درمان طاسی سر

علل بروز طاسی سر
دسته‌بندی مو و ابرو
نویسنده کلینیک زیبایی آنیل
زمان مطالعه
تاریخ انتشار 12 ژوئن 2021

امروزه مردان و زنان زیادی با مشکل طاسی سر روبرو هستند، که عمده آنها در مردان بیشتر دیده شده است، و درصد غیر قابل باوری که حدودا ۴۰ درصد مردان جهان است را تشکیل میدهند، پزشکان و محققین برای درمان طاسی سر به راه حل هایی رسیده اند، که روزبه روز به پیشرفت این نوع درمان ها افزوده میشود، که در ادامه این مطلب نگاه دقیق و جدید ترین روش های درمان طاسی سر اشاره خواهیم کرد.

طاسی سر چیست؟

در حالت کلی، طاسی سر به نداشتن مو و یا ریزش و از دست دادن آن در بخش هایی از بدن (به خصوص ناحیه سر) که بطور طبیعی باید مو در آن قسمت ها رشد ‌کند، گفته می‌شود. متاسفانه این عارضه امروزه در بسیاری از کشورهای جهان، بسیار شایع شده، یکی از رایج ترین انواع طاسی سر، روند مداوم ریزش مو است که در اصطلاح پزشکی به آن آلوپسی آندروژنیک یا طاسی، با الگوی مردانه گفته می‌شود و در مردان بالغ رخ می‌دهد، با ما همراه باشید تا به توضیح کامل آلوپسی آندروژنیک و تاثیر آن بر خانم ها و آقایون بپردازیم.

راه حل درمان طاسی سر از گذشته تا به امروز

در حقیقت هنوز راه حل کلی که برای همگان تاثیر داشته باشد بوجود نیامده است، و معمولا علت ریزش مو در مردان مواردی مانند هورمونی، وراثتی  و زیستگاه است. آمارها نشان داده است معمولا ریزش مو حدود ۲۵ سالگی شروع میشود و تا ۳۰ سالگی ادامه دارد.

جهت درمان طاسی سر روش های متعددی بکار گرفته می شود، یک روش که دهه هاست در بسیاری از کشورهای جهان بکار می رود، استفاده از ماینوکسیدیل (کورتون) می باشد. بخصوص استفاده از ماینوکسیدیل که راحت تر و روش نسبتا آسانی بود و صرفا می بایست در این روش فرد اقدام به ریختن و کمی ماساژ دادن قطرات این دارو بر روی نواحی سرش که دچار ریزش شده بودند، می کرد.

اما هر یک از این روش ها اشکالات خود را داشت و برای همه متقاضیان راه حل درست و مناسبی نبود. از این رو با پیشرفتهای صورت گرفته، امروزه روش های مختلفی از جمله روش های مختلف کاشت مو و ابرو و عمل های مربوطه انجام می شود تا بهترین نتیجه حاصل شده و فرد بتواند در نواحی از سر یا ابروها که دچار ریزش شده اند، مجددا صاحب مو شود و باعث میشود طاسی برطرف گردد.

درمان طاسی سر

مهم ترین علت ریزش مو و طاسی سر در زنان چیست؟

خوشبختانه ریزش مو در بسیاری از موارد، می تواند علامت یک رویداد کوتاه مدت مانند عدم تعادل هورمون، استرس، بارداری، بیماری یا دارو باشد که همگی می‌توانند رشد و ریزش مو را تغییر دهند. در این شرایط، موهای شما با سپری شدن این شرایط دوباره رشد می کنند و با برطرف شدن علت، موها به الگوی رشد و ریزش طبیعی خود برمی‌گردند و مشکل متوقف می شود، دو نوع اول ریزش مو در زنان با دی هیدروتستوسترون (DHT)، مشتق شده از هورمون مردانه (تستوسترون) در ارتباط است.

تعریف آلوپسی آندروژنیکا به زبان ساده

ریزش بیش از حد یا غیر طبیعی مو به عنوان آلوپسی شناخته می‌شود، در مردان مدل طاسی سر در اکثر مواقع محدود به مناطق خاصی میشود و منتشر نیست و همچنین اغلب زنان مبتلا به آلوپسی آندروژنتیک در تمام مناطق پوست سر دچار کم مویی می شوند.

درمان آلوپسی

این بیماری پیشگیری خاصی ندارد و چون به دلایل ناشناخته بروز می کند، راهی برای آن وجود ندارد ولی مهمترین درمان (سرکوب کردن) سیستم ایمنی بدن است و اساس درمان طاسی سر داروهای سرکوبگر سیستم ایمنی است که معمولا برای مناطق موضعی محدود این امر از تزریق واکسن استروئید (آمپول کورتون) با دوز مناسب در ناحیه استفاده می شود که سبب کاسته شدن تهاجم سلول های لنفوسیت می شود.


محلول ماینوکسیدیل نیز در برخی موارد مورد استفاده قرار می گیرد. در موارد شدید این بیماری از داروهای سرکوبگر قوی سیستم ایمنی به صورت عمومی استفاده می شود و اینجا پزشک است که ارزیابی می کند که آیا درمان طاسی سر ارزش ریسک و به مخاطره افتادن سیستم ایمنی بدن را دارد یا خیر. همچنین یکی از درمان طاسی سر های جدید را می توان (ایمنی درمانی) ذکر کرد که بیمار با دارویی به نام دیفن سیپرون سیستم ایمنی خود را تحریک می کند و با تحریک آن مکانیسم های ناشناخته باعث بهبود ضایعه می شوند.

مکمل آهن

کمبود آهن می تواند دلیل ریزش مو در برخی از زنان باشد. پزشک ممکن است سطح آهن خون شما را آزمایش کند ، به خصوص اگر گیاه خوار باشید ، سابقه کم خونی یا خونریزی شدید قاعدگی داشته باشید. اگر کمبود آهن دارید، باید مکمل مصرف کنید. این جبران آهن ممکن است ریزش مو را متوقف کند. با این حال ، اگر سطح آهن شما طبیعی باشد ، مصرف آهن اضافی فقط عوارضی مانند ناراحتی معده و یبوست ایجاد می کند.

روش های جدید پزشکان خارجی

سازمان غذا و داروی آمریکا دو داروی ماینوکسیدیل Minoxidil و فیناستراید Finasteride را برای درمان طاسی سر موثر می‌داند، اما برای تاثیرگذاری این دارو نیاز به مصرف مکرر است. دانشمندان در جدیدترین راه برای درمان طاسی سر به دنبال تحریک فولیکول‌های سر هستند و می‌خواهند آن‌ها را از حالت غیر فعالی در بیاورند. پیوند فولیکول بسیار پرهزینه است و موفقیت آن به آمادگی فولیکول اهدایی نیز بستگی دارد. دانشمندان در آزمایشگاه توانستند سلول فولیکول‌ مو را تحریک کنند و به مناطق طاس و بدون موی سر به صورت مستقیم انتقال دهند.

مطلب پیشنهادی: روش های کاشت ابرو و کاهش ریزش ابرو

روش های درمان طاسی سر

اگر هیچکدام از روش های درمان طاسی سر جواب نداد چه‌ کنیم؟

کاشت مو، روشی است که از دهه ۱۹۵۰ در ایالات متحده برای درمان آلوپسی آندروژنیک استفاده می شود. این روش شامل برداشتن یک نوار پوست سر از پشت سر و استفاده از آن برای پر کردن یک منطقه طاس است. امروزه ۹۰٪ جراحان کاشت مو از روشی به نام پیوند واحد فولیکولار (FUT) استفاده می کنند که در اواسط دهه ۱۹۹۰ معرفی شد.

در طی این روش ، جراحان یک نوار باریک از پوست سر را برداشته و آن را به صدها گرافت کوچک تقسیم می کنند که هر کدام فقط چند تار مو دارند. هر گرافت، در شکافی در پوست سر ناحیه موهای از دست رفته که توسط تیغ یا ایجاد می شود ایجاد شده، کاشته می شود. در پایان نکته مهمی که باید به آن اشاره کنیم قبل از مصرف هرگونه دارو برای درمان طاسی سر به پزشکان و متخصصین مربوطه مراجعه کنید. و بدون نظر پزشک، از مصرف دارو پرهیز کنید.

اگر تصمیم به انتخاب روش کاشت مو گرفته‌اید، کلینیک کاشت مو آنیل شرایط کاشت مو قسطی را نیز برای شما مراجعان عزیز فراهم کرده است. هم‌چنین شما میتوانید برای مشاوره پوست و موی رایگان و اطلاع از روش های درمان طاسی سر و جدیدترین و بهترین روش کاشت مو میتوانید با کارشناسان آنیل تماس بگیرید.

contact icon جهت دریافت مشاوره با ما در ارتباط باشید تماس با ما
dots
مطالب مرتبط بیشتر بخوانید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *