آیا کاشت ابرو در بارداری ضرر دارد؟

عوارض کاشت ابرو در دوران بارداری
دسته‌بندی مجله سلامت
نویسنده کلینیک زیبایی آنیل
زمان مطالعه
تاریخ انتشار 18 دسامبر 2021

بارداری محدودیت‌های دست و پاگیر برای زنان بوجود می‌آورد که حتی برای آرایش و پیرایش خود نیز دچار مشکل می‌شوند. از آن جایی که کاشت ابرو در کشور ما همواره از پرطرفدارترین ترند‌های زیبایی صورت بوده است؛ بسیاری از بانوان باردار بدین می‌اندیشند که آیا کاشت ابرو در بارداری ضرر دارد یا خیر. در این مقاله ما قصد داریم به این پرسش پاسخ دهیم.

بررسی کاشت ابرو در بارداری و دوره های بحرانی در زندگی زنان

دوران بارداری برای هر زن حساس ترین برهه زندگی اوست و در این مدت شاید بیشتر از هر زمان دیگری در زندگی‌اش باید از بدن خود مراقبت کند. از آنجایی که جنین از بندناف تغذیه می‌کند، برای بسیاری این پرسش بوجود خواهد آمد که آیا با کاشت ابرو در بارداری، مواد تزریقی از طریق بند ناف باعث آسیب رساندن به جنین خواهد شد؟ در کاشت ابرو از داروهای بی‌حس کننده، اپی نفرین (Epinephrine) و سرم نمکی نرمال سالین استفاده می‌گردد که استعمال آن برای مادر باردار هیچ مشکلی ندارد؛ اما همچنان پاسخ به پرسش اصلی ما منفی است. چرا؟

کاشت ابرو نه به دلیل استفاده از دارو، بلکه استرس و فشار ناشی از آن که ممکن است برای مادر بوجود بیایید خطرناک است. در دوره بارداری، اختلالات برخی هورمون‌ها می‌تواند باعث افزایش تحریک پذیری مادران باردار شوند. بهتر است از هرگونه عمل غیر اورژانسی در این دوران خودداری کنند.

بیشتر بخوانید: لیزر موهای زائد در بارداری

آیا کاشت ابرو در بارداری ضرر دارد؟

آیا کاشت ابرو در دوران شیردهی نیز ضرر دارد؟

در دوره شیردهی نیز این پرسش به مراتب برای مادران ایجاد می‌شود؛ چرا که در دوران شیردهی نیز مانند بارداری، رژیم غذایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و شیر مادر باید خالص باشد. از آن جایی که اثرات مواد بکار رفته در کاشت ابرو موقتی است، کاشت ابرو هیچ ممانعتی ندارد. با این حال اگر احساس می‌کنید استرس و فشارهای وارد بر شما احتمالا باعث خشک شدن شیرتان خواهد شد، بهتر است از انجام این عمل خودداری کنید. به مادران شیرده توصیه می‌شود عمل کاشت ابرو را پس از شش ماهگی فرزندشان انجام دهند که سیستم گوارشی وی تا حدودی تکمیل شده و حساسیت گوارش اش به حداقل می‌رسد.

توصیه‌های لازم در خصوص کاشت ابرو در دوران شیردهی

یک هفته بعد از عمل، مراجعه کننده ملزم به استفاده از برخی آنتی بیوتیک‌های ضد‌درد و خارش است که احتمال دارد وجود آن در شیر مادر باعث بوجود آمدن عوارض جانبی ناچیزی در نوزاد مانند خواب آلودگی شود؛ بنابراین لازم است با یک پزشک مشورت کنید. پیش از عمل، شیر خود را بدوشید و داخل یخچال نگهداری کنید تا در صورت آلودگی شیرتان به مواد شیمیایی دارو‌ها، از ورود آن ها به بدن نوزاد جلوگیری کنید.

آیا کاشت ابرو در عادت ماهانه ضرر دارد؟

اگرچه عادت ماهیانه نیز همانند دوره‌های ذکر شده برای زنان می‌تواند مشکل زا باشد و ممکن است باعث به عقب افتادن بسیاری از کارهایشان شود؛ اما برخلاف شایعات بی‌اساس و غیر پزشکی، کاشت ابرو در دوران قاعدگی هیچ گونه تاثیری ندارد.

کاشت ابرو در دوران شیردهی

مراقبت های پس از کاشت ابرو در بارداری

مراقبت‌های ذیل تنها برای پس از کاشت ابرو در بارداری نیست، بلکه برای همه ی افراد است:

  • از شست و شوی صورت تا دو روز خودداری کنید.
  • توجه به رژیم غذایی (از غذاهای چرب خودداری کنید، تا جایی که می‌توانید پروتئین را در رژیم غذایی خود جای داده و مایعات هیدراتی مصرف کنید.)
  • محل کاشت را تمیز نگه دارید و از رنگ و اصلاح کردن ابرو خودداری کنید.
  • قرار گرفتن در محل‌های آفتابی تا زمان ترمیم شدن ممنوع!
  • از مصرف دخانیات و الکل تا دو هفته خودداری کنید.
  • تا دو هفته صورتتان را با آب ولرم شست و شو دهید.
  • دو هفته طول می‌کشد تا التهاب، ورم و کبودی ناشی از عمل برطرف شود، پس تا آن زمان به ابروی خود فشار مضاعف وارد نکنید.
  • روی صورت نخوابید.

نتیجه گیری و خلاصه کلی

نه تنها کاشت ابرو در بارداری بلکه هر‌گونه عملی که غیر اورژانسی باشد، در این دوره حساس ممنوع است.  در دوره شیردهی و ماهانه در صورت اصولی انجام گرفتن آن در اماکن معتبر مانند کلینیک آنیل هیچ مشکلی ندارد. به مادران شیرده توصیه می‌کنیم برای مصرف داروهای تجویزی بعد از عمل، ابتدا با پزشک خود مشورت کنند؛ هرچند عوارض آن بسیار جزئی باشد. اگر به هر دلیلی ملزم به انجام این عمل در این دوران شدید، مراقبت‌های پس از کاشت ابرو در بارداری را جدی بگیرید.

contact icon جهت دریافت مشاوره با ما در ارتباط باشید تماس با ما
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *