کرایوتراپی زگیل تناسلی

کرایوتراپی زگیل تناسلی
دسته‌بندی مجله سلامت
نویسنده کلینیک زیبایی آنیل
زمان مطالعه
تاریخ انتشار 3 آوریل 2022

کرایوتراپی زگیل تناسلی یکی از روش‌های قطعی برای از بین بردن انواع زگیل‌هاست. در این روش درمانی با استفاده از سرما درمانی و انجماد به درمان این بیماری کمک می‌کنند. کرایوتراپی زگیل تناسلی حتما باید در مطب پزشک متخصص یا کلینیک انجام بگیرد. بعد از بررسی‌های تکمیلی که توسط پزشک انجام می‌شود، نیتروژن مایع در دمای منفی 196 درجه سانتی‌گراد یا دی اکسید کربن روی زگیل‌ها انجام می‌گیرد.

برای کاهش درد پزشک از بی حسی موضعی استفاده می‌کند، کرایوتراپی زگیل تناسلی بدون هیچ دردی و تنها با حس کردن سرما روی پوست در حدود 20 دقیقه پایان می‌پذیرد. اگر تعداد زگیل‌ها زیاد باشد جلسات درمانی تا دو سه جلسه هم ممکن است که کارهای درمانی طول بکشند، البته ممکن است که طبق صلاحدید پزشک از روش درمان با لیزر هم کمک گرفته شود. در این مقاله از کلینیک آنیل با ما همراه باشید.

نحوه انجام کرایوتراپی زگیل تناسلی

کرایوتراپی زگیل تناسلی یک روش جراحی است که توسط نیتروژن مایع و یخ زدن، زگیل‌های دستگاه تناسلی را درمان می‌کنند. این جراحی به‌طور کلی به ترتیب زیر انجام می‌شود:

  1. نیتروژن مایع توسط پزشک متخصص به زگیل‌ها و اطراف آن زده می‌شود تا به عمق زائده‌های گوشتی نفوذ کند. در کرایوتراپی زگیل تناسلی ، مایع در تماس با زگیل قرار می گیرد، گرمای بدن به آن منتقل شده و موجب جوشیدن آن می‌شود. در نتیجه این فرایند، جریان طویل موجب از بین رفتن زگیل می‌شود.
  2. در مرحله بعد بافت زائده با نیتروژن مایع منجمد شده و بعد از مدتی بافت ذوب می‌شود و طبق صلاحدید پزشک ممکن است مجددا فرایند کرایوتراپی زگیل تناسلی تکرار شود. انجام کرایو موجب شکل گیری فرم کریستال شده و دیواره سلول ها را تخریب می کند. مرگ سلول ها در این مرحله انجام می شود.
  3. نهایتا نیتروژن مایع با تخریب دیواره‌های سلول‌ها، بافت زائده از بین می‌رود، بافت عفونی سریع‌تر از بین رفته و پوسته‌های ناشی از زگیل شروع به ریزش می‌کند. مدت زمان انجام این جراحی باتوجه به تعداد و اندازه زگیل‌ها متفاوت است. در حین درمان ممکن است که احساس سوزش خفیف توسط بیمار احساس شود. زگیل‌های تناسلی در مجرای ادراری یا مقعد به درمان طولانی تری نیاز دارند، زیرا این زگیل‌ها ممکن است که در دهانه این عضو تشکیل یافته باشند.

مراقبت‌های قبل و بعد کرایوتراپی زگیل تناسلی

قبل از جراحی کرایوتراپی زگیل تناسلی موهای زائد ناحیه مورد نظر را بتراشید. بعد از انجام کرایوتراپی با رعایت یک سری نکات می‌توانید شاهد نتیجه بهتری از عمل خود باشید. بعد از جراحی کرایوتراپی زگیل تناسلی حدودا 2 هفته طول می‌کشد تا زگیل به طور کامل از بین برود و احساس سوزش خفیف در ناحیه مورد نظر نیز بعد از سه روز رو به بهبود می‌رود. گاهی زخم یا تاول کمی روی زگیل می‌ماند. اگر احتمالا محل کرایوتراپی زگیل تناسلی سرباز کرد، آنجا را به دقت ضدعفونی کرده و مانع گسترش عفونت شوید. بعد از چند روز همه علائم به تدریج از بین خواهد رفت. توجه شما را به سایر مراقبت‌های کرایوتراپی زگیل تناسلی در زیر جلب می‌کنم:

  • بعد از کرایوتراپی زگیل تناسلی هر 12 ساعت یکبار از پمادهای التیام بخش استفاده کنید.
  • حمام کردن و شتشوی زگیل‌ها بعد از کرایو بلامانع است.
  • هنگام مقاربت حتما از کاندوم استفاده کنید تا زمان بهبودی کامل.
  • از دست‌کاری کردن زگیل‌ها به شدت پرهیز کنید تا مانع از پخش آلودگی ویروس به بقیه نقاط شوید.
  • اصلا زگیل‌ها را نکنید، بعد از گذشت یک هفته از انجام جراحی، زگیل‌ها خودبخود می‌ریزند.
  • سه هفته بعد از انجام جراحی کرایوتراپی زگیل تناسلی ، ممکن است شاهد ترشحات آبکی باشید.
  • تا سه هفته بعد از انجام عمل از نوار بهداشتی استفاده کنید نه از تامپون.
  • تا زمان بهبودی کامل از برقراری رابطه جنسی به‌شدت اجتناب کنید.
  • تا بهبودی کامل از اصلاح با تیغ اجتناب کنید.

کرایوتراپی زگیل

مزایای کرایوتراپی زگیل تناسلی

انجام کرایوتراپی زگیل تناسلی نسبت به سایر روش‌ها درمانی دارای مزیت‌های فراوانی است که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

  1. این درمان معمولا در یک جلسه قابل انجام است و زمان بسیار کوتاهی دارد.
  2. درمان کرایوتراپی زگیل تناسلی نیازی به تکرار جلسه ندارد، مگر در موارد بسیار نادر.
  3. این روش تقریبا بدون درد است.
  4. درمان به‌صورت سرپایی انجام می‌شود و نیازی به بستری شدن ندارد.
  5. از لحاظ زیبایی، هیچ جایی از اسکار در سطح بدن نمی‌ماند و بهتر از سایر روش‌هاست.
  6. حین درمان، زگیل به به سایر نواحی منتقل نمی‌شود.

کرایوتراپی

سخن پایانی

کرایوتراپی زگیل تناسلی یک روش قطعی و بدون عوارض است. برای تعیین هزینه و تعرفه خدمات و دیدن نمونه کارها می‌توانید با مراجعه به سایت آنیل و گرفتن وقت مشاوره اقدام کنید تا پزشک معالج با توجه به شرایط بدنی شما بهترین روش درمانی را به شما پیشنهاد دهند.

contact icon جهت دریافت مشاوره با ما در ارتباط باشید تماس با ما
dots
مطالب مرتبط بیشتر بخوانید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *