کدام دستگاه لیزر درد کمتری دارد؟

کدام دستگاه لیزر درد کمتری دارد
دسته‌بندی مجله سلامت
نویسنده samira-admin
زمان مطالعه
تاریخ انتشار 2 نوامبر 2021

بسیاری از متقاضیان در زمینه رفع موهای زائد اولین گزینه‌ی آن‌ها لیزر می‌باشد، ولی اکثر این متقاضیان اولین دغدغه‌ی آن‌ها بی‌درد بودن لیزر است که اولین سوال متقاضیان این است که کدام دستگاه لیزر درد کمتری دارد. پاسخ به این سوال ابعاد مختلفی را شامل می‌شود که همگی تاثیرگذار هستند؛ که در این مطلب به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

رابطه‌ی اثرگذاری لیزر و میزان درد

بهتر است که یک بار برای همیشه به این باور غلط پایان بدهیم که هر چه میزان درد لیزر ییشتر باشد، اثر بخشی آن نیز بیشتر است. برخلاف این باور اشتباه باید گفت که امروزه به لطف رشد تکنولوژی در تمامی زمینه‌ها به خصوص در زمینه زیبایی، دستگاه‌های لیزر جدید نه تنها از طول موج مناسبی برای پوست برخوردارند بلکه از ماژول‌های خنک کننده‌ی قوی‌تری نیز بهره‌مند هستند.

بیشتر بخوانید: لیزر موهای زائد آقایان

عوامل موثر در میزان درد لیزر

همان طور که گفته شد این موضوع جنبه‌های زیادی دارد، که تاثیر هر کدام در میزان دردی که شما در هنگتم لیزر حس می‌کنید، متفاوت است. اما بعضی ار این عوامل خیلی کلی‌تر هستند که شامل موارد زیر می‌شوند:

  1. ناحیه مورد هدف لیزر

می‌دانیم که حساسیت پوست قسمت‌های مختلف بدن متفاوت بوده و همین امر باعث می‌شود که به طور مثال درد ناحیه بیکینی و ناحیه تناسلی بیشتر از قسمت‌های دیگر باشد و یا صورت نیز حساسیت بالاتری نسبت به اشعه لیزر دارد.

  1. جنسیت متقاضی

این عامل هم هر چند جزیی اما باز هم تاثیرگذار می‌باشد و حساس بودن نسبت به درد در خانم‌ها به دلیل ظریف بودن پوست، بیشتر از آقایان می‌باشد.

  1. روش و دستگاه لیزر

مهم‌ترین و کلیدی‌ترین عامل در تشخیص درد بدون شک روش لیزر و دستگاه مورد استفاده برای لیزر می‌باشد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

انواع روش‌های لیزر

روش‌های زیادی برای لیزر موهای زائد وجود دارد که هر کدام ویژگی‌ها و مزایا و معایب خود را دارد که به صورت دقیق به بررسی آن‌ها می‌پردازیم. قبل از این باید به خاطر داشته باشید که تمامی روش‌ها و دستگاه‌ها در رفع موهای زائد تاثیرگذار هستند و فقط میزآن‌ها کمتر یا بیشتر است.

روش دایود

در گذشته این روش یکی از محبوب‌ترین روش‌های لیزر موهای زائد می‌باشد، که با آمدن روش‌های جدیدتری چون الکس جایگاه خود را از دست داد. طول موج پرتوها در این روش 808 نانومتر می‌باشد که در هنگام لیزر از ژل خنک کننده به منظور احساس درد و سوزش کمتر توسط بیمار در ناحیه مورد نظر استفاده می‌شود.

مزایای روش دایود

  • به دلیل طول موج پایین از درد کمتری برخوردار است.
  • دوره‌ی لیزر کمتر
  • ریکاوری سریع‌تر

معایب روش دایود

  • نامناسب برای پوست‌های تیره
  • بازدهی کمتر
  • قطر کم لیزر

لیزر IPL

در ابتدا باید گفت که این روش، لیزر نمی‌باشد بلکه فقط یک پرتو تقویت شده می‌باشد. اما چون باز هم به دلیل باور اشتباه بین افراد لیزر تلقی می‌شود، در این لیست نیز، ما آن را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

این روش نیز، یک روش قدیمی می‌باشد که ارزان بوده که کاربرد آن در حال حاضر کم شده است. نوع جدیدتری از این روش با نام روش ELIGHT آمده است که از رادیوفرکانس با طول موج 500 الی 1200 نانومتر برای اثرپذیری بالاتر استفاده می‌گردد.

مزایای روش IPL

  • مقرون به صرفه
  • توانایی تغییر طول موج، که به همین علت توانایی پوشش وسیعی از پوست‌های روشن تا تیره را دارد.

معایب روش IPL

  • نیازمند تعداد جلسات بیشتر در مقایسه با سایر روش‌ها

لیزر ND-YAG

این روش بسیار مناسب برای پوست‌های تیره است که در حقیقت به همین دلیل نیز وارد بازار شد. در این روش طول موج 1064 نانومتر می‌باشد که نفوذ بالای در پوست دارد. به دلیل طول موج بالا و ایجاد سوزش و درد بیشتر در پوست به هیچ عنوان برای افراد با پوست روشن گزینه‌ی مناسبی نمی‌باشد.

مزایای روش ND-YAG

  • توانایی پوشش درجه‌های مختلف پوست‌های تیره

معایب روش ND-YAG

  • احساس درد بیشتر در این روش در مقایسه با سایر روش‌ها
  • کارایی کم در حذف بلند مدت موهای زائد

لیزر الکس

قطعا نام این روش را بارها شنیده‌اید؛ این روش در حال حاضر محبوب‌ترین روش موجود در بازار برای رفع موهای زائد محسوب می‌گردد. پرتوهای نور در این روش با طول موج 755 نانومتر بر روی سطح پوست می‌تابد. ملانین‌های پوست کمتر نور تابیده شده از لیزر را جذب می‌کنند به همین دلیل باعث تغییر رنگ پوست نمی‌شود و حتی نیز از درد و سوزش کمتری برخوردار است.

باید اشاره کرد که در این روش از ژل خنک کننده نیز استفاده می‌شود که منجر به حداقل رسانیدن درد و سوزش می‌شود و به طور کلی می‌توان گفت که این روش برای پوست‌های روشن و موهای تیره گزینه‌ی بسیار مناسبی است.

مزایای الکس

  • قطر بالای لکه لیزر
  • تاثیرگذاری بالا بر موهای زائد نازک
  • سرعت بالا

معایب الکس

  • تغییر رنگ و سوختگی بر روی پوست‌های تیره

در نهایت باید این نکته‌ی بسیار مهم را یادآوری کرد که روش انتخابی نباید طول موج خیلی پایینی داشته باشد که باعث اثربخشی کمتر آن گردد و نه طول موج آن بسیار زیاد باشد که احتمال خطر و آسیب به پوست شما بالا رود.

کدام دستگاه لیزر درد کمتری دارد؟

در پایان به سوال اصلی و پرتکرار متقاضیان در کلینیک لیزر موهای زائد می‌پردازیم که به مراتب می‌گویند کدام دستگاه لیزر درد کمتری دارد. در پاسخ باید به این نکته اشاره کرد که هر چه یک دستگاه لیزر در انجام روش و مکانیزم خود دقیق‌تر و با کیفیت‌تر باشد، درد کمتری را احساس خواهید کرد.

اما بدون تردید می‌توان گفت که دستگاه کندلا، معتبرترین و استاندارترین دستگاه لیزر در حال حاضر می‌باشد. این دستگاه برای دو روش ذکر شده یعنی الکس و ND-YAG، دستگاه‌های مخصوص انجام این روش به بهترین نحو ممکن طراحی کرده‌اند. علاوه بر این همراه با این دستگاه از یک ژل خنک کننده بسیار مرغوب و موثر در خنک کردن پوست استفاده می‌گردد.

کلام پایانی

امیدواریم که این مطلب بخشی از سوال‌های شما را پاسخ داده باشد. اما در این موضوع که کدام دستگاه درد کمتری دارد، این نکته را به یاد داشته باشید که بهتر است در انتخاب روش لیزر به دنبال مناسب‌ترین آن با شرایط پوستی خود بروید و برای این کار حتما با مشاوران متخصص کلینیک آنیل برای دریافت مشاوره رایگان ارتباط برقرار کنید.

contact icon جهت دریافت مشاوره با ما در ارتباط باشید تماس با ما
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *