بوتاکس زیر بغل – کاهش تعریق زیر بغل

بوتاکس زیر بغل
دسته‌بندی تزریق
نویسنده کلینیک زیبایی آنیل
زمان مطالعه
تاریخ انتشار 5 مارس 2022

بوتاکس زیر بغل یک راه درمانی است که کاربردهای بسیار زیادی در درمان بسیاری از بیماری‌ها مثل سر دردهای میگرنی، کمک به بهبود برخی بیماری‌های ناشی از اختلال عضلات و اعصاب صورت و چشم دارد و همچنین اخیرا از تزریق آن برای کاهش عرق در بدن استفاده می‌شود. در این مقاله از آنیل به ایمنی و اثر بخشی تزریق بوتاکس زیر بغل می‌پردازیم. همچنین مراحل درمان را به طور خلاصه بیان می کنیم و نکاتی را برای مراقبت‌های بعد تزریق بوتاکس ارائه می‌کنیم. هایپر هیدروزیس یک اصطلاح پزشکی جهت توصیف تعریق بیش از حد است. هایپر هیدروزیس به هر گونه تعریق غیر طبیعی گفته می‌شود که از جمله آن‌ها به تعریق در دمای معمولی می‌توان اشاره کرد.

افراد مبتلا به این وضعیت اغلب، لباس هایشان خیس شده و یا عرق از بدنشان چکه می‌کند. داروهای ضد تعریق بر روی این افراد تاثیر چندانی ندارد. تزریق بوتاکس زیر بغل درمانی جدید برای افراد مبتلا به این اختلال است. درمان تعریق زیر بغل با تزریق بوتاکس برای افرادی مناسب است که مصرف داروی های ضد تعریق تاثیر چندانی بر وضعیتشان ندارد. سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) انجام فرایند بوتاکس زیر بغل را برای افرادی تایید کرده است که در ناحیه زیر بغل تعریق شدید دارند. علاوه بر آن، امکان دارد از این فرایند در خارج از محدوده تجویز و جهت کاهش تعریق در نواحی دیگر نیز استفاده شود. از جمله نواحی دیگر می‌توان به دست، کف پا و صورت اشاره کرد.

نحوه عملکرد بوتاکس زیر بغل

نحوه عملکرد بوتاکس زیر بغل

بوتاکس زیر بغل، با مسدود کردن اعصاب فعال کننده غده‌های عرق تاثیر خود می‌گذارد. به طور طبیعی، وقتی که دمای بدن افزایش پیدا می‌کند، سیستم عصبی، غده‌های عرق را فعال می‌کند. این فرایندی است که بدن  توسط آن به صورت خودکار دمای خود را کاهش می‌دهد. در افراد مبتلا به هایپر هیدروزیس اعصاب فعال کننده این غدد بیش فعال هستند. تزریق مستقیم بوتاکس به نواحی دارای تعریق شدید سبب فلج شدن اعصاب بیش فعال در آن ناحیه می‌شود. هنگامی که اعصاب قادر به رساندن پیام تعریق نباشند، تعریق رخ نخواهد داد. لازم به ذکر است، بوتاکس تنها در نواحی تزریق شده از تعریق جلوگیری می‌کند.

مطالعه بیشتر: تزریق ژل لب روسی

نحوه تزریق بوتاکس زیر بغل

پزشک متخصص بوتاکس زیر بغل را به‌وسیله یک سوزن کوچک در زیر پوست تزریق می‌کند. در این پروسه چندین تزریق در اطراف ناحیه درمان انجام می‌گیرد. محل های تزریق تقریباً 1-2 سانتی متر از یکدیگر فاصله دارد. پزشک جهت کاهش درد بیمار مقداری یخ یا داروی بی حس کننده به او می‌دهد. افراد بلافاصله بعد از اتمام فرایند می‌تواند شغل و زندگی طبیعی خود را از سر بگیرد. ممکن است پزشک جهت معاینه و بررسی ناحیه درمان شده جلسه ملاقاتی را با بیمار برنامه ریزی کند. تزریق بوتاکس فرایندی ساده و سریع است که در مطب پزشک می‌گیرد. انجام پزشک معمولا از بیمار درخواست می‌کند از دو یا سه روز قبل از تراشیدن مو های زیر بغل خود اجتناب کند.

جهت پیشگیری از بروز کبودی از بیمار خواسته می‌شود، تا در صورت مصرف داروهای رقیق کننده خون،  مصرف این داروها را از چند روز پیش از تزریق قطع کند. افراد باید تمامی داروهای مصرفی خود را به پزشک اطلاع داده و در صورت درخواست پزشک مصرف آن‌ها را قطع کنند. این می‌تواند به کاهش خطر و عوارض جانبی کمک کند. اگر در دوران بارداری یا شیردهی هستید حتما به پزشک خود اطلاع‌دهید. اگر مبتلا به بیماری عصبی یا عضلانی مانند میاستنی هستید و یا اگر سابقه حساسیت یا آلرژی به تزریقات بوتاکس رو دارید حتما پزشک خود را در جریان بگذارید.

مزایا و معایب تزریق بوتاکس زیر بغل

مزایا و معایب تزریق بوتاکس زیر بغل

تزریق بوتاکس زیر بغل نیز مانند سایر درمان‌های پزشکی داراری مزایا و معایب مربوط به خودش است. از جمله مزایای بوتاکس زیر بغل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •       ماندگاری طولانی مدت
  •       هزینه کمتر نسبت به جراحی
  •       تاثیرگذار بودن
  •       بدون درد بودن این روش
  •       غیر تهاجمی بودن
  •       بازگشت فرد به ریتم اصلی زندگی بدون نگرانی از تعریق شدید

 از جمله معایب بوتاکس زیر بغل هم به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  •       مناسب نبودن برای تمام نقاط بدن
  •       تورم
  •       سوزش
  •       مناسب نبودن لرای تمام نقاط بدن
  •       کبودی
  •       علائم سرماخوردگی

عوارض جانبی نادر در تزریق بوتاکس زیر بغل به شرح زیر است:

  •       حالت تهوع
  •       خارش
  •       مشکل تنفسی
  •       درد در ناحیه تزریق
  •       سفتی مفاصل
  •       مشکل بینایی

جمع بندی 

 بوتاکس زیر بغل از کارهایی است که برای کاهش تعریق توسط جراحان پلاستیک برای کاهش تعریق مورد استفاده قرار می‌گیرد. تعریق بیش از حد یا به اصطلاح هایپرهیدروز برای خیلی ها آزار دهنده است. افرادی که دچار چنین مشکلی هستند حضور در مجالس و مهمانی ها برایشان بسیار ناراحت کننده است. هیچ روشی برخلاف تزریق بوتاکس برای کاهش تعریق اثر گذار نخواهد بود. امروزه بوتاکس برای خیلی از افراد، راه رهایی از این مشکل شده است. به طور کلی تزریق بوتاکس عوارض خطرناکی ندارد.

اما لازم است به نکات و مراقبت‌های آن توجه کافی داشته باشید. بوتاکس یک درمان بسیار موثر برای تعریق زیاد است. این روش به بهبود کیفیت زندگی بسیاری افراد کمک کرده است. کلینیک زیبایی آنیل با هدف ارائه خدمات زیبایی از قبیل کاشت ابرو، خدمات تزریق ژل و فیلر و سایر خدمات زیبایی و پزشکی، آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می‌باشد.

contact icon جهت دریافت مشاوره با ما در ارتباط باشید تماس با ما
dots
مطالب مرتبط بیشتر بخوانید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *