درمان ریزش مو سکه ای

درمان ریزش مو سکه ای
دسته‌بندی مو و ابرو
نویسنده samira-admin
زمان مطالعه
تاریخ انتشار 11 اکتبر 2021

ریزش مو به صورت سکه ای یا آلوپسی آره آتا یکی از علل ریزش مو، ریش و سایر قسمت های بدن است. به صورت کلی این مورد باعث ریزش مو به شکل ناحیه های کوچکی تقریبا به اندازه یک سکه در پوست سر و یا ریش می شوند. درمان ریزش مو سکه ای و یا کاشت مو در این مقطع مسئله بسیار مهمی می شود که ما در این مقاله به آن خواهیم پرداخت. بهتر است بدانید افرادی که از این نوع ریزش که کم هم نیستند، رنج می برند کاملا سالم بوده و در اکثر مواقع موها پس از گذشت مدت زمانی مجددا رشد می کنند. این احتمال وجود دارد که نواحی که ریز مو داشته هرگز رویش مو نداشته باشد در این مواقع می توانید از روش درمانی پیوند مو استفاده کنید. پیوند مو هم مانند دیگر روش های درمانی عوارض دارد که در عوارض پیوند موی سر راه های کاهش عارضه های احتمالی را توضیح دادیم.

نکات مهم ریزش مو سکه ای

بسیاری از پزشکان متخصص در این زمینه معتقد هستند که علت این عارضه یک مشکل خود ایمنی در بدن می باشد که در آن گلبول های سفید به اشتباه به فولیکولهای مو که باعث رشد آنها هستند، حمله می کنند. داشتن سابقه خانوادگی این عارضه خطر عفونت را افزایش می دهد. درمان ریزش مو سکه ای هیچ درمان قطعی ندارد، اما راه هایی برای کمک به بهبود این بیماری وجود دارد.

لازم است بدانید که شیوع این بیماری در مردان و زنان یکسان است. کمتر از 1 درصد مردم از این عارضه رنج می برند و شروع علائم معمولاً در دوران کودکی اتفاق می افتد و به همین دلیل این گروه از افراد به دنبال درمان ریزش مو سکه ای خود هستند.

علت ریزش مو سکه ای

اشاره کردیم که علت این عارضه ناشی از اختلال در سیستم ایمنی بدن است. یعنی سلول های ایمنی فولیکول های بدن را به عنوان یک عامل خارجی شناسایی کرده و به آنها حمله می کنند. فولیکول ها اندام های کوچکی در زیر پوست هستند که مسئول ایجاد مو هستند.

نکته ای که باید بدانید این است که این حمله سیستم ایمنی باعث ریزش مو می شود اما به ندرت باعث تخریب کامل فولیکول می شود. بنابراین پس از مدت کوتاهی، فولیکول ترمیم شده و موها دوباره رشد می کنند. ولی در مواردی خاص باید از درمان ریزش مو سکه ای استفاده نمود.

علت ریزش مو سکه ای

آلوپسی آره آتا نوعی بیماری خود ایمنی می باشد که نتیجه آن ریزش غیرقابل پیشبینی مو است. در بیشتر موارد، ریزش مو به صورت نواحی کوچک بیضی شکل روی پوست سر یا ریش رخ می دهد. گاهی اوقات وضعیت بدتر می شود و تمام موهای سر، ریش، مژه ها و یا موهای بدن دچار ریزش می شوند. ما نیز در این مطلب در مورد درمان ریزش مو سکه ای صحبت خواهیم کرد. از درمان های بالینی و خانگی گرفته تا اقدامات لازم در صورت ابتلا به این بیماری که هر کدام اصول و قوانینی دارند تا نتیجه رضایت بخش حاصل شود. حتی پس از کاشت مو به عنوان یک روش کلینیکی اصول صحیح شست و شوی بعد از کاشت مو را باید به دقت مطالعه کنید.

روش های درمان ریزش مو سکه ای

همانطور که گفته شد متأسفانه هیچ درمان قطعی و دامی برای آلوپسی آره آتا وجود ندارد و به عنوان یک بیماری لاعلاج در نظر گرفته می شود. البته روش هایی برای مدیریت و همچنین درمان ریزش مو سکه ای وجود دارد که با کمک آنها روند رشد موها تسریع می شود.

دارو برای ریزش مو سکه ای

همانطور که گفتیم، آلوپسی آرئاتا یک بیماری خود ایمنی است. یعنی در نتیجه حمله اشتباه سیستم ایمنی بدن به فولیکول ها (اندام های مخاطی) رخ می دهد. متداول ترین درمان برای این بیماری تزریق کورتیکواستروئیدها است. کورتیکواستروئیدها داروهای ضدالتهابی قوی هستند که سیستم ایمنی بدن را سرکوب می کنند. بیشتر از تزریق موضعی این دارو استفاده می شود، اما گاهی کرم های موضعی و داروهای خوراکی نیز به بیماران تزریق می شود.

مطالعه بیشتر: هزینه کاشت مو چقدر است و به چه عواملی بستگی دارد؟

سایر داروهای تجویز شده توسط پزشک ممکن است رشد مو را تسریع یا تحریک کند یا سیستم ایمنی بدن را سرکوب کند. داروهایی مانند ماینوکسیدیل و آنترالین می توانند باعث رویش مجدد مو شوند. اما آنها نمی توانند از ریزش موی سکه ای جلوگیری کنند.

مراقبت های ضروری ریزش موی سکه ای

مو یکی از مهمترین اجزای زیبایی صورت است، اما آنها همچنین نقش حفاظتی مهمی دارند. بنابراین علاوه بر درمان ریزش مو سکه ای، باید مراقبت های اساسی مرتبط با این بیماری نیز انجام شود تا نتیجه نهایی نیز مفید باشد.

اگر آلوپسی آرئاتا یا ریزش موی سکه ای دارید موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • قسمت هایی از سر یا صورت که طاس هستند و در معرض نور خورشید قرار می گیرند را با کرم ضد آفتاب بپوشانید.
  • اگر ابروها یا مژه های شما افتاده است، حتماً از عینک آفتابی استفاده کنید.
  • برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض آفتاب از کلاه یا کلاه گیس استفاده کنید.

اگر موهای بینی خود را از دست داده اید، باید از مرطوب کننده ها و داروهای بینی استفاده کنید تا میکروب هایی که به طور معمول در داخل موهای بینی شما محبوس شده اند باعث بیماری شما نشوند.

مراقبت های ضروری ریزش موی سکه ای

کلام آخر

ما در این مقاله از وب سایت کلینیک زیبایی آنیل به معرفی ریزش مو به صورت سکه ای اشاره نموده و همچنین در مورد درمان ریزش مو سکه ای نیز صحبت نمودیم. اگر شما به این بیماری دچار هستید و به دنبال راهی برای درمان آن می باشید، توصیه ما به شما استفاده از خدمات کلینیک کاشت مو و زیبایی آنیل که یکی از با سابقه ترین کلینیک های زیبایی است، می باشد تا نتیجه دلخواه خود را کسب کنید.

contact icon جهت دریافت مشاوره با ما در ارتباط باشید تماس با ما
dots
مطالب مرتبط بیشتر بخوانید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *