا 30 سالگی اتفاق می‌افتد.

در افرادی که کاشت مو بدون داشتن بانک مو امکان پذیر نیست امکان کاشت مو و پیوند از افراد دیگر ممکن است اما بسیار نادر است. به دلیل متفات بودن DNA در افراد مختلف، این کار با دشواری‌هایی همراه خواهد بود. اگر فولیکول‌های موی یک شخص را به شخص دیگر پیوند دهیم سیستم ایمنی آن شخص با فولیکول‌ها به عنوان مهاجم برخورد می‌کند. در نتیجه بدن فرد، فولیکول‌های فرد دیگر را پس می‌زند.

روش‌های کاشت مو بدون داشتن بانک مو

کاشت مو با روش HRT

روش Hair replace system translate یا به اختصار کاشت مو HRT یک روش ترمیمی برای افرادی است که بانک موی مناسبی ندارند. در این روش از ترمیم مو، لایه‌ای شبیه‌سازی شده از پوست سر ایجاد می‌شود. که موهای شما به طور طبیعی روی آن قرار می‌گیرد. این موها توسط موادی به اسم کراتین روی پوست سر شما کاشته می‌شوند. این روش بین روش‌های کاشت مو طبیعی هزینه بالاتری دارد و روشی دائمی در ترمیم مو نیست.

کاشت مو با روش BHT

کاشت مو به روش BHT روشی متداول از کاشت مو بدون داشتن بانک مو  است که بانک مو مناسبی ندارند. در این روش فولیکول‌های مو از نواحی مختلف بدن برای عمل کاشت مو برداشته می شوند و سپس این فولیکول‌ها در نواحی بدون یا کم پشت کاشته می‌شوند. اطراف قفسه سینه، کمر، ران‌ها، کتف، ساق‌پا و سایر نقاط پر موی بدن نواحی هستند که برداشت پیاز مو جهت انجام عمل کاشت مو از آن‌ها صورت می‌گیرد. این روش بسیار شبیه کاشت مو به روش FIT است با این تفاوت که در روش FIT از ناحیه پشت سر به عنوان بانک مو استفاده می‌شود. در واقع در این روش فولیکول‌های مو در قالب گرافت‌هایی شامل 2 یا 3 فولیکول از پوست بدن خارج می‌شوند. و در ناحیه بدون موی سر کاشته می‌شود.

جمع بندی

روش‌های کاشت مو بدون داشتن بانک مو مثل روش BHT، HRT بهترین انتخاب برای افرادی است که بانک مو مناسب ندارند و دچار طاسی کامل سر شده‌اند. در این روش‌های کاشت مو بدون داشتن بانک مو کافی از روش‌های کاشت مو با سلول های بنیادی و روش کاشت مو بدون تراشیدن سر هم استفاده می‌شود. لازم به ذکر است هر کدام از روش‌های کاشت مو مزایا و معایب خاص خود را دارند که در کلینیک کاشت مو آنیل بسته به شرایط متقاضی با مشورت پزشک متخصص بهترین روش کاشت مو تعیین می‌گردد.

contact icon جهت دریافت مشاوره با ما در ارتباط باشید تماس با ما
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *