درمان ریزش مو سکه ای

ریزش مو سکه‌ای
دسته‌بندی مو و ابرو
نویسنده دکتر امیر آذری فر
زمان مطالعه
تاریخ انتشار ۱۹ مهر ۱۴۰۰
5
(1)

ریزش مو به صورت سکه ای یا آلوپسی آره آتا یکی از علل ریزش مو، ریش و سایر قسمت های بدن است. به صورت کلی این مورد باعث ریزش مو به شکل ناحیه های کوچکی تقریبا به اندازه یک سکه در پوست سر و یا ریش می شوند. درمان ریزش مو سکه ای و یا کاشت مو در این مقطع مسئله بسیار مهمی می شود که ما در این مقاله به آن خواهیم پرداخت. بهتر است بدانید افرادی که از این نوع ریزش که کم هم نیستند، رنج می برند کاملا سالم بوده و در اکثر مواقع موها پس از گذشت مدت زمانی مجددا رشد می کنند.

این احتمال وجود دارد که نواحی که ریز مو داشته هرگز رویش مو نداشته باشد در این مواقع می توانید از روش درمانی پیوند مو استفاده کنید. پیوند مو هم مانند دیگر روش های درمانی عوارض دارد که در عوارض پیوند موی سر راه های کاهش عارضه های احتمالی را توضیح دادیم.

ریزش ناگهانی سکه‌ای موها

علائم ریزش مو سکه‌ای چیست؟

ریزش مو سکه‌ای، که به آن آلوپسی آره آتا نیز گفته می شود، نوعی از ریزش مو است که باعث ایجاد تکه های کوچک و گرد بدون مو روی پوست سر می شود. این تکه ها می توانند در هر نقطه از بدن ظاهر شوند، اما بیشتر در پوست سر دیده می شوند.

رایج ترین علائم ریزش مو

  • تکه های کوچک و گرد بدون مو روی پوست سر: این تکه ها می توانند به اندازه یک سکه کوچک یا بزرگتر باشند.
  • ریزش ناگهانی مو: ریزش مو در ریزش مو سکه‌ای معمولا ناگهانی و بدون هیچ گونه هشدار قبلی رخ می دهد.
  • از دست دادن مو بدون درد یا خارش: ریزش مو در این بیماری معمولا بدون هیچ گونه درد یا خارش همراه است.
  • رشد مجدد مو: در بسیاری از موارد، موهای از دست رفته در ریزش مو سکه‌ای به طور خود به خود و بدون درمان رشد می کنند.

نکات مهم ریزش مو سکه ای

بسیاری از پزشکان متخصص در این زمینه معتقد هستند که علت این عارضه یک مشکل خود ایمنی در بدن می باشد که در آن گلبول های سفید به اشتباه به فولیکولهای مو که باعث رشد آنها هستند، حمله می کنند. داشتن سابقه خانوادگی این عارضه خطر عفونت را افزایش می دهد. درمان ریزش مو سکه ای هیچ درمان قطعی ندارد، اما راه هایی برای کمک به بهبود این بیماری وجود دارد.

لازم است بدانید که شیوع این بیماری در مردان و زنان یکسان است. کمتر از 1 درصد مردم از این عارضه رنج می برند و شروع علائم معمولاً در دوران کودکی اتفاق می افتد و به همین دلیل این گروه از افراد به دنبال درمان ریزش مو سکه ای خود هستند.

علت ریزش مو سکه ای چیست؟

اشاره کردیم که علت این عارضه ناشی از اختلال در سیستم ایمنی بدن است. یعنی سلول های ایمنی فولیکول های بدن را به عنوان یک عامل خارجی شناسایی کرده و به آنها حمله می کنند. فولیکول ها اندام های کوچکی در زیر پوست هستند که مسئول ایجاد مو هستند.

نکته ای که باید بدانید این است که این حمله سیستم ایمنی باعث ریزش مو می شود اما به ندرت باعث تخریب کامل فولیکول می شود. بنابراین پس از مدت کوتاهی، فولیکول ترمیم شده و موها دوباره رشد می کنند. ولی در مواردی خاص باید از درمان ریزش مو سکه ای استفاده نمود.

آلوپسی آره آتا نوعی بیماری خود ایمنی می باشد که نتیجه آن ریزش غیرقابل پیشبینی مو است. در بیشتر موارد، ریزش مو به صورت نواحی کوچک بیضی شکل روی پوست سر یا ریش رخ می دهد. گاهی اوقات وضعیت بدتر می شود و تمام موهای سر، ریش، مژه ها و یا موهای بدن دچار ریزش می شوند. ما نیز در این مطلب در مورد درمان ریزش مو سکه ای صحبت خواهیم کرد.

از درمان های بالینی و خانگی گرفته تا اقدامات لازم در صورت ابتلا به این بیماری که هر کدام اصول و قوانینی دارند تا نتیجه رضایت بخش حاصل شود. حتی پس از کاشت مو به عنوان یک روش کلینیکی اصول صحیح شست و شوی بعد از کاشت مو را باید به دقت مطالعه کنید.

ریزش مو سکه‌ای در زنان

انواع ریزش مو سکه‌ای

سه نوع اصلی ریزش مو سکه‌ای وجود دارد، که در زیر به به شرح مختصری از آن‌ها می‌پردازیم.

  • آلوپسی آره آتا سکه‌ای: این رایج ترین نوع ریزش مو سکه‌ای است و باعث ایجاد تکه های کوچک و گرد بدون مو روی پوست سر می شود.
  • آلوپسی آره آتا توتالیس: این نوع از ریزش مو سکه‌ای باعث از دست دادن تمام موهای سر می شود.
  • آلوپسی آره آتا یونیورسالیس: این نوع شدیدترین نوع ریزش مو سکه‌ای است و باعث از دست دادن تمام موهای سر و بدن می شود.

روش تشخیص ریزش مو سکه‌ای

پزشک می تواند با معاینه پوست سر و بررسی سابقه پزشکی شما، ریزش مو سکه‌ای را تشخیص دهد. در برخی موارد، ممکن است پزشک آزمایشاتی مانند بیوپسی پوست سر را برای رد سایر علل ریزش مو انجام دهد.

روش های درمان ریزش مو سکه ای

همانطور که گفته شد متأسفانه هیچ درمان قطعی و دامی برای آلوپسی آره آتا وجود ندارد و به عنوان یک بیماری لاعلاج در نظر گرفته می شود. البته روش هایی برای مدیریت و همچنین درمان ریزش مو سکه ای وجود دارد که با کمک آنها روند رشد موها تسریع می شود.

دارو برای ریزش مو سکه ای

همانطور که گفتیم، آلوپسی آرئاتا یک بیماری خود ایمنی است. یعنی در نتیجه حمله اشتباه سیستم ایمنی بدن به فولیکول ها (اندام های مخاطی) رخ می دهد. متداول ترین درمان برای این بیماری تزریق کورتیکواستروئیدها است. کورتیکواستروئیدها داروهای ضدالتهابی قوی هستند که سیستم ایمنی بدن را سرکوب می کنند. بیشتر از تزریق موضعی این دارو استفاده می شود، اما گاهی کرم های موضعی و داروهای خوراکی نیز به بیماران تزریق می شود.

مطالعه بیشتر: هزینه کاشت مو چقدر است و به چه عواملی بستگی دارد؟

سایر داروهای تجویز شده توسط پزشک ممکن است رشد مو را تسریع یا تحریک کند یا سیستم ایمنی بدن را سرکوب کند. داروهایی مانند ماینوکسیدیل و آنترالین می توانند باعث رویش مجدد مو شوند. اما آنها نمی توانند از ریزش موی سکه ای جلوگیری کنند.

مطلب پیشنهادی: تاثیر قرص فیناستراید روی ریزش مو چیست؟

ریزش مو سکه ای در بزرگسالان

درمان خانگی ریزش مو سکه‌ای

هیچ درمان قطعی برای ریزش مو سکه‌ای وجود ندارد، اما برخی از درمان های خانگی می توانند به رشد مجدد مو و جلوگیری از ریزش بیشتر مو کمک کنند. برخی از روغن ها مانند روغن رزماری، روغن اسطخدوس و روغن نارگیل ممکن است به رشد مجدد مو کمک کنند.

یکسری از مکمل ها مانند بیوتین، آهن و روی ممکن است به سلامت مو کمک کنند. کاهش استرس نیز می تواند باعث ریزش مو شود، بنابراین یافتن راه هایی برای کاهش استرس مانند مدیتیشن یا یوگا ممکن است مفید باشد. خوردن یک رژیم غذایی سالم و متعادل می تواند به سلامت مو و پوست شما کمک کند.

درمان قطعی ریزش موی سکه‌ای طب سنتی

طب سنتی درمان های مختلفی برای ریزش مو سکه‌ای ارائه می دهد. یکی از آن‌ها حجامت است. حجامت نوعی طب سنتی است که شامل برداشتن خون از بدن است. برخی از افراد بر این باورند که حجامت می تواند به درمان ریزش مو سکه‌ای کمک کند.

درمان بعدی مزاج درمانی نوعی طب سنتی است که بر اساس تعادل چهار مایع بدن (بلغم، خون، صفرا و سودا) است. برخی از متخصصان مزاج درمانی معتقدند که ریزش مو سکه‌ای می تواند ناشی از عدم تعادل در این مایعات باشد و درمان با گیاهان و رژیم غذایی می تواند به بازگرداندن تعادل و رشد مجدد مو کمک کند.

یکی دیگر از انواع روش‌های درمانی، سرم درمانی نوعی طب سنتی است که شامل تزریق عصاره گیاهان یا مواد معدنی به بدن است. برخی از افراد بر این باورند که سرم درمانی می تواند به درمان ریزش مو سکه‌ای کمک کند.

درمان ریزش مو سکه‌ای در کودکان

ریزش مو سکه‌ای در کودکان نیز شایع است. درمان این بیماری در کودکان مشابه بزرگسالان است. با این حال، مهم است که قبل از شروع هر گونه درمان خانگی یا طب سنتی با پزشک کودک خود صحبت کنید.

مراقبت های ضروری ریزش موی سکه‌ای

مو یکی از مهمترین اجزای زیبایی صورت است، اما آنها همچنین نقش حفاظتی مهمی دارند. بنابراین علاوه بر درمان ریزش مو سکه ای، باید مراقبت های اساسی مرتبط با این بیماری نیز انجام شود تا نتیجه نهایی نیز مفید باشد.

اگر آلوپسی آرئاتا یا ریزش موی سکه ای دارید موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • قسمت هایی از سر یا صورت که طاس هستند و در معرض نور خورشید قرار می گیرند را با کرم ضد آفتاب بپوشانید.
  • اگر ابروها یا مژه های شما افتاده است، حتماً از عینک آفتابی استفاده کنید.
  • برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض آفتاب از کلاه یا کلاه گیس استفاده کنید.

اگر موهای بینی خود را از دست داده اید، باید از مرطوب کننده ها و داروهای بینی استفاده کنید تا میکروب هایی که به طور معمول در داخل موهای بینی شما محبوس شده اند باعث بیماری شما نشوند.

ریزش مو سکه ای در مردان

آیا ریزش مو سکه‌ای خطرناک است؟

در اکثر موارد، ریزش مو سکه‌ای خطرناک نیست و جای نگرانی ندارد. این عارضه معمولاً به خودی خود و بدون نیاز به درمان خاصی، با گذشت زمان و به طور کامل یا جزئی بهبود می‌یابد. با این حال، در برخی موارد نادر، ریزش مو سکه‌ای می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری زمینه‌ای جدی‌تر باشد.

اگر ریزش مو به طور ناگهانی و در حجم زیادی اتفاق می‌افتد، می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری زمینه‌ای باشد. اگر ریزش مو فقط به پوست سر محدود نمی‌شود و در سایر نقاط بدن مانند ابرو، ریش یا مژه نیز رخ می‌دهد، می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری خودایمنی باشد. اگر در محل ریزش مو، زخم یا اسکار مشاهده می‌کنید، می‌تواند نشانه‌ای از یک عفونت یا بیماری التهابی باشد. اگر ریزش مو با علائم دیگری مانند درد، قرمزی، خارش، تب، خستگی یا کاهش وزن همراه باشد، می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری جدی‌تر باشد.

به طور کلی، اگر ریزش مو سکه‌ای شما خفیف باشد و با هیچ یک از علائم ذکر شده در بالا همراه نباشد، جای نگرانی نیست. با این حال، مشورت با پزشک می‌تواند به شما در تعیین علت ریزش مو و در صورت نیاز، دریافت درمان مناسب کمک کند.

جمع بندی

ما در این مقاله از وب سایت کلینیک زیبایی آنیل به معرفی ریزش مو به صورت سکه ای اشاره نموده و همچنین در مورد درمان ریزش مو سکه ای نیز صحبت نمودیم. اگر شما به این بیماری دچار هستید و به دنبال راهی برای درمان آن می باشید، توصیه ما به شما استفاده از خدمات کلینیک کاشت مو و زیبایی آنیل که یکی از با سابقه ترین کلینیک های زیبایی است، می باشد تا نتیجه دلخواه خود را کسب کنید.

سوالات متداول

چه عواملی باعث ریزش مو سکه ای می شود؟

علت دقیق ریزش مو سکه ای ناشناخته است، اما تصور می شود که یک بیماری خود ایمنی باشد. در بیماری های خود ایمنی، سیستم ایمنی بدن به اشتباه به سلول های سالم بدن حمله می کند. در مورد ریزش مو سکه ای، سیستم ایمنی بدن به فولیکول های مو حمله می کند که باعث ریزش مو می شود.

چه کسانی به ریزش مو سکه ای مبتلا می شوند؟

ریزش مو سکه ای می تواند در هر کسی ایجاد شود، اما بیشتر در افراد زیر 20 سال دیده می شود.

عوارض ریزش مو سکه ای چیست؟

عوارض ریزش مو سکه ای معمولا از نظر زیبایی است. ریزش مو می تواند باعث ناراحتی روحی و کاهش اعتماد به نفس شود. در موارد نادر، ریزش مو سکه ای می تواند با سایر بیماری های خود ایمنی مانند ویتیلیگو (بیماری که باعث ایجاد لکه های سفید روی پوست می شود) همراه باشد.

آیا می توان از ریزش مو سکه ای جلوگیری کرد؟

از آنجایی که علت دقیق ریزش مو سکه ای ناشناخته است، هیچ راه شناخته شده ای برای جلوگیری از آن وجود ندارد. با این حال، مدیریت استرس ممکن است به کاهش خطر ابتلا به ریزش مو سکه ای کمک کند.

آینده افراد مبتلا به ریزش مو سکه ای چگونه است؟

آینده افراد مبتلا به ریزش مو سکه ای معمولا خوب است. در بسیاری از موارد، موهای از دست رفته به طور خود به خود و بدون درمان دوباره رشد می کنند. با این حال، ریزش مو ممکن است عود کند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای 5 / 5. تعداد رای: 1

هنوز رای ثبت نشده است.

contact icon جهت دریافت مشاوره با ما در ارتباط باشید تماس با ما
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *